رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640639

اقتصاد ایران و روسیه رقابت دارند، مکمل هم نیستند

قاسم محبعلی استاد ژئوپلیتیک در باره مناسبات ایران وروسیه گفت «روسیه به علت دستیابی به منافع ملی خود نیز چشم به دالان زنگزور دارد. جنگ اوکراین نیز سخت و طولانی شده و انرژی روسیه که از طریق اوکراین وارد اروپا می‌شد با مشکلاتی جوی مواضع شده و اوکراینی‌ها به پالایشگاه اصلی انتقال گاز روسیه در خاک این کشور تسلط پیدا کرده‌اند؛ بنابراین روسیه به دنبال یافتن راه‌های جایگزین است.

یکی دیگر از دلایلی که روسیه بی توجه به واکنش مقامات ایران و احساسات مردم، به دالان زنگزور طمع دارد این است که دولت چهاردهم، دولت مورد علاقه روسیه نیست، چرا که به تعادل بین شرق و غرب و گفتگو با غرب برای رفع تحریم‌ها اعتقاد دارد.

همچنین طراحی‌هایی در دست است که در سفر آقای پزشکیان به نیویورک، جرقه‌هایی برای شکل گیری روابط زده شود. طبیعیست که پوتین خواهان چنین اتفاقی نیست. روسیه نمی‌خواهد ایران جای این کشور را در حوزه صادرات انرژی به اروپا بگیرد. درواقع روسیه به دنبال هشدار دادن به ایران است و با تاکید بر مسئله زنگزور، بر ایران اعمال فشار می‌کند. »

وی افزود: «روسیه معتقد است ایران در گفتگو با غرب ملاحظات ژئوپلیتیک این کشور را در نظر نگرفته که این تلقی بسیار اشتباهی است. ایران از ابتدا مخالف جنگ اوکراین بوده و بار‌ها نسبت به ادامه جنگ ابراز نگرانی کرده است.

رئیس جمهور ما بر اساس شعار برداشتن تحریم‌ها و عدم ورود به جنگ رای آورده است. برای تحقق شعار رفع تحریم‌ها هم چاره‌ای به جز مذاکره نیست. ضمن این که روسیه هم نتوانسته روابط خود با ایران را تا حدی ارتقا دهد که به لحاظ تجاری، ایران کمبودی را حس نکند. اقتصاد ایران و روسیه نه تنها مکمل هم نیستند، بلکه، چون هر دو انرژی محورند، روابط رقابتی دارند. » گفت و گو با فرارو 

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها