رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641019

فرآیند تولید مستقیم و غیرمستقیم پروفیل

پروفیل فولادی یکی از مصالح پر کاربرد در صنعت و ساخت‌و‌ساز است که در دو روش مستقیم یا غیر مستقیم تولید می‌شود. ‌

یکی از مباحث پر اهمیت در ارتباط با این مقاطع فلزی فرایند تولید آن است که بر کیفیت، عملکرد و قیمت پروفیل تاثیر می‌گذارد. پروفیل فولادی با دو روش مستقیم و غیر مستقیم تولید می‌شود که محصولات تولید شده توسط هر یک از این روش‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند‌‌. ‌

انواع پروفیل بر اساس فرآیند تولید پروفیل

پروفیل یکی از مصالح پرکاربرد در صنایع گوناگون و ساختمان سازی است. پروفیل‌های ساختمان سازی در دو دسته باز و بسته قرار دارند که این دو گروه با روش‌های نورد گرم یا سرد تولید می‌شوند‌.‌ در روش نورد گرم پروفیل از شمش داغ فولادی ساخته می‌شود‌. پروفیل‌های تولید شده با نورد گرم در سازه‌هایی که به ایمنی بالا نیاز دارند، به کار گرفته می‌شود. روش دیگر ساخت مقاطع فولادی نورد سرد است. در روش نورد سرد ورق‌های فولادی را با تکنیک‌هایی مثل پرس فرم می‌دهند.

پروفیل‌های ساخته شده با نورد سرد مقاومت کمتری دارند؛ از این رو در سازه‌های سبک به کار گرفته می‌شوند. ‌ دو نوع دیگر پروفیل بر اساس فرآیند ساخت به نام بدون درز جوش و با جوش شناخته می‌شوند. در نوع بدون درز برای ضخیم‌تر کردن پروفیل ورق‌ها را باز کرده و روی هم قرار می‌دهند. پس از آن با دستگاهی به نام ERW پروفیل را تولید می‌کنند. در فرایند با جوش با استفاده از حرارت برق ورق‌ها به هم جوش داده می‌شوند و پروفیل را در فرم و ابعاد مورد نظر می‌سازند.

قیمت پروفیل

روش‌های تولید پروفیل

برای ساخت انواع مقاطع از ورق‌های فولادی، گالوانیزه، آهن، آلومینیوم و... استفاده می‌شود‌. این ورق‌های فلزی را ابتدا در ابعاد مورد ‌نظر برش داده و پس از آن به خط تولید انتقال می‌دهند. در خط تولید با دو شیوه مستقیم یا غیرمستقیم ورق‌های فلزی را فرم می‌دهند. هر یک از این دو روش مزایا و معایبی را نسبت به دیگری دارند.

فرآیند تولید مستقیم تولید پروفیل

در فرایند تولید مستقیم پروفیل نخست ورق فولادی را توسط دستگاه‌های خم‌کاری به فرم مورد‌نظر در می‌آورند. سپس لبه‌های آن‌ها را با جوشکاری فرکانسی دو‌تایی به هم متصل می‌کنند و پروفیل بسته شکل می‌گیرد. در نهایت پروفیل‌ها توسط اره اتوماتیک برش می‌خورند و پس از برش آن‌ها را به مرحله بسته‌بندی محصول انتقال می‌دهند. از فرایند تولید مستقیم برای ساخت پروفیل‌هایی با سطح مقطع مربع یا مستطیل استفاده می‌کنند‌.‌

  • مزیت‌های فرآیند تولید مستقیم پروفیل

از آنجایی که در این شیوه از دستگاه‌های مخصوصی برای تولید پروفیل استفاده می‌کنند، محصول ساخته شده دارای زوایای تند و تیز، ابعاد و خط جوش دقیق و ثابت است‌. در نتیجه پروفیل تولید شده با این روش کیفیت بسیار بالایی دارد. از دیگر مزایای روش مستقیم این است که انحنای کمتری در مقایسه با نوع غیر مستقیم دارد.

  • معایب فرآیند تولید مستقیم پروفیل

فرآیند تولید مستقیم پروفیل با وجود مزایای فراوان خالی از ایراد نیست. از معایبی که به این روش وارد است می‌توان از افزایش استهلاک پروفیل در قطرهای مختلف، سرعت و بازدهی پایین فرآیند تولید نام برد. همینطور این پروفیل باید تحت نظر افراد متخصص حرفه‌ای انجام گیرد؛ زیرا کار کردن با تجهیزات تولید از عهده افراد مبتدی بر نمی‌آید.

تولید پروفیل

فرآیند تولید غیرمستقیم پروفیل

در روش تولید غیر مستقیم پروفیل، نخست ورق‌ها به شکل لوله درز دار در می‌آیند‌. بعد با استفاده از قالب‌های مخصوص، لوله‌ها به فرم مورد‌ نظر پروفیل تغییر شکل می‌دهند. در این روش نوار فلزی به سه شیوه فرم‌ دهی مرکزی، فرم دهی لبه‌ای یا فرم‌‌دهی شعاعی به شکل لوله در می‌آید. از فرایند تولید غیر مستقیم برای ساخت پروفیل‌هایی با سطح مقطع نامنظم بهره گرفته می‌شود.

  • مزایای فرآیند تولید غیر مستقیم پروفیل

ساخت پروفیل با روش غیر مستقیم مزایای بسیار زیادی را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کننده‌ها دارد. این روش سرعت و راندمان تولید بسیار بالایی دارد، پس پروفیل‌ها در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به روش مستقیم در تعداد بیشتری تولید می‌شوند. با توجه به تولید انبوه پروفیل در مدت زمان کوتاه، این محصول قیمت ارزان‌تری دارد و استفاده از آن برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه‌تر است.

  • معایب فرآیند تولید غیر مستقیم پروفیل

از معایب فرایند تولید غیر مستقیم پروفیل کیفیت پایین قطعات تولید شده است. همچنین این محصولات با دقت پایین‌تری ساخته می‌شوند و ابعاد محصولات ساخته شده با این روش اختلاف بسیار زیادی دارند‌. همچنین نقطه جوش این پروفیل‌ها دقیق و ثابت نیست که یک نقطه ضعف برای این محصولات محسوب می‌شود.

مقایسه فرایند تولید مستقیم و غیر مستقیم پروفیل

فرآیند تولید مستقیم و غیر مستقیم پروفیل از جنبه‌های زیر با یکدیگر تفاوت دارند:

مواد اولیه

ماده اولیه به کار رفته در فرایند مستقیم، ورق فولادی مسطحی است که در تجهیزات خاصی به شکل و ابعاد مورد‌نظر در می‌آید. در فرآیند غیر مستقیم برای تولید پروفیل از لوله‌های فلزی استفاده می‌شود‌.‌

سرعت تولید

سرعت تولید فرآیند غیر مستقیم بسیار بالاتر از روش مستقیم است. در روش مستقیم تغییر فرم به صورت تدریجی روی ورقه فلزی ایجاد می‌شود که این امر سرعت تولید را پایین می‌آورد.

انواع پروفیل

پیچیدگی فرم پروفیل

از روش مستقیم برای تولید پروفیل‌هایی با فرم پیچیده استفاده می‌شود. از آنجایی که فرایند تولید مستقیم تدریجی است می‌توان اشکال پیچیده را با آن تولید کرد. البته با استفاده از روش غیر مستقیم هم می‌توان پروفیل‌هایی به شکل پیچیده تولید کرد، ولی این روش برای تولید پروفیل‌های ساده مناسب‌تر است.

انطباق‌پذیری دستگاه

در روش مستقیم امکان تولید پروفیل‌هایی با سایز و شکل‌های مختلف وجود دارد؛ زیرا در این روش از تجهیزاتی با قابلیت تنظیم غلطک‌ها استفاده می‌شود‌. در فرایند غیر مستقیم، تولید پروفیل در سایز و شکل مختلف به این سادگی نیست و باید ابزار را تغییر داد یا تعویض کرد. پس روش غیرمستقیم برای تولید یک فرم و سایز یکسان پروفیل در حجم انبوه مناسب است.

جمع‌بندی

تولید پروفیل به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌گیرد. هر یک از این روش‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای اهداف مختلفی به کار گرفته می‌شوند. تولید پروفیل به روش مستقیم کیفیت بسیار بالاتری از نوع غیر مستقیم دارد، اما هزینه آن بالاتر است. پروفیل‌های ساخته شده با روش غیر مستقیم قیمت کمتری داشته و استفاده از آن‌ها در صنایع مختلف رایج‌تر است. انتخاب پروفیل‌های هر روش به اهداف مصرف‌کنندگان بستگی دارد و نمی‌توان یکی را برتر از دیگری دانست.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها