رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640999

چرا مدارس دولتی از چشم افتادند؟

ساعت 24 -برخی کارشناسان آموزشی می‌گویند؛ «نحوه رفتار کادر مدارس دولتی عادی با والدین و دانش‌آموزان و عدم امکان مطالبه‌گری، یکی از دلایل مهم در گرایش خانواده‌ها به سمت مدارس غیردولتی است. مساله این است که مدارس غیردولتی برای حفظ مشتریان خود، در قبال والدین پاسخگو هستند و همین رویکرد باعث ایجاد آرامش برای خانواده‌ها می‌شود. »

اما از دید کارشناسان این روش‌های تدریس است که با مشکلات اساسی روبه‌روست که در نهایت نتایج آن در کنکور بازتاب پیدا می‌کند. بررسی روند کنکور در چند سال گذشته نشان می‌دهد بیشتر دانش‌آموزان مدارس غیردولتی هستند که رتبه‌های بالا را کسب می‌کنند. هر چند محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت نظام آموزش‌وپرورش خلاف این نظر را دارد و می‌گوید؛ مجموع نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی‌ بیشتر از مدارس غیردولتی در سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی بوده است. او معتقد است: «چرایی این موضوع برمی‌گردد به تمرکز مدارس غیردولتی که باتوجه به تاثیر نمرات امتحانات نهایی در کنکور کماکان بر مهارت‌های تست‌زنی و آمادگی دانش‌آموزان برای آزمون سراسری است.»

زارعی همچنین تاکید می‌کند: «آزمون‌های نهایی سال گذشته سهم ۴۰ درصدی و امسال نیز سهم ۵۰ درصدی را به خود اختصاص دادند و طراحی سوالات مبتنی بر کتاب بود نه مهارت‌های تست‌زنی و حفظ کردن، بنابراین یادگیری باید برای دانش‌آموزان اتفاق بیفتد. » این گفته‌ها در حالی است که بسیاری از مسوولان درباره بالابودن رتبه مدارس غیردولتی خبر می‌دهند و همچنین امتیازی که دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی دارند. صحبت‌های فرشاد ابراهیم‌پور، معاون سابق وزیر آموزش‌وپرورش بر این موضوع صحه می‌گذارد: «معتقدم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سازمان ملی سنجش و آموزش کشور اجرایی نمی‌شود؛ سازمان ملی سنجش از زیرنظر وزارت علوم خارج شد و زیرنظر ریاست‌جمهوری رفت تا نظارت عالیه بر امتحانات نهایی دانش‌آموزان صورت گیرد منتها هنوز سازمان ملی سنجش نقش نظارتی بر این آزمون‌ها ندارد. »

بنابراین این امکان وجود دارد که مدارس غیردولتی بتوانند نمرات دانش‌آموزان را بالاتر رد کنند که مساله نیاز به بررسی از سوی مسوولان جدید آموزش‌وپرورش دارد. هر چند کارشناسان معتقدند که مشکل آموزشی دولتی و غیردولتی ندارد. عسگری در این زمینه یادآور می‌شود: «حتی مدارس غیر انتفاعی هم رویکردهای مناسبی ندارند. در واقع در مدارس غیردولتی یک نوع دوپینگ می‌کنند. عرض من این است که مدارس دولتی و غیرانتفاعی هر دو از نظر آموزشی کاملا نامناسب هستند. ما از بچه‌ها در مدارس غیردولتی انتظار داریم که موفقیت بیشتری داشته باشند.

به هر حال باید یک عدالت آموزشی در کشور ما گسترش پیدا کند که بچه‌ها از امکانات نسبتا برابری برای آموزش استفاده کنند. » برای دیدن نتیجه آموزش‌وپرورش در مدارس دولتی و غیردولتی، اما نیاز نیست راه دوری برویم. تحقیقات زیادی در این زمینه شده که نشان می‌دهد دانش‌آموزان از نوشتن یک دیکته ساده عاجزند و در آزمون جهانی پرلز نمرات ایرانی‌ها به قعر جدول‌ سقوط کرده است. چرا که 32 درصد دانش‌آموزان ایرانی نمره زیر 400 گرفته بودند. به این معنا که ما در ادبیات و ریاضی جزو معدود کشورهایی هستیم که این نمره‌ها را دریافت کردیم.

دنیای اقتصاد

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها