رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641037

گندم؛ ستون امنیت غذایی کشور /

ساعت 24 -به گفته‌ی مسئولان، گندم ۴۰ درصد صنایع غذایی را شامل شده و خودکفایی در تولید آن از جمله عوامل مهم تامین «امنیت غذایی» است، درهمین راستا دولت سیزدهم برای رسیدن به خودکفایی در تولید گندم از ابزارهای نوین دانش‌بنیان استفاده کرد تا این‌که اکنون امیدوار به صادرت گندم نیز هستیم تا با هدایت کشاورزان و خرید تضمینی از آن‌ها، بتوانیم این مسیر توسعه را حفظ کنیم.

نت

گندم، ۴۰درصد صنایع غذایی و ۳۶ درصد کالری مردم

«عباس کشاورز» سرپرست سابق وزارت جهاد کشاورزی، که پس از استعفای محمود حجتی و طی حکمی از طرف حسن روحانی به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی منصوب شد، سال ۱۳۹۸ در دیدار با اعضای شورای مرکزی بنیاد ملی گندمکاران کشور، اظهار کرد: «گندم پایه و معمار کشاورزی ایران است. گندم بیش از ۳۶ درصد کالری مردم را تامین می‌کند و حدود ۴۰ درصد صنایع غذایی کشور وابسته به گندم است. غیر از جنوب ایران، هیچ محصولی رقیب گندم نیست و سایر محصولات با گندم خود را مطابقت می‌دهند. هر چقدر از مزارع گندم حمایت و رسیدگی بیشتری به عمل آید، سایر محصولات وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد. »

سومین جشن خودکفایی گندم در دولت سیزدهم

ایران در دو دهه‌ی اخیر ۳ بار موفق شد جشن خودکفایی در تولید گندم بگیرد. نخستین جشن خودکفایی در آبان سال ۱۳۸۳ رقم خورد. در این مقطع زمانی پس از ۴۵ سال، ایران با تولید ۱۴ میلیون تن گندم، موفق به دستیابی به خودکفایی در این محصول راهبردی و استراتژیک شد.

این خودکفایی دوام نداشت و در سال ۱۳۹۲ میزان واردات گندم به حدود ۷ میلیون تن رسید. در ادامه با اقدامات انجام‌شده، دومین جشن خودکفایی سال ۱۳۹۵ رقم خورد. در این سال ۱۴.۳ میلیون تن گندم در کشور برداشت شد.

سومین جشن خودکفایی در تولید گندم، کمتر از یک‌دهه تکرار شد و سال گذشته(۱۴۰۲) حدود ۱۰.۵ میلیون تن گندم از سوی دولت خرید تضمینی شد. بر اساس گزارش‌های جهانی، میزان تولید گندم در ایران بیش‌از ۱۳ میلیون تن بوده است.

«محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم، تکرار این خودکفایی را برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ دست‌یافتنی دانست و گفت: «محصول استراتژیک گندم اولویت نخست وزارت جهاد کشاورزی در پایداری تولید است. سال زراعی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ اولین گام رو به جلو برداشته شد و دولت سیزدهم با خرید تضمینی ۷.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان، افزایش بیش از ۷۰ درصدی خرید تضمینی را نسبت به دولت قبل در کارنامه خود ثبت کرد. »

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها