رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640583

تشریح چگونگی معاملات در بازار توافقی ارز

ساعت 24 - مدیرعامل مرکز مبادله با بیان اینکه یکی از ماموریت­های این مرکز بسترسازی مناسب برای انجام معاملات ارزی بین صادرکنندگان و واردکنندگان است، گفت: برای توسعه بازار ابتدا باید بازار نقد را توسعه داد و به‌تبع آن باید کشف نرخ نقد صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی سعیدی مدیرعامل مرکز مبادله با بیان اینکه یکی از ماموریت­های این مرکز بسترسازی مناسب برای انجام معاملات ارزی بین صادرکنندگان و واردکنندگان است، گفت: برای توسعه بازار و ابزارهای ارزی در مرکز، ابتدا باید بازار نقد را توسعه داد و به‌تبع آن باید کشف نرخ نقد صورت گیرد، به‌بیان دیگر، بازار نقد بستری برای انجام معاملات نقد است و در نتیجه انجام معاملات نقد، نرخ نقد کشف می­‌شود.

سعیدی با تصریح به اینکه اگر بازار نقد و قیمت نقد کشف نشود، بازارهای جانبی در خدمت فرصت‌های آربیتراژی قرار خواهند گرفت و کارکردهای اصلی خود را از دست می­‌دهد، توضیح داد: برای اینکه بتوان ابزارها و نهادهای ارزی لازم را برای استفاده فعالان اقتصادی کشور ایجاد کرد، شکل­‌دهی و ایجاد بازار نقد منصفانه و قدرتمند الزامی است. تالار ارز توافقی با همین ماموریت در مرکز مبادله ایران راه­‌اندازی شده و کشف قیمت نقد مبتنی بر آن، مسیر را برای طراحی قراردادهای جدید از جمله قراردادهای فوروارد و سوآپ باز خواهد کرد.

مدیرعامل مرکز مبادله ایران در ادامه با ابراز اینکه کاهش هزینه­‌ها و حذف ریسک­های معاملاتی از ویژگی‌های مهم بازار ارز توافقی است، و در خصوص چگونگی انجام معاملات در تالار ارز توافقی گفت: در سامانه ارز توافقی، فروشنده ارز با تعیین حداقل قیمت و خریدار نیز با تعیین حداکثر قیمت موردنظر خود، سفارش معاملاتی خود را وارد سامانه می­‌کنند؛ لذا سامانه بر اساس قواعد معاملاتی مشخص و باتوجه به قیمت­های پیشنهادی طرفین معامله، اقدام به انطباق سفارش­ها (مچینگ) می­‌کند.

مدیرعامل مرکز مبادله ایران در ادامه یادآور شد: البته انواع روش­های سفارش­‌گذاری وجود دارد مانند اینکه سفارش بر اساس یک قیمت خاص یا بازده قیمتی باشد و یا قیمت بازار (یعنی اولین قیمت پیشنهادی طرف مقابل)؛ اما طبق سیاست بانک مرکزی، اولین مدلی که در گام اول اجرا خواهد شد این است که فروشنده و خریدار به‌ترتیب کف و سقف قیمت را اعلام می­‌کنند و بر این اساس و با توجه به قیمت­های پیشنهادی سایر معامله­‌گران در آن لحظه، سفارش­ها منطبق و معاملات انجام می­‌شود. قیمت پایانی نیز بر اساس میانگین موزون معاملات در طول ساعات معاملاتی یک روز محاسبه و اعلام می‌شود.

سعیدی درباره چگونگی تسویه معامله توسط طرفین خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی­‌های تالار ارز توافقی کاهش هزینه‌های نقل­‌و­انتقال برای طرفین معامله است؛ در واقع در این سامانه کمترین نقل‌وانتقال ارز بین بانک­ها رخ خواهد داد؛ به‌عبارتی سامانه ارز توافقی فرایند بهینه‌سازی برای تطابق سفارشات را به­‌گونه­‌ای انجام می‌دهد که به کمترین میزان نقل­‌و­انتقال ارز بین بانک­ها منجر شود.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها