رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640401

بازی مجدد فرادستان با قیمت نان

ساعت 24 -احمد قاسمی بازنشسته کارگری در روستای کنِ سرآسیاب از توابع شهرانِ تهران زندگی می‌کند؛ او در مورد گرانی نان می‌گوید: من امروز (هجدهم شهریور) رفتم نان تافتون خریدم، یک هفته پیش دانه‌ای ۱۲۰۰ تومان بود امروز با من ۳۰۰۰ تومان حساب کردند یعنی یکباره ۱۵۰ درصد تورم! آدرس نانوایی هم هست.

حالا داده‌های رسمی نشان می‌دهد قیمت نان در ۱۰ استان کشور برای جبران هزینه‌های نانوایان افزایش پیدا کرده است و در سایر استان‌ها نیز برای جبران هزینه‌های نانوایان، «افزایش قیمت نان» گزینه‌ای در دست بررسی است. برای نمونه، هفدهم شهریورماه، نایب رییس اتحادیه نانوایان کرمانشاه به افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در این استان اشاره کرد و گفت: «این رشد قیمت برای سهم پرداختی مردم است و سهم یارانه دولت برای نانوایی‌ها افزایشی نداشته و به همان میزان قبل است». در واقع بازهم این مردم هستند که باید هزینه بیشتر از جیب بپردازند، دولت حاضر نشده است برای کالایی که قوت غالب مردم است و بیش از ۵۰ درصد سفره‌های فرودستان با آن پُر می‌شود، از بیت‌المال یارانه بیشتری بپردازد! فریبرز عزیزی در توضیح بیشتر بابت گرانی نان در استان کرمانشاه گفت: دولت در گذشته ۴۰ درصد قیمت نان را به صورت یارانه پرداخت می‌کرد، اما، چون امسال این سهم افزایش پیدا نکرد؛ باوجود اینکه ۲۵ درصد به قیمت نان اضافه شد، اما در عمل برای نانوایی‌ها ۱۵ درصد افزایش محسوب می‌شود. اما عمق ماجرا به همین گرانی مصوب و رسمیِ ۲۵ درصدی در حداقل ده استان کشور محدود نمی‌شود؛ نانوایان به صورت آتش به اختیار وارد میدان عمل شده و هرقدر می‌خواهند نان داغ را گران‌‌تر از قبل به دست شهروندانِ متقاضی می‌رسانند؛ شاهد این ادعا، اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در سیزدهم شهریور در گلایه از این روند بی‌قانون است؛ او به صراحت اعلام کرده «متاسفانه واحدهای نانوایی نان را بالاتر از قیمت مصوب به مردم عرضه می‌کنند». محمدعلی اسفنانی تخلف دیگر واحدهای نانوایی را کم فروشی عنوان کرده و اظهار داشته است: «نانوایی‌ها وزن چانه و نان را کمتر از وزن مورد پیش‌بینی به مردم عرضه می‌کنند. تخلف دیگر واحدهای نانوایی اینکه نان را تحت عنوان کنجدی، خشخاشی و امثال این به مردم می‌فروشند». نان در تهران گران شده، نشده؟ یک شاهد از غیب سرمی‌رسد؛ «احمد قاسمی» بازنشسته کارگری در روستای کنِ سرآسیاب از توابع شهرانِ تهران زندگی می‌کند؛ او در مورد گرانی نان می‌گوید: من امروز (هجدهم شهریور) رفتم نان تافتون خریدم، یک هفته پیش دانه‌ای ۱۲۰۰ تومان بود امروز با من ۳۰۰۰ تومان حساب کردند یعنی یکباره ۱۵۰ درصد تورم! آدرس نانوایی هم هست....او در توصیف این شرایط می‌گوید: من یک ازکارافتاده‌ی تامین اجتماعی با حقوق ماهانه ۵ میلیون تومان و مستاجر هستم؛ حالا شما ببینید این گرانی نان چه تاثیری روی زندگی من می‌گذارد؛ فقط نانِ تنها نیست، همه چیز هر روز گران می‌شود و این تصمیمات باعث می‌شود ما حداقل‌بگیران روز به روز فقیرتر و به نان شب محتاج‌تر شویم. بازهم سقوط طبقه‌ی کارگر

تصمیم استانیِ مقامات برای گرانی یک کالای اساسی و بسیار استراتژیک، بی‌توجه به وضع بحرانی معیشت فرودستان و طبقات کم‌درآمد، نان خالی را هم از سفره‌های خیلی‌ها به طرفه‌العینی غیب کرده است! فرامرز توفیقی، فعال کارگری، در این رابطه می‌گوید: در کمال تاسف باید گفت این گرانی‌های گاه و بیگاهِ مولفه‌های تاثیرگذار در سبد معیشت خانوار، چه با تکذیب مسئولان چه با تایید آن‌ها، دیگر یک روند عادی شده است. معمولاً در نیمه دوم هر سال این جهش‌های قیمتی را داریم؛ مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار در سبد معیشت، نان است که دولت یکبار برای همیشه تکلیف قانونی خود را در قبال نان و یارانه نان روشن نمی‌کند، همیشه به انحای مختلف فرار کرده است.

ایلنا

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها