رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640584

تجمع تاکسی رانان در برابر کرمان خودرو

ساعت 24 - عدم پایبندی شهرداری تهران به تعهداتش و وعده‌هایی که برای پرداخت وام بلاعوض به تاکسیرانان داده بود، چالشی جدی برای بسیاری از تاکسیرانان ایجاد کرده است و باعث شده در روزهای اخیر و همزمان با نزدیک شدن به بازپرداخت قسط سه ماهه اول این خودروها، تاکسیرانان تجمعاتی را در مقابل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران، کرمان موتور و سازمان ناوگان اسقاط داشته‌اند.

ب

ه گزارش خبرنگار ایلنا، در روز دوشنبه بیست و یکم خردادماه، در حالی که کمتر از یکماه تا انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری مانده بود، مراسم رو نمایی از هزار دستگاه تاکسی برقی با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران که در آن زمان نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود و سایر مدیران شهری برگزار شد. در این مراسم ۲۰۰ تاکسی برقی جایگزین تاکسی‌های فرسوده تهران شدند. ۲۰۰ دستگاه تاکسی برقی از نوع KMC E۵۰A در روز دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ به مالکان تاکسی‌های فرسوده واگذار شد. طبق تفاهم برقرارشده میان شهرداری تهران و یکی از شرکت‌های خودروساز، ۲۰۰۰ دستگاه از تاکسی‌های برقی این شرکت جایگزین تاکسی‌های فرسوده پایتخت می‌شوند.

هر چند بنابر گفته مدیران شهری ورود تاکسی‌های برقی به ناوگان حمل و نقل پایتخت، نویدبخش آینده‌ای بهتر و کاهش آلودگی هوا بود. اما هزینه بالای خرید این خودروها و بازپرداخت تسهیلات بانکی و عدم پایبندی شهرداری تهران به تعهداتش و وعده‌هایی که برای پرداخت وام بلاعوض به تاکسیرانان داده بود، چالشی جدی برای بسیاری از تاکسیرانان ایجاد کرده است و باعث شده در روزهای اخیر و همزمان با نزدیک شدن به بازپرداخت قسط سه ماهه اول این خودروها، تاکسیرانان تجمعاتی را در مقابل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران، کرمان موتور و سازمان ناوگان اسقاط داشته‌ باشند.

یکی از این تاکسیرانان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مشکلاتش می‌گوید: «ما می‌خواستیم خودروهای اسقاطی‌مان را بدهیم و بجای آن ماشین نو تحویل بگیریم، قرار بود خودروی سمند سورن پلاس بگیریم اما وقتی ما رفتیم خودروهای سمند را تحویل بگیریم به دلیل اینکه نزدیک به تبلیغات ریاست جمهوری بود از طرف شهرداری تهران و آقای زاکانی به ما گفتند که حتما باید این تاکسی‌ها را بردارید و گفتند دیگر خودروی سمند سورن دوگانه سوز به ما نمی‌دهند. » قرار بود به ما خودروی سمند سورن بدهند که خودروهای برقی جایگزین شد

وی با بیان اینکه ما با خودروهای اسقاطی‌مان کار می‌کردیم و درآمد داشتیم، ادامه می‌دهد: «خودروی سمند سورن ۴۰۰ لیتر بنزین داشت دوگانه سوز بود کپسول داشت ما می‌توانستیم با آن خودرو هزار کیلومتر برویم. اما اجازه نداند ما خودروی سمند بگیریم و به جای آن به ما خودرویی دادند که روی آن نوشته است ۴۵۰ کیلومتر فول شارژ پیمایش دارد درحالی که با توجه به خراب بودن باتری‌های خودرو در نهایت ۲۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

این تاکسیران درباره مشکلات خودری برقی‌اش می‌گوید: «باتری ماشین‌ها خراب شده و این باعث شده است که ما تاکسیرانان روزی دوبار برای شارژ برویم و این دوبار شارژ هر سری ۴ الی ۵ ساعت اسیر می‌شویم و روزمان از بین می‌رود. ما چطور باید کار کنیم. مشکل دیگر ما این است شارژری که به ما داده‌اند شارژر اصلی نیست و شارژر مپنای ایرانی است که ۱۸ ساعت طول می‌کشد باتری شارژ شود، مگر تاکسیران چقدر وقت دارد که ۱۸ ساعت منتظر شارژ بماند تا بخواهد حرکت کند. در دنیا الان ماشین‌های برقی در عرض دو دقیقه و سی ثانیه شارژ می‌شوند اما ما باید برای شارژ این همه وقت صرف کنیم.» هیچ خبری از وام بلاعوضی که شهرداری تهران وعده داده بود، نیست

وی با اشاره به وعده‌های شهرداری تهران درباره ارائه تسهیلات برای واگذاری خودروهای برقی به تاکسیرانان خاطرنشان می‌کند: «شهردار و مسئولان تاکسیرانی به ما قول دادند که اگر این ماشین را ما بگیریم ماده ۱۲ (قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور) را برای ما اجرا می‌کنند و مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به ما بلاعوض می‌دهند. قیمت کل ماشین یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است با اقساط برای ما یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان تمام می‌شود. در این میان هم یک ماده دوازده هم داشتند که ظاهرا مربوط به قانون هوای پاک است و براساس آن آنطور که گفته‌اند باید مبلغ ۵۰۰ تومان در عرض یک ماه به ما می‌دادند. اما الان سه ماه است که یک ریال هم از این ۵۰۰ میلیون تومان بلاعوض به ما پرداخت نشده است. هر جا می‌رویم می‌گویند هنوز معلوم نیست این ۵۰۰ میلیون پرداخت شود و گاهی هم می‌گویند شاید پرداخت نشود یک بار گفته‌اند شاید ۴۰۰ میلیون به ما بدهند اما هنوز که هنوز است یک هزار تومان به ما نداده‌اند و چک قسط سه ماهه اول ما که مبلغ ۶۰ میلیون تومان است همین ۲۵ این ماه فرا خواهد رسید. »

این تاکسیران خاطرنشان می‌کند: «یکشنبه ۲۵ شهریور است و چک ۶۰ میلیون تومانی ما فرا رسیده اما دریغ از یک ریال پول که از تاکسیرانی و شهرداری و شورای شهر به ما پرداخت شده باشد چند روز قبل از انتخابات، شهرداری این ماشین‌ها را به ما داد و ما در خیابان‌ها می‌چرخیدیم و مسافر سوار می‌کردیم تا مردم خودروهای برقی را ببینند اما بابت آن هیچ هزینه‌ای به ما ندادند. یک تاکسیران که این ماشین را خریده است باید ۲۰ میلیون قسط بدهد ۱۰ میلیون اجاره خانه، خرج و هزینه خانه هم اضافه می‌شود یعنی تاکسیران باید در ماه ۶۰ میلیون درآمد داشته باشد تا بتواند این هزینه را تامین کند اما متاسفانه درآمد اینقدر پایین است که نمی‌تواند حتی چک‌ها را پرداخت کند. » باتری‌های خودرو خراب است

وی تصریح می‌کند: «علاوه بر مشکلات باتری ماشین و شارژر اصلی که به ما نداده‌اند ما جایگاه سوخت نداریم. در کل ایران ما سه جایگاه شارژ داریم، ماشین‌های شخصی برقی وارد کرده‌اند و این ماشین‌های شخصی برقی اجازه نمی‌دهند که ما برق بزنیم من دیشب رفته‌ام که برق بزنم ۹ ماشین جلوی من بوده است هر فست شارژ یک ساعت زمان می‌برد تا ماشین پر شود من تاکسیران چگونه می‌توانم بعد از ۹ نفر بایستم تا آن‌ها شارژ کنند در واقع باید ۹ ساعت در صف باشم و بعد برای شارژ هم معطل شوم من اگر در خانه بخواهم این شارژ را انجام دهم یک روز از ما زمان می‌برد اگر بخواهیم در خیابان هم در جایگاه بزنیم همینقدر زمان می‌بردو باید معطل شوم.»

وی با بیان اینکه برای هر سری شارژ هم ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان پرداخت می‌کنیم، می‌گوید: «قرار بود این شارژ رایگان شود اما هر بار از ما پول می‌گیرند. جالب اینجاست که ما یک ماشین میلیاردی خریده‌ایم اما نمی‌توانیم مسافر شهرستان ببریم حتی تا قم نمی‌توانیم برویم چون مشکلات شارژر و باتری دارد نمی‌توانیم کار بکنیم. مشکل باتری خیلی حاد است ۸۰۰ میلیون پول باتری این ماشین‌ها است مگر تاکسیران چقدر درآمد دارد و چقدر باید پول جمع کند تا بتواند این باتری را تعویض کند البته با اینکه می‌گویند گارانتی دارد اما نمی‌توانند باتری‌های خودروهای ما راتعویض کنند. »

وی با تاکید بر مشکلات شارژ خودرو تصریح می‌کند: «من یک بار صبح ماشینم را به شارژ می‌زنم و دو الی سه ساعت اسیر وگرفتار هستم یعنی از ۵ صبح در ایستگاه شارژ می‌ایستم و ۸ الی ۹ صبح نوبت من می‌شود که شارژ بزنم ساعت ۱۰ شروع به کار می‌کنم اما بعد از ظهر شارژ خالی می‌شود. دوباره دو الی سه عصر می‌روم به ایستگاه شارژ اما تا ده شب دوباره باید گرفتار شوم تا ماشین شارژ شود من با این وضعیت چطور باید کار کنم. یکسری از بچه‌ها علاوه بر ماشین قسط دیگر هم دارند برخی‌ها قرض کرده‌اند و برخی‌ها مشکل بیماری و شیمی درمانی دارند، برخی پول بهره‌ای گرفته‌اند، تاکسیرانان با این وضعیت خودروهای برقی گرفتار شده‌اند. » این تاکسیران می‌گوید: «مسئولان شهرداری مدام به وعده‌های بی‌سرانجام می‌گویند، این‌ها باعث شد که ما در مقابل تاکسیرانی، کرمان خودرو و سازمان ناوگان اسقاط تجمع کنیم. ما مشکلات‌مان را به چه کسی باید بگوییم هیچ کسی به ما گوش نمی‌دهد. ما دنبال اغتشاش نیستیم ما حق‌مان را مطالبه می‌کنیم. این مطالبه حق ما از سازمان تاکسیرانی و شهرداری تهران است.»

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها