رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641056

معمای حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی

ساعت 24 - معاون اسبق وزیر اقتصاد گفت: اگر دولت چهاردهم به دنبال ثبات اقتصادی و رشد اقتصادی مطمئن و قابل پیش‌بینی برای فعالان اقتصادی است باید از تجارب تلخ اقتصادی دولت‌های پیشین پند گرفته و از دست زدن به جراحی اقتصادی اجتناب کند.

امین دلیری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به ماجرای عجیب حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی در اردیبهشت 1401 تا اوایل سال 1402 گفت: پس از گذشت این ماجرا و عقب گرد بانک مرکزی از سیاست‌های طرح جراحی اقتصادی و در پیش گرفتن سیاست تثبیت نرخ ارز و اعلام سیاست ثبات اقتصادی ، در آخرین ماه‌های تصدی دولت سیزدهم صداهایی از درون مجلس شورای اسلامی و برخی از اقتصادانان طرفدار اقتصاد نئو لیبرالی در جهت مخالفت این سیاست بلند شد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، این افراد،‌ به رغم افزایش 700 درصدی قیمت ارز ترجیحی فقط در مدت یک سال و اندی از حذف ارز ترجیحی ، قصه تکراری مشابه‌ای را برای تک نرخی کردن ارز و حذف ارز ترجیحی 28500 تومانی آغاز کردند و وزرای اقتصادی دولت و رییس کل بانک مرکزی بارها برای دادن پاسخ به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی فرا خوانده شدند و در حال حاضر نیز با وجود تغییر دولت باز افزایش قیمت ارز ترجیحی و تک نرخی کردن ارز را بدون بررسی و به سوابق شکست این سیاست در دولت‌های گذشته را بازگو می‌نمایند.

وی افزود، این بار باز از قصه پرتکرار ایجاد رانت ، زد و بند و عدم اصابت ارز ترجیحی به مصرف کنندگان نهایی صحبت می‌کنند. همان طیف که باعث حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی از واردات کالاهای اساسی شدند ، حالا همان ادبیات را برای ارز ترجیحی 7 برابر شده فعلی آغاز کرده‌اند. درصورتی که دولت موظف است در شرایط تورمی قدرت خرید کالاهای اساسی و ضروری مورد مصرف مردم را ثابت نگهدارد. به گفته دلیری، اصل وجود ارز تخصیص داده شده با هر نامی برای واردات کالاهای اساسی است که باید ازسوی بانک مرکزی اختصاص داده شود. این ارز با توجه به شرایط تحریمی کشور بیش از چهاردهه است برای واردات کالاهای اساسی و ضروری مورد مصرف مردم اختصاص داده شده است. حال براثر کاهش شدید ریال در مقابل ارزهای معتبر خارجی که بر اثر سیاست‌های تورم زایی دولت ها درطی سال‌های ارزش پول ملی را درمقابل ارزهای معتبر خارجی کاهش داده ، و درآمد حقیقی مردم را به شدت تنزل داده آیا مردم عادی مقصر این تحولات اقتصادی رقت بار هستند که با وجود نقدینگی زیاد در نزدعده‌ای از پردرآمدهای هربار شاهد التهابات و آشفتگی‌های ارزی در بازار هستیم ، آیا باید همیشه بار تورمی این سیاست هارا به طرف مردم سوق داد ؟

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها