رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640638

توصییه پوتین به استفاده از بمب اتم

ساعت 24 - یکی از چهره‌های شاخص سیاست خارجی روسیه که به داشتن مواضعی تهاجمی شهرت دارد و اظهاراتش به خاطر نزدیکی با کرملین به دقت رصد می‌شود، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را تحت فشار گذاشته تا موضع هسته‌ای قاطعانه‌تری را در قبال اوکراین و غرب اتخاذ کند.

سرگئی کاراگانوف در مصاحبه‌ای با روزنامه کومرسانت گفت که مسکو می‌تواند بدون ایجاد جنگ هسته‌ای تمام‌عیار، یک «حمله اتمی محدود» به یک کشور عضو ناتو انجام دهد. وی اضافه کرد: «ادعای ایالات متحده دروغ است که می‌گوید چتری هسته‌ای را برای حفاظت از متحدان خود تضمین می‌کند. هدف اصلی دکترین هسته‌ای روسیه باید این باشد که اطمینان حاصل شود همه دشمنان فعلی و آینده از آمادگی مسکو برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای یقین پیدا کرده‌اند. » این شخصیت پرنفوذ در اظهاراتی که تنها چند هفته پس از حمله اوکراین به بخشی از خاک روسیه در منطقه کورسک ایراد می‌شود، گفت: «زمان آن فرا رسیده است که اعلام کنیم ما حق داریم به هرگونه حمله گسترده به خاک خود با حمله هسته‌ای پاسخ دهیم. این در مورد هرگونه تصرف سرزمین ما نیز صدق می‌کند. » اظهارات کاراگانف معمولا توسط کارشناسان امنیتی غربی به عنوان شاخصی از تفکر روسیه در سیاست خارجی، دفاعی و هسته‌ای محسوب شده و به دقت رصد می‌شود. تهدید هسته‌ای روسیه تا چه‌اندازه جدی است؟ مدودف: اوکراین با موشک‌های غرب سایت‌های موشکی روسیه را بزند، واکنش مسکو هسته‌ای خواهد بوددر واقع نظرات او بیانگر سیاست رسمی نیست، اما کرملین به او فرصت‌های مکرر داده است تا آن‌ها را در مجامع با نفوذ مطرح کند و مستقیماً به رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین برساند. وی که از چهره‌های نزدیک به ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف محسوب می‌شود، در بیش از یک سال گذشته برجسته‌ترین چهره‌ای به شمار می‌رفت که خواستار تغییرات در دکترین هسته‌ای روسیه شده است. دکترین فعلی بیان می‌کند که روسیه در پاسخ به حمله هسته‌ای توسط یک کشور دیگر یا حمله متعارفی است که موجودیتش را تهدید می‌کند آماده استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است.

کاراگانوف اما می‌گوید که این دکترین «غیرمسئولانه» و حتی «خودکشی» بوده است، زیرا به‌اندازه کافی دشمنان روسیه را از اقدامات خود منصرف نکرده و حتی آن‌ها را به این باور رسانده که به سختی شرایطی وجود دارد که در آن مسکو از سلاح هسته‌ای استفاده کند. وی هشدار داده است که روسیه به سمت فاجعه پیش خواهد رفت، مگر اینکه موفق شود این فرض را تغییر دهد و بازدارندگی را دوباره برقرار کند.

از زمان آغاز جنگ در اوکراین، ولادیمیر پوتین در اظهارات مکرری غرب را تهدید هسته‌ای تعبیر کرده است. اما او همچنین گفته است که روسیه توان آن را دارد که بدون توسل به سلاح هسته‌ای در جنگ پیروز شود. یورونیوز

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها