رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640810

نقش مشاوره پیش از ازدواج ‌در ازدواج موفق‌تر و زندگی با تنش کمتر

ساعت 24- ازدواج امری مقدس و تشکیل خانواده همواره مورد تاکید اسلام بوده است.

زوج‌ها برای رسیدن به آرامش وقتی تصمیم به زندگی در کنار یکدیگر می‌گیرند ابتدای امر همه از این تصمیم ابراز خرسندی می‌کنند اما تا چه حد این دو زوج پیش از تشکیل خانواده به معنای واقعی و در واقع پیش از زیر یک سقف رفتن نسبت به امر ازدواج آگاهند و یا مهارتهای ازدواج را آموخته‌اند؟! سوالی که عموما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و همین بی توجهی بعدها مشکلات عدیده‌ای را برای زوجین پیش می‌آورد.  

موضوع مشاوره پیش از ازدواج و کسب مهارت‌های زندگی مشترک امر بسیار مهمی است که نباید مورد غفلت قرار گیرد چرا که هرقدر اطلاعات زوجین نسبت به امر ازدواج و چالش‌های آن بیشتر باشد ازدواجی موفق‌تر و زندگی با تنش کمتری خواهند داشت. 

زندگی زناشویی پیچ و خم‌های متعدد و دشواری دارد و هیچکس از همان ابتدا به مشکلات و احتمال طلاق نمی‌اندیشد اما این مسئله چیزی از واقعیت و اهمیت موضوع کسب مهارت ارتباطی زوجین کم نمی‌کند.  

آمادگی‌های روان شناختی، خودآگاهی، مهارت حل مسئله، مهارت عشق ورزیدن، همدلی، مهارت بخشش و مصالحه در دعوا و... نمونه‌هایی از مهارتهای قبل از ازدواج است که کسب آگاهی و مطالعه و حتی دریافت مشاوره در این خصوص برای زوجین از نان شب هم واجب تر است چرا که نداشتن این مهارت‌ها زمینه اختلافات و بگو و مگوهایی را مهیا می‌کند که فرصت زندگی شاد را از زوجین می‌گیرد و گاه منجر به جدایی می‌شود.

با دو سال دوستی، فکر می‌کردم می‌شناسمش

بانوی جوانی که برای شرکت در جلسه طلاق در راهروی دادگاه نشسته بود به ایسنا گفت: تنها یکسال است که ازدواج کرده ام هنوز طمع زندگی مشترک را نچشیده ام که باید در راهروی دادگاه برای طلاق بدوم. 

او که عامل اختلاف با همسرش را شکاک بودن همسرش بیان کرد، گفت: قبل از ازدواج دو سالی باهم دوست بودیم اما متوجه این رفتارش نشده بودم، البته گاهی گیرهای الکی می‌داد اما من به حساب غیرت بازی می‌گذاشتم اما در طول یکسال بعد از ازدواج حتی دیدن خانواده خودم را هم برایم تبدیل به آرزو کرده است. 

این بانوی ۲۶ ساله در حالی‌که اشک از چشمانش جاری بود، ادامه داد: مَثل من مصداق «خودم کردم که لعنت بر خودم باد» است چون خواهر بزرگترم قبل از ازدواج اصرار داشت از یک مشاوره کمک بخواهم اما من به همان شناخت واهی که از دو سال دوستی با همسرم داشتم، مشاوره را وقت تلف کردن می‌دانستم؛ در حالیکه اگر از یک مشاور مجرب کمک میخواستم الان، اوضاعم این نبود.  

نقش مشاوره پیش از ازدواج ‌در ازدواج موفق‌تر و زندگی با تنش کمتری

همسرم مهارت عذرخواهی بلد نیست

بانوی جوان دیگری که دو کودک در بغل داشت و آن‌سوی دادگاه منتظر شروع جلسه برای طلاق بود به ایسنا گفت: بعد از گذشت ۱۰ سال از زندگی مشترکم برای طلاق اقدام کردم چون واقعا از زندگی با مردی که خودش هم نمی‌داند از زندگی چه می‌خواهد آزار دهنده است. 

او ادامه داد: همسرم، پسر همسایه خاله ام بود به شکل سنتی برای ازدواج اقدام کردند و پس از خواستگاری بلافاصله زندگی مشترک را شروع کردیم. 

این مادر دو فرزند در حالیکه در نگاهش حسرت موج می‌زد، برای لحظه‌ای چشم از فرزندانش گرفت و ادامه داد: همسرم هیچ شناختی از جنس زن، نیازهایش ندارد، مثل یک مرد و حتی گاه همانند یک ربات با من رفتار می‌کند؛ نه نوازش بلد است نه نسبت به احساسات زن آگاهی دارد.  

او گفت: اوایل ازدواج سر مسایل کوچک و بی اهمیت دعوایمان می‌شد و مدت‌ها قهر می‌کرد؛ نسبت به خواسته‌ها و انتظاراتم به عنوان یک زن، بی اعتنا بود، حتی مهارت عذرخواهی هم بلد نبود.  

این بانوی ۳۲ ساله گفت: این ۱۰ سال را به خاطر فرزندانم تحمل کردم، ایثار کردم اما وقتی دیدم شریک زندگی من، کسی که باید در غم و شادی کنار هم باشیم، کوچکترین اهمیتی به احساسات و نیازهای من به عنوان همسرش ندارد و هیچ تلاشی هم برای کسب این مهارتهای ارتباطی ندارد، تصمیم به جدایی گرفتم. 

او با بیان اینکه حتی به همسرم پیشنهاد کمک از مشاور را دادم اما او این پیشنهاد را کسرشان می‌دانست، گفت: اشتباه من این بود که پیش از ازدواج از کمک یک مشاور استفاده نکردم و تصور می‌کردم به مرور همه چیز تغییر می‌کند اما دریغ که سخت در اشتباه بودم. 

این بانوی جوان ادامه داد: کاملا واضح است که کسب مهارتهای پیش ازدواج، حتی خودآگاهی و شناخت همسر کمک بزرگی برای دوام زندگی زناشویی است. 

مشاوره قبل ازدواج نقش بسیار مهمی در دوام زندگی مشترک دارد

یک روانشناس گفت: مشاوره قبل ازدواج موجب می‌شود زوج‌ها با معیارهای عقلانی تصمیم به تشکیل زندگی بگیرند.  

علی نژاد در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا افزود: به دلیل اهمیت بسیار بالای مسئله ازدواج، مشاوره قبل ازدواج نقش بسیار مهمی در تشکیل زندگی زناشویی و پایداری و استحکام آن  در آینده دارد.

این مدرس دانشگاه با تاکید به اینکه مشاوره قبل ازدواج به دوام زندگی و زندگی بهتر زوج ها کمک می‌کند، اظهارکرد: زوج ها می‌توانند در انتخاب همسر با استفاده از مشاوره و آشنایی با مهارت‌های زندگی احتمال انتخاب درست همسر و همچنین موفقیت در زندگی مشترک خود را افزایش دهند.

علی نژاد با اشاره به اینکه مشاوره قبل ازدواج موجب می‌شود زوج ها از شرایط روحی، شخصیتی، فکری، اجتماعی و توقعات همدیگر شناخت بدست بیاورند، یاد آورشد: مشاور کمک می‌کند زوج ها با شناخت از همدیگر، مهارت‌های خوب زندگی کردن را بیاموزند و یک زندگی با کیفیت بالا را تجربه کنند.

وی با تاکید به این نکته که باید در انتخاب مشاور نیز دقت شود و از افراد متخصص در این حوزه مشورت گرفته شود، ادامه داد: مشاوره ازدواج به زوج ها کمک می‌کند انواع مهارت‌های لازم برای داشتن یک زندگی موفق را کسب کرده و در آینده در صورت بروز مشکل بتوانند مسائل را مدیریت کرده و رابطه سالم‌تری داشته باشند.

به گزارش ایسنا، طلاق همواره از منفورترین حلال‌هاست اما گاه تنها راه چاره پیش روی زوجین است. 

همواره با حضور در دادگاه‌ها می‌توان زوج‌های بسیاری را دید که در راهروهای دادگاه برای طلاق منتظر نشسته‌اند که یکی از عمده علل همین طلاق‌ها، عدم شناخت و نبود آگاهی است؛ چرا که اگر زوجین پیش از ازدواج کمی صبور باشند و برای تداوم خانواده آینده‌شان مهارت‌های خوب زندگی کردن را بیاموزند دیگر کمتر شاهد جاری شدن طلاق در جامعه خوـاهیم بود.  

اما مسئله مهم و قابل توجه این است که سیستم آموزشی، والدین و رسانه‌ها نقش مهمی در آگاهی افراد برای کسب مهارت و رشد شخصیتی خود، همچنین استفاده از کمک مشاور دارند تا با فرهنگسازی استفاده از حضور مشاور و بهره مندی از تخصص این افراد، زندگی بهتری را برای خود رقم بزنند.  

ایسنا 

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها