رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640625

راهکار ال‌سی داخلی برای تجارت شرکت‌های ایرانی با ترکیه

...

ساعت 24 - در نشست رئیس اتاق بازرگانی تهران با رئیس شعبه بانک ملت ایران در استانبول، دو طرف درباره امکان ایجاد ابزار و راهکارهایی برای تسهیل در نقل‌و‌انتقالات مالی شرکت‌های ایرانی با همتایان خود در بازار ترکیه، به گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر نشستند.

اعضای هیات تجاری اتاق تهران که هفته گذشته به سرپرستی رئیس این اتاق برای بازدید از نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی استانبول به ترکیه سفر کرده بودند، ضمن بازدید از این نمایشگاه و ملاقات با نهادهای بخش خصوصی ترکیه با رئیس شعبه بانک ملت ایران در استانبول نیز دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این نشست محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به اینکه به دلیل تحریم‌های بانکی، تجار و شرکت‌های ایرانی ناچار هستند از پرداخت‌های نقدی در معاملات خود با شرکای تجاری استفاده کنند، تصریح کرد که یکی از چالش‌های جدی در فعالیت تجاری شرکت‌های ایرانی طی سال‌های گذشته، تامین منابع جاری است و این مشکل منجر به آن شده که فعالان اقتصادی ایران نتوانند از توان و ظرفیت‌های خود در توسعه بازارهای هدف به خوبی استفاده کنند.

نجفی‌عرب با اشاره به تجارت 6 تا 7 میلیارد دلاری ایران و ترکیه، یکی از راه‌حل‌های کلیدی برای رفع مشکل نقل و انتقالات پولی و بانکی شرکت‌های ایرانی با بازار ترکیه را ابزار ال‌سی داخلی عنوان کرد و یادآور شد که در صورت برقراری تعامل کاری میان شعبه بانک ملت در استانبول با برخی از بانک‌های ترکیه، می‌توان از این ابزار برای تسهیل مبادلات مالی شرکت‌های ایرانی و ترک استفاده کرد.

در همین رابطه، بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران نیز، با اشاره به اینکه ارزش صادرات اعضای اتاق بازرگانی تهران طی سال 1402 به حدود 13 میلیارد دلار رسید، بر ضرورت گشایش ال‌سی داخلی با استفاده از ظرفیت بانک ملت در استانبول تاکید و تصریح کرد که در این فرآیند، اتاق بازرگانی تهران آماده است تا اهلیت‌سنجی شرکت‌های ایرانی را در دست بگیرد و تبادلات مالی تجار و فعالان اقتصادی با بازار ترکیه از طریق این شعبه بانکی انجام پذیرد.

سعید اسدی، رئیس شعبه بانک ملت ایران در استانبول، نیز در سخنانی با اشاره به تحریم‌های بانکی و عدم همکاری بانک‌های ترکیه با فعالیت‌های تجاری ایران، یادآور شد که در حال حاضر صرفا هالک‌بانک ترکیه برای تبادلات بانکی با ایران و آن برای کالاهای اساسی و دارو مجوز فعالیت دارد. وی با بیان اینکه کانال دریافت و پرداخت‌های نقدی در شعبه بانک ملت استانبول فعال است، یادآور شد که تجار ایرانی می‌توانند منابع پولی خود را به این شعبه وارد کنند.

در ادامه این نشست و پس از بحث و تبادل‌نظر پیرامون راهکارهایی برای حل مشکل نقل و انتقالات پولی شرکت‌های ایرانی با بازار ترکیه، مقرر شد اتاق بازرگانی تهران طی مذاکره با بانک مرکزی، راه‌حل اجرایی برای استفاده از ظرفیت‌های شعبه بانک ملت در استانبول را پیشنهاد و موافقت‌های اصولی برای آن را دریافت کند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها