رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640803

بازی برد- بردخصوصی ها ودولت

ساعت 24 - حمید‌ پور‌محمدی، رییس سازمان برنامه‌وبودجه که این روزها با همه نیروی کارشناسی سازمان دنبال آماده‌سازی بودجه 1404 است دیروز با گاردی باز به اتاق بازرگانی ایران رفت.او در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران سخنان رییس و نیز شماری از اعضای اتاق را شنید و پس از آن دیدگاه خود را نسبت به اقتصاد سیاسی ایران بر زبان راند و نکات قابل اعتنایی را با بخش‌خصوصی حاضر در نشست بازگو کرد.

 او در این نشست با روشن‌ترین عبارات و با چهره‌ای مداراجویانه به حاضران گفت که سازمان برنامه‌وبودجه برای پیشبرد برنامه‌های اقتصادی و نیز تنظیم و آماده‌سازی لایحه بودجه آمادگی کامل دارد و به همین دلیل به یکی از معاونت‌های سازمان ماموریت ویژه داده گسترش دادو‌ستد خواسته‌ها و توانایی‌های بخش‌خصوصی و سازمان برنامه‌وبودجه را ساماندهی کند. ریاست سازمان برنامه‌وبودجه به بخش‌خصوصی یادآور شد هیچ‌کدام نمی‌توانند بدون استفاده از توانایی‌های ذهنی و کارشناسی و نیز مادی طرف دیگر برنده باشد و بازی برد-برد ایجاب می‌کند که دولت و فعالان خصوصی الزام‌هایی را قبول کنند. کارشناسان باور دارند اگر فعالان بخش‌خصوصی می‌خواهند با نهادی مثل سازمان برنامه‌و‌بودجه تعامل واقعی و پیش‌برنده داشته باشند باید چند الزام را رعایت کنند و در کانون توجه قرار دهند. یکی از الزام‌های اجتناب‌ناپذیر برای بخش‌خصوصی این است که یکپارچگی و با هم بودن را در عمل نشان دهند و در مسیر افزایش بر تعارض منافع نباشند.

به این معنی که اگر مقوله‌ای مانند سیاست ارزی یا سیاست بودجه‌ای در حال طراحی است یک گروه از فعالان دنبال ارزان شدن نرخ تبدیل ارزهای معتبر به ریال نباشند و گروه دیگر خواستار افزایش نرخ تبدیل باشند که در این صورت دولت نمی‌تواند تصمیم بگیرد.

یکی دیگر از الزام‌ها برای برنده-برنده شدن نهاد خصوصی با نهاد دولت این است که بخش‌خصوصی توانایی کارشناسی خود را بیش از پیش افزایش دهد تا بتواند با دانش و بینش انباشت شده در سازمان برنامه‌وبودجه تعامل منصفانه داشته باشد. یکی دیگر از الزام‌های بازی برد-‌برد این است که وفای به‌ عهد را جدی گرفته و در پیگیری‌های کارها از زیگزاگ رفتن پرهیز شود. سازمان برنامه‌و‌بودجه نیز باید توجه کند اگر می‌خواهد در بازی برد-‌برد با فعالان خصوصی مشارکت واقعی داشته باشد باید در دولت و در مجموع نهادهای دولتی از فعالان بخش‌خصوصی حمایت کارشناسانه داشته باشد. بازی برد-برد راهبردهای روشن‌، ساده و نیز اخلاق کسب‌وکار می‌خواهد.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها