رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640397

«عارف»ی تازه می بینیم

ساعت 24 - اصل ‌124 قانون‌ اساسی درباره معاون اول رییس‌جمهور است. تهیه‌کنندگان قانون‌ اساسی پیش‌بینی کرده‌اند «رییس‌جمهور می‌تواند برای‏ انجام‏ وظایف‏ قانونی‏ خود معاونانی‏ داشته‏ باشد. معاون‏ اول‏ رییس‌جمهور با موافقت‏ وی‏ اداره‏ هیات‏ وزیران‏ و مسوولیت‏ هماهنگی‏ سایر معاونت‌ها را به‏‌عهده‏ خواهد داشت.» با چنین ماده قانونی می‌توان دوجور برخورد کرد. یک‌جور را مرحوم حسن حبیبی، معاون اول دولت‌های سازندگی برای خود تعریف کرده بود.
ا

و که معاون اول آیت‌الله ‌هاشمی بود به دلیل اینکه شاید رییس‌جمهور وقت را بسیار دانا و توانا می‌دانست مطابق اصل‌124 وظیفه خود را به مدیریت دولت و نیز هماهنگی‌ها محدود کرده و در مسائل سیاسی روز دخالتی نداشت. به نظر می‌رسد اما محمد‌رضا عارف در دور دوم به دست گرفتن معاونت اول رییس‌جمهور- پس از دولت دوم اصلاحات- ‌ در حال حاضر بنا به صلاحدید خودش یا مشورت با دیگران نقش گسترده‌تری برای خود تعریف کرده و قصد دارد یک معاون اول در میدان باشد.

نگاهی به سایت «معاون اول رییس‌جمهور» که سایت اختصاصی این معاونت است نشان می‌دهد محمدرضا عارف از روز دوم شهریورماه بدون استثنا در جایی سخنرانی کرده و نکات اقتصادی و سیاسی پرشمار و متنوعی را نیز بر زبان آورده است. به طور مثال وی از مقوله ورزش همگانی و ضرورت توسعه آن و نیز راه‌های برگرداندن مهاجران ایرانی خارج از ایران و دیگر مسائل سخن گفته است.

وی دیروز هم در وزارت نفت درباره وضعیت بنزین و اینکه نمی‌توان با همین دست فرمان این کالا را در ابعاد گوناگون مدیریت کرد، حرف زد. از طرف دیگر محمد‌رضا عارف در روزهای تازه‌سپری‌شده برای انجام وظایف خود آنگونه که در نظر دارد سه معاونت ارتباطات‌، اجتماعی و بین‌المللی را منصوب کرده است.

این اقدام عارف اگر ادامه داشته باشد نشان می‌دهد این‌بار عارف قصد ندارد تنها معاون اولی برپایه وظیفه درج شده در قانون اساسی را دنبال کند و می‌خواهد به نوعی هم در اجرا و هم در مسائل گوناگون داوری و اعمال نظر کند. آیا هیات دولت و کابینه چهاردهم وزارت خارجه و نیز وزارتخانه‌های متعدد که در‌باره فعالیت‌های اجتماعی مسوول هستند را از دست داده است که معاون اول برای خود معاونت جدا استخدام می‌کند.

آیا قرار است محمد‌رضا عارف با استناد به مقام معاون اول می‌خواهد به این معاونان کارهای سیاست خارجی و اجتماعی ارجاع دهد؟ اگر چنین است و اگر دیدگاه این معاونان با دیدگاه مدیران مربوطه در کابینه ناسازگار بود، عارف به توصیه کدام عمل می‌کند. به نظر می‌رسد تا آقای عارف استخدام مشاوران صنعتی‌، راه و ساختمان و نفت و… را در دستور کار استخدام و انتصاب قرار نداده است تکلیف شرح وظایف معاونت اولی مشخص شود. معاون اول رییس‌جمهور همان‌قدر که سکوتش در دوره چهار ساله حضور در مجلس عجیب بود، فعالیت گسترده‌اش در این روزها نیز عجیب است. عارف دیگری آمده است؟

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها