رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640797

۳ نتیجه خطرناک برای مسکو درصورت گسترش جنگ در خاورمیانه

ساعت 24 -مسکو به دنبال تقویت جایگاه خود در درون جهان عرب است. به طور کلی، یک خاورمیانه بی ثبات از طریق منحرف نمودن توجه کشورهای غربی و دور کردن منابع آن‌ها از شرق اروپا یعنی جایی که روسیه مستقیما در آن درگیر است، به اهداف ژئوپلتیک گسترده تر روسیه کمک خواهد نمود.

مسکو تمایل چندانی نسبت به موفقیت دیپلماسی غربی در دستیابی به آرامش و ثبات نشان نداده است، اما در عین حال نمی خواهد شاهد یک درگیری منطقه‌ای در خاورمیانه باشد که روابطش با کشورهای منطقه را دچار پیچیدگی مضاعفی سازد. :

 جنیفر تیل در روزنامه یدیعوت احارونت نوشت: جنگ گسترده در منطقه مطمئنا ریسک‌های عمده‌ای برای مسکو به همراه دارد که از جمله می‌توان به درگیری شدن متحد این کشور یعنی سوریه، تضعیف ظرفیت ارسال تسلیحات توسط ایران به روسیه و پیچیده تر شدن روابط کرملین با کشورهای عربی منطقه و ایران اشاره کرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: روسیه در حال حرکت در مسیر تضعیف قدرت آمریکا در خاورمیانه و امتناع از متعهد ساختن خود در منطقه است تا از وقوع یک جنگ گسترده در منطقه جلوگیری نماید. مسکو تمایل زیادی از خود برای دستیابی دیپلماسی امریکایی به یک دستاور عمده یعنی ایجاد آرامش و ثبات نشان نداده اما در عین حال نمی خواهد شاهد آغاز منازعه‌ای منطقه‌ای باشد.

چنین افزایش تنشی همچنین ممکن است روابط روسیه با ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را دچار پیچیدگی سازد. زمانی که منطقه هماهنگ و بدور از جنگ و درگیری است، برای روسیه حفظ روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس آسان تر است تا زمان درگیر شدن در یک بازی خطرناک با حاصل جمع صفر. بنابراین در نهایت روسیه به احتمال زیاد به جای مداخله نظامی مستقیم در خاورمیانه، از طریق اقدامات جنگ الکترونیک یا ارسال تسلیحاتی که در جنگ اوکراین به آن‌ها نیاز ندارد، از ایران یا حزب الله حمایت خواهد کرد.

بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و اسرائیل می‌تواند توجهات را از جنگ روسیه و اوکراین منحرف سازد

بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و اسرائیل البته می‌تواند مزایایی نیز برای مسکو به همراه داشته باشد. از یک لحاظ، چنین تنشی تقریبا قطع به یقین موجب منحرف شدن بیشتر توجه و تجهیزات ارسالی واشنگتن از اوکراین به نقطه دیگری از جهان خواهد شد.

جنگ گسترده تر در خاورمیانه موجب پیچیده شدن روابط روسیه با کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد شد

با این وجود، یک جنگ گسترده در منطقه دارای ریسک‌های عمده‌ای برای مسکو است. اگر اسرائیل شروع به جنگ با حزب الله یا ایران کند، کرملین ناگزیر خواهد شد با سه نتیجه خطرناک زیر روبرو شود: گرفتار شدن متحدش سوریه در جنگ منطقه ای، تضعیف ظرفیت ایران برای تامین تسلیحات مورد نیاز روسیه و پیچیده شدن روابط روسیه با ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس.

بسته به اینکه اسرائیل یا احتمالا ایالات متحده تصمیم به حمله در چه سطحی بگیرند، صنعت نظامی ایران نیز ممکن است تحت فشار جدی قرار بگیرد.

همکاری‌های نظامی ایران و روسیه توسط اوکراین مختل شده است

 از زمان حمله به اوکراین در سال 2022، روسیه و ایران همکاری‌های نظامی و فنی خود را گسترش داده‌اند و روسیه انواع مختلف پهپادهای تهاجمی، مهمات توپخانه، سلاح‌های سبک و بمب‌های گلاید از ایران دریافت کرده است. اما در حال حاضر حجم این محموله‌های ارسالی از سوی ایران به دلیل وضعیت درگیری در اوکراین محدود شده است.

ترور اسماعیل هنیه روسیه را از مداخله گسترده تر باز داشته است

ترور ماه جولای اسماعیل هنیه، رهبر شاخه سیاسی حماس در تهران ایران را از نظر منطقه‌ای در موقعیت خطرناکی قرار داده است. از یک طرف تهران برای حفظ اعتبار خود در داخل و در میان متحدان منطقه‌ای اش نیازمند پاسخ گفتن به اقدام اسرائیل است. و از سوی دیگر هرگونه اقدام تلافی جویانه عمده‌ای ریسک افزایش بیشتر تنش و آغاز جنگ با اسرائیل را به دنبال دارد. پس از این اقدام روابط اسرانیل با روسیه نیز بیش از پیش تضعیف گشته است. به این دلیل، روس‌ها اکنون اهداف دیپلماتیک کوچک تری دارند که به طور مثال می‌توان به تعامل با حماس برای خارج کردن گروگان‌های روسی از غزه اشاره کرد.

در ماه آگوست و پس از ترور هنیه، سرگی شویگو، دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران سفر کرد و ایالات متحده حضور نظامی خود در منطقه را تقویت نمود. هدف از سفر شویگو تقویت تعاملات، بررسی مسائل منطقه‌ای و بین المللی و روابط امنیتی سیاسی دوجانبه با تهران بود. به رغم همکاری‌های گسترده نظامی با ایران، روسیه احتمالا همچنان به شعله ور شدن یک جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه کمک نخواهد کرد و تمایل دارد مانع از افزایش تنش شود. نه واشنگتن و نه مسکو خواهان افزایش تنش در خاورمیانه نیستند زیرا آن‌ها دارای اولویت‌های دیگری در بحران اوکراین و در اروپا هستند و منابع محدودی در اختیار دارند که مایل به هدر دادن آن‌ها نیستند.

نقش آفرینی روسیه در منازعه فعلی بیشتر از صرف غزه است. مسکو به دنبال تقویت جایگاه خود در درون جهان عرب است. به طور کلی، یک خاورمیانه بی ثبات از طریق منحرف نمودن توجه کشورهای غربی و دور کردن منابع آن‌ها از شرق اروپا یعنی جایی که روسیه مستقیما در آن درگیر است، به اهداف ژئوپلتیک گسترده تر روسیه کمک خواهد نمود. مسکو تمایل چندانی نسبت به موفقیت دیپلماسی غربی در دستیابی به آرامش و ثبات نشان نداده است، اما در عین حال نمی خواهد شاهد یک درگیری منطقه‌ای در خاورمیانه باشد که روابطش با کشورهای منطقه را دچار پیچیدگی مضاعفی سازد.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها