رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640399

نقش مهم مزدوران در گسترش قدرت پوتین

ساعت 24 - پس از مرگ پریگوژین، رئیس گروه واگنر در سال ۲۰۲۳، این شبه‌نظامیان همچنان در نقاط مختلف جهان حضور دارند. از ونزوئلا تا آفریقا؛ مزدوران واگنر ظاهرا نقش مهمی را در گسترش نفوذ پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جهان ایفا می‌کنند.

در پی مرگ یوگنی پریگوژین، رئیس شبه‌نظامیان واگنر در ماه اوت سال پیشین میلادی تردیدهای فراوانی در مورد ادامه فعالیت و نقش این گروه در آینده وجود داشت.اما گزارش‌ها حاکی از آن هستند که این مزدوران روسی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری در سراسر جهان فعال هستند و به عنوان "ابزار مهمی" برای گسترش نفوذ و قدرت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نقاط مختلف جهان محسوب می‌شوند.

در همین حال طبق گزارش محافل اطلاعاتی بریتانیا، گارد ملی روسیه موفق شده است واحدهای رزمی مریدان سابق پریگوژین را جذب نیروهای خود کند. با این حال شبه‌نظامیان واگنر اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کردند که دیگر در "عملیات ویژه" روسیه در اوکراین شرکت نخواهند داشت، اما در بلاروس و آفریقا همچنان در صحنه حضور خواهند داشت. "سپاه آفریقا"

گفته شده است واگنر در حال حاضر در این قاره تحت نام "سپاه آفریقا" ("Afrika Corps") فعال است و مستقیماً تحت هدایت وزارت دفاع روسیه اداره می‌شود. بر اساس محاسبات کارشناسان گروه "ACLED"، میزان فعالیت‌‌های شبه‌نظامیان واگنر پس از مرگ پریگوژین در مالی و آفریقای مرکزی "دو برابر شده است".

در همین حال در اواخر ماه ژوئیه سال جاری میلادی در جریان یک عملیات گسترده در شمال مالی در نزدیکی مرز الجزایر، ۸۴ نیروی روس و ۴۷ سرباز مالی کشته شدند. این حادثه به عنوان سنگین‌ترین ناکامی گروه واگنر تاکنون به شمار می‌رود.

بنا بر گزارش‌ها، این گروه مدت‌هاست در سودان و لیبی نیز حضور دارد. مزدوران واگنر همچنین در نیجر به عنوان "مربیان" نظامی برای اولین بار در ماه آوریل سال جاری مشاهده شده‌اند. واگنر در این کشور از کودتاچیان حمایت می‌کند.

در همین حال نیروهای مزدور واگنر اخیرا به نقض گسترده حقوق بشر و اقدامات وحشیانه علیه غیرنظامیان در آفریقا، متهم شده‌‌اند. تبلیغات بهره‌برداری روسیه از معادن طلا، نفت و اورانیوم در آفریقا

فعالیت شنبه‌نظامیان واگنر در کشورهای آفریقایی ظاهرا تاکنون از دیدگاه مسکو "مبادله مطلوبی" بوده است. گفته شده است نیروهای روس در ازای کمک به حاکمان در منطقه برای حفظ قدرتشان، منابع معدنی مانند معادن طلا، نفت و اورانیوم را در این کشورهای آفریقایی مورد بهره‌برداری خود قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اوکراین: سرنگونی هواپیمای حامل پریگوژین باعث تضعیف پوتین شد

علاوه بر این، حضور نیروهای وابسته به مسکو در کشورهای آفریقایی از اهمیت استراتژیک بالایی نیز برخوردار است و می‌تواند باعث کاهش نفوذ اروپا و ایالات متحده آمریکا در منطقه شود.

نیروهای سازمان ملل متحد و ارتش آلمان، مالی را ترک کرد‌ه‌اند. در نیجر نیز سربازان آلمانی دیگر حضور ندارند. فرانسه نیز از مدت‌ها پیش نیروهای خود را از این منطقه خارج کرده است.بر اساس گزارش‌های منتشر شده، نیروهای واگنر اخیرا در ونزوئلا نیز مشاهده شده‌اند. این مسئله باعث نگرانی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا شده است.

گفته شده است که این مزدوران به منظور پشتیبانی از حفظ قدرت برای نیکلاس مادورو، رئیس جمهور این کشور وارد صحنه قاره آمریکای جنوبی شده‌اند. نیروهای واگنر در سال ۲۰۱۹ نیز به سرکوب اعتراضات در ونزوئلا کمک کرده بودند تا مادورو که از متحدان پوتین است، در سمت خود بماند. چشم‌‌انداز حضور مزدوران واگنر در آفریقا

حضور گروه واگنر در آفریقا در حال حاضر ظاهرا منجر به بهبود وضعیت امنیتی در منطقه نشده است. گفته شده است با این حال قابل پیش‌بینی نیست که ‌آیا این وضعیت احتمالا باعث پایان ادامه حضور این مزدوران در منطقه خواهد شد، یا نه.کودتاچیان در مالی، نیجر و بورکینافاسو همچنان به کمک‌های نظامی مسکو متکی هستند. گمان می‌رود رئیس جمهور روسیه نیز از این "ابزار مهم" خود برای نفوذ و قدرت در آفریقا، صرف نظر نخواهد کرد.  

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها