رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640882

سایه سنگین اتهامه علیه ایران در جنگ اوکراین

ساعت 24 -کوشش غرب برای تغییر استراتژی خود در جنگ اوکراین دستاویزی برای طرح اتهامات جدید علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است. پیش از این غرب ایران را به فروش پهپاد به روسیه متهم و با اتکاء بدان تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده بود. این‌بار و همزمان با اعلام موضع جدید غرب در جنگ اوکراین، مقامات غربی در کوششی هماهنگ ایران را به فروش موشک‌های بالستیک به روسیه متهم می‌کنند.

مقامات بریتانیا و برخی دیگر از کشورهای غربی، مهمترین عامل تغییر استراتژی خود در جنگ اوکراین را اتهام دستیابی روسیه به موشک‌های بالستیک ایران می‌دانند. به گفته یک مقام بریتانیایی: «با توجه به دستیابی روسیه به موشک‌های بالستیک ایران، اوضاع تغییر کرده است. آمدن بلینکن به بریتانیا و تایید اینکه ایران موشک‌های بالستیک را در اختیار روسیه قرار داده است، لحظه‌ای مهم برای تصمیم‌گیری بود».

یکی از مقامات منطقه بالکان نیز با تکرار اتهام فروش موشک‌های بالستیک ایران به روسیه مدعی شد: «محاسبات واشنگتن به سبب این تحول، تغییر کرده است. اکنون بحث بر سر آن است که اوکراین باید چه اهدافی را در خاک روسیه هدف قرار دهد و اینکه تا چه حد اجازه نفوذ خواهد داشت. اما همچنان این نگرانی در واشنگتن وجود دارد که تعیین اهداف حمله، ایالات متحده آمریکا را درگیر برنامه‌ریزی و مداخله مستقیم در جنگ خواهد کرد؛ امری که دولت بایدن در پی اجتناب از آن است». با وجود این به گفته یکی از مقامات دولت بایدن، «گرچه ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، آمریکا را نگران کرده اما این تحول، به تنهایی سیاست واشنگتن در جنگ اوکراین را تغییر نداده است». به گفته این مقام، «آمریکا به خوبی می‌داند که روسیه و ایران مدتی طولانی است که بر سر ارسال موشک‌های بالستیک با یکدیگر همکاری می‌کنند» (حداقل از پاییز سال گذشته).

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی دولت بایدن نیز در اظهارنظری درباره وضعیت کنونی جنگ در اوکراین، تاکید کرد: «دورنمای امنیتی تغییر کرده است، نه اینکه درحال تغییر است یا در آینده تغییر خواهد کرد بلکه در واقع اکنون تغییر کرده است، به همین دلیل است که هر اقدامی که برای دفاع از اوکراین لازم است را انجام خواهیم داد». مقامات بریتانیا و آمریکا بر آنند تا تصمیم خود را در صدور مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد علیه روسیه با اتهام فروش موشک‌های بالستیک ایران به مسکو توجیه کنند.

دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا، که به همراه تیم بارو مشاور امنیت ملی بریتانیا و کارن پیرس سفیر بریتانیا در واشنگتن در آخرین جلسه روز جمعه شرکت داشت، پیش از این در دیداری مشترک با آنتونی بلینکن در کی‌یف در سخنانی مدعی شده بود که «عامل تشدید تنش‌ها پوتین است. پوتین با خرید موشک بالستیک از ایران، تنش را تشدید کرده است».

وزیر امور خارجه بریتانیا حتی پا را از این فراتر نهاد و تصریح کرد: «بریتانیا و ایالات متحده آمریکا باید تسلیحات مورد نیاز اوکراین برای شکست روسیه را در اختیار کی‌یف قرار دهند. اکنون لحظه‌ای حیاتی در جنگ است. باید اقداماتی را انجام دهیم تا از برتری روسیه در زمستان جلوگیری کنیم. روسیه در زمستان از موشک‌های بالستیک ایران علیه اوکراین استفاده خواهد کرد. باید اقدامات لازم برای برتری اوکراین علیه روسیه را پیش‌بینی و انجام دهیم». طرح چنین اتهام سنگینی علیه جمهوری اسلامی ایران پیامدهای مهمی را در پی خواهد داشت.

افزون بر تهدید کشورهای اروپایی به اعمال تحریم‌های هوایی علیه ایران، انتظار می‌رود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز کشورهای حامی اوکراین با اعلام عمومی و تکرار اتهامات، تحرکات دیپلماتیک برای افزایش فشارها علیه ایران را ادامه دهند.

هم میهن

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها