رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640732

حمله تحریم به آسمان و دریای ایران

ساعت 24 -انگار قرار نیست تحریم‌های پیاپی دست از سر ارکان مختلف در سیاست و اقتصاد ایران بردارد و اگر سال‌های گذشته بهانه، تاسیسات هسته‌ای ایران بود؛ چند سالی است که جنگ روسیه علیه اوکراین نیز به آن اضافه شده و با اینکه دو کشور کیلومترها دورتر از مرز ایران قرار دارند؛ لهیب آتش‌های این جنگ در قالب تحریم‌ها بر ایران اصابت می‌کند.

در جدیدترین اقدام، این بار وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور(۱۰ سپتامبر) اعلام کرد که ۱۰ فرد، ۶ نهاد و ۴ کشتی در ایران و روسیه را در ارتباط با ارسال موشک از تهران به مسکو تحریم کرد. واشنگتن و متحدان آن می‌گویند روسیه از این موشک‌ها در جنگ اوکراین استفاده می‌کند. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته شده که این کشور در واکنش به حمایت‌های نظامی مداوم ایران از روسیه در جنگ علیه اوکراین که تحویل اخیر موشک‌های بالستیک به مسکو نمونه تازه آن است این تحریم‌ها را اعمال کرده است. در واقع بخش شاید عجیب‌تر بیانیه، تحریم یک شرکت مهم هواپیمایی ایران در جهان است و در یکی از عجیب‌ترین و شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی علیه یک شرکت هوانوردی مسافری و‌ باری؛ ایالات متحده آمریکا، تصمیم‌ برای تحریم شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «ایران‌ایر» را اعلام کرد. به این ترتیب ایران ایر به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در جهان در لیست تحریم‌ها قرار گرفت. در کنار ایران ایر، شبکه شرکت حمل و نقل آزادگان، شرکت مهندسی آماد بهینه‌ساز، شرکت بازرسی مهندسی و کنترل کیفیت سنجش گستر دانا که همگی در امور مکانیکی و الکترونیک تولید تسلیحات ایران شراکت دارند نیز مشمول تحریم‌های جدید آمریکا شده‌اند. تروئیکا اروپایی در برابر ایران ایر هم‌چنین انگلستان همراه با فرانسه و آلمان با صدور بیانیه‌ای با اشاره به اقدام ایران در ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه بیانیه مشترکی صادر کردند که ناظر بر تحریم‌های جدید علیه ایران است. در بیانیه تروئیکا صادرات موشک‌های بالستیک ایران به روسیه به شدت محکوم شده و از آن به عنوان افزایش حمایت نظامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین یاد شده است. در بخشی از این این بیانیه آمده است: «ما برای لغو قراردادهای دوجانبه خدمات هوایی با ایران اقدامات فوری انجام خواهیم داد. علاوه بر این، افراد و اشخاص مهم مرتبط با برنامه موشکی ایران و کسانی که در زمینه انتقال آن و سایر تسلیحات به روسیه نقش داشته‌اند، تحریم خواهیم کرد. همچنین برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران ایر کار خواهیم کرد. » تحریم‌های تازه به نوعی شاهرگ‌های ارتباطی ایران را هدف گرفته و یکی از مسیر هوایی ایران و دیگری از مسیر دریایی تلاش دارند انزوای ارتباطی ایران را حتی با همسایگانش افزایش دهند. در همین راستا نیز اکنون دستگاه دیپلماسی کشور وظیفه‌ای سخت‌تر از همیشه بر عهده دارد

اما تحریم‌های پرهزینه تحمیل شده به «ایران ایر» همه ماجرا نبود و در ادامه این روند بریتانیا نیز روز سه‌شنبه با بهانه ارسال موشک‌ به روسیه، هفت نام جدید به تحریم‌های جمهوری اسلامی و سه نام جدید به تحریم‌های روسیه اضافه کرد.

اما نکته مهم در این بین را باید همین دانست که انگلستان، سازمان منطقه آزاد بندر انزلی را نیز به بهانه واهی «مشارکت در فعالیت‌های خصمانه دولت ایران، از طریق حمایت یا تسهیل بخش دفاعی» تحریم کرده است. در کنار منطقه آزاد انزلی اما نام شرکت‌های بهارستان کیش، چکاد صنعت فراز و سعد سازه فراز شریف نیز وارد فهرست تحریمی انگلستان شده‌اند.

روزنامه توسعه ایرانی

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها