رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640616

افزایش مستمر خطر درگیری مستقیم ناتو و روسیه

ساعت 24 - شبکه خبری بلومبرگ با توجه به تحولاتی که در زمینه جنگ روسیه و اوکراین روی داده؛ نوشته که خطر درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه در حال افزایش است.

به گزارش شفقنا از شبکه خبری بلومبرگ؛ در حالی که جنگ روسیه علیه اوکراین به سومین زمستان خود نزدیک می‌شود، دو تحول جدید بر چالش‌های پیش‌روی متحدان کی‌یف در ناتو تاکید کرده و ریسک‌ها و خطرات فزاینده رویارویی مستقیم ناتو با مسکو را یادآوری می‌کنند.

منابع خبری بلومبرگ می‌گویند که در بحبوحه کارزار کرملین در زمینه بمباران شدید زیرساخت‌های انرژی اوکراین با هدف مجبور کردن مردم این کشور به تسلیم، روسیه از ایران تعدادی موشک‌های بالستیک دریافت کرده است.

ویلیام برنز رئیس سازمان سیا گفته که ارسال چنین جنگ‌افزارهایی به روسیه به این معنی خواهد بود که حمایت جمهوری اسلامی ایران از یکی از طرفین درگیری- که تاکنون تنها و تنها شامل تامین صدها پهپاد جنگی بدون سرنشین بوده- دچار نوعی تغییر و تشدید چشمگیر و دراماتیک شده است- و این در حالی است که تاکنون تهران بر این موضوع تاکید می‌کرده که به هیچ یک از طرفین درگیری تسلیحات نظامی نداده است.

هم‌زمان، دو کشور اروپایی عضو ناتو خبر از حوادثی داده‌اند که پهپادهای روسی در تعطیلات آخر هفته گذشته به وجود آورده‌اند.

رومانی در این زمینه اعلام کرده که جت‌های جنگنده این کشور یک هواپیمای بدون سرنشین روسیه را که در مسیر حرکت به سمت اوکراین حریم هوایی رومانی را نقض کرده بود، ردیابی و تعقیب کرده‌اند.

لتونی نیز یکی از دیپلمات‌های روسیه را به بهانه سقوط یک پهپاد روسی در شرق این کشور بالتیک احضار کرده است. پرزیدنت ادگارز رینکویچ رئیس‌جمهور این کشور هم گفته که ناتو در قبال تعداد فزاینده‌ای از این دست حوادث باید واکنش جمعی مناسبی نشان دهد.

آندری سیبیها وزیر امور خارجه جدید اوکراین از ائتلاف نظامی ناتو خواسته برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای روسیه، پدافند هوایی خود را بر فراز اوکراین مستقر کند.

ناتو البته به دلیل نگرانی‌هایی که در رابطه با احتمال تشدید تنش‌های فی‌مابین تا حد برخورد هسته‌ای دارد، تاکنون در برابر هر گونه درگیری مستقیم با روسیه مقاومت کرده است.

[در چنین شرایطی] تحویل تعداد قابل توجهی موشک بالستیک به روسیه می‌تواند توانایی و حملات این کشور به شهرهای اوکراین را افزایش دهد. این امر هم‌چنین می‌تواند چالشی عمده برای متحدان کی‌یف باشد- که تاکنون در زمینه تقویت پدافند هوایی اوکراین کم‌کار و کند بوده‌اند و در انجام این وظیفه کوتاهی کرده‌اند.

هم‌چنین اگر پهپادهای روسی به عبور از حریم هوایی ناتو ادامه دهند، ائتلاف ناتو باید توانایی خود در دفاع و محافظت موثر و قدرتمند از خود را نشان دهد.

ناتو به احتمال زیاد از ایجاد یک سپر حفاظتی بر فراز حریم هوایی اوکراین خودداری خواهد کرد. حامیان کی‌یف هم‌چنین در مورد صدور اجازه برای اوکراین در زمینه استفاده از سلاح‌های دوربرد و تهاجمی اهدایی غرب برای حمله به فرودگاه‌های نظامی و سکوهای پرتاب موشک در داخل روسیه اختلاف‌نظر دارند.

حملات مداوم روسیه به شهرهای اوکراین و حوادثی که هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز قلمروی ناتو به وجود می‌آورند، ممکن است این بحث‌ها را به نفع کی‌یف تغییر دهد.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها