رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641079

چهار سناریو احتمالی بعد از انفجار دستگاه‌های ارتباطی حزب‌الله

ساعت 24 - پس از حادثه مربوط به دستگاه‌های بی‌سیم اعضای حزب‌الله در بیروت، لبنان، در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴ یک آمبولانس به مرکز پزشکی دانشگاه آمریکایی بیروت (AUBMC) می‌رود. در خیابان‌های بیروت، پایتخت لبنان، مردم با نگرانی از تلفن‌های همراه و دستگاه‌های دیگر استفاده می‌کنند، چون از وقوع حمله‌ای دیگر درهراسند.

اما هم‌زمان با تشدید حملات هوایی اسرائیل در جنوب لبنان، تهدید بزرگ‌تری بر منطقه سایه‌انداخته، و آن احتمال وقوع یک جنگ تمام‌عیار میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان و حامی‌اش جمهوری اسلامی ایران است.پس از انفجار هزاران پیجر در سراسر لبنان در روز سه‌شنبه، و انفجار واکی‌ تاکی‌ها در روز چهارشنبه، که هدف اصلی هر دو اعضای حزب‌الله لبنان بود، ۳۷ نفر کشته و بیش از ۲۶۰۰ نفر زخمی شدند.

اسرائیل به عنوان مسئول این حملات شناخته می‌شود، هرچند که مسئولیت خود را در این انفجارها تایید نکرده است. روز چهارشنبه، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرد که «مرحله جدیدی در جنگ» آغاز شده است. ۱. اسرائیل با این تصور که حزب‌الله تضعیف شده، حملات بیشتری انجام می‌دهد و به دنبال پیروزی «قاطع» است. با افزایش نگرانی‌ها از یک جنگ تمام‌عیار، فراس ابیض، وزیر بهداشت لبنان، می‌گوید این کشور باید برای بدترین اتفاقات ممکن آماده باشد. او می‌گوید: «فکر می‌کنم باید برای بدترین سناریو آماده باشیم. دو حمله اخیر نشان می‌دهد که نیت آن‌ها [اسرائیل] دستیابی به راه حل دیپلماتیک نیست. آنچه می‌دانم این است که موضع دولت ما روشن است. از همان روز اول، ما معتقد بودیم که لبنان خواهان جنگ نیست.»پل آدامز، خبرنگار امور دفاعی در بی‌بی‌سی، می‌گوید تمرکز نظامی اسرائیل، با وجود ادامه جنگ در غزه، به شمال و به سوی مرزهای لبنان منتقل شده است. اما هنوز روشن نیست اسرائیل چگونه قصد دارد از این مقطع کم‌سابقه به نفع خود بهره‌برداری کند و آیا درگیری گسترده‌تری در راه است یا خیر. ۲. ممکن است حزب‌الله به اسرائیل حمله کند و اسرائیل با تهاجم زمینی به لبنان، پاسخ دهد. در مجموعه چهار قسمتی «اسطوره تختی» از زندگی شخصی، ورزشی و اجتماعی غلامرضا تختی می‌شنویم.حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در واکنش به انفجارهای لبنان گفت اسرائیل «از همه محدودیت‌ها، مقررات و خطوط قرمز» عبور کرده است. او اذعان کرد که این حملات ضربه‌ای بی‌سابقه به این گروه مسلح وارد کرده، اما تاکید کرد که توانایی فرماندهی و ارتباطی حزب‌الله همچنان برقرار است. او افزود که تحقیقات برای بررسی چگونگی وقوع این حملات آغاز شده است.او گفت: «این را می‌توان جنایت جنگی یا اعلان جنگ نامید. هر کدام از این نام‌ها را که انتخاب کنید، توصیف درستی خواهد بود. نیت دشمن هم همین بود. »او وعده یک مجازات درخور را داد، اما طبعا هیچ اشاره‌ای به شیوه این پاسخ احتمالی نکرد. او افزود که حملات فرامرزی به اسرائیل ادامه خواهد داشت و گفت که ساکنان شمال اسرائیل که به دلیل خشونت‌ها آواره شده‌اند، اجازه بازگشت به خانه‌هایشان را نخواهند داشت، مگر این که آتش‌بس در غزه برقرار شود.

به گفته امجد عراقی، عضو برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده چتم هاوس، اسرائیل با این حملات «سیگنال‌های تحریک‌آمیز» به حزب‌الله ارسال کرده که می‌تواند احتمال درگیری شدیدتر منطقه‌ای را افزایش دهد. او به بی‌بی‌سی گفت: «حزب‌الله اکنون در موقعیتی قرار گرفته که تحت فشار است تا سطح درگیری را بالاتر ببرد، و این به نوبه خود می‌تواند بهانه‌ای برای اقدام متقابل به ارتش اسرائیل بدهد که بر اساس گمانه‌زنی‌ها ممکن است یک تهاجم زمینی باشد. »او افزود اسرائیل «در دستیابی به اهداف اصلی خود در غزه موفق نبوده است» و همین مسئله منجر به وضعیتی شده که دولت اسرائیل احساس می‌کند باید «بازدارندگی خود در جبهه شمالی با حزب‌الله را دوباره برقرار کند. » ۳. این حملات می‌تواند حزب‌الله را تضعیف کند و احتمال درگیری را کاهش دهد نفیسه کوهنورد، خبرنگار ما در بیروت که سخنرانی حسن نصرالله را دیده، می‌گوید واقعیت این است که این حملات ضربه بزرگی بود، نصرالله هم این حملات را مهم توصیف کرد و آن‌ها را «آزمون بزرگی» خواند که این گروه تاکنون با آن مواجه نشده بود. او می‌گوید این اظهارات نشان می‌دهد وضعیت تا چه حد برای آن‌ها دشوار است، و بیشتر کسانی هم که مجروح شده‌اند از گروه‌های نخبه و جنگجویان جوان اما بسیار آموزش‌دیده هستند. خبرنگار ما می‌گوید این حملات مانع از اقدام بعدی این گروه نخواهد شد، اما تاثیر خود را گذاشته است.باید در نظر داشت که حزب‌الله متحدانی دارد و این متحدان،‌ از جمله ایران، گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراق و حوثی‌های یمن،‌ همواره گفته‌اند که نه‌ تنها حزب‌الله، بلکه خود لبنان هم یک خط قرمز است. یکی از اعضای گروه‌های شبه‌نظامی عراقی که به تازگی با خبرنگار ما صحبت کرده، گفته است که آن‌ها به لبنان رفت و آمد می‌کنند و نیروی عملیاتی آن‌ها به حزب‌الله کمک می‌کنند. این گروه‌ها سال‌ها کنار یکدیگر در سوریه جنگیده‌اند و اکنون حزب‌الله می‌تواند روی حمایت آن‌ها حساب کند. بنابراین در حالی که انفجارها در لبنان موثر بوده، حزب‌الله به عنوان یک گروه از حمایت عمیق منطقه‌ای برخوردار است. ۴. انفجار ابزارهای ارتباطی در لبنان بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر نبود. نظریه دیگری وجود دارد که می‌گوید موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، از قبل قابلیت استفاده از این دستگاه‌ها را برای خود فراهم کرده بود تا در صورت وقوع یک درگیری تمام‌عیار در لبنان از آن استفاده کند. اما حزب‌الله نسبت به پیجرها مشکوک شد و به همین دلیل موساد در موقعیت تصمیم‌گیری برای «به کارگیری یا از دست دادن» این قابلیت قرار گرفت. نتیجه این شد که روز سه‌شنبه پیجرها و روز چهارشنبه واکی‌تاکی‌ها را منفجر کرد. گوردون کوررا، خبرنگار امنیتی بی‌بی‌سی، می‌گوید اگر این نظریه درست باشد، هنوز مشخص نیست که آیا طرح گسترده‌تری پشت این حملات وجود دارد یا خیر. امجد عراقی از چتم هاوس می‌گوید عملیاتی که پیجرها و واکی‌تاکی‌ها را به دستگاه‌های انفجاری تبدیل کرده، ماه‌ها یا حتی سال‌ها در حال برنامه‌ریزی بوده است. اینکه چرا اکنون این اتفاق افتاده، موضوعی است که در گزارش‌های خبری مختلف مورد بحث قرار گرفته است.او می‌گوید: «برخی گزارش‌ها می‌گویند حزب‌الله متوجه شده بود که ممکن است این دستگاه‌ها به نوعی دستکاری شده باشند. »

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها