رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641096

«سکوت قبرستانی» در دانشگاه با دخالت برخی نهادها

ساعت 24 -بعد از حوادث سال ۱۴۰۱ برخی احکام انضباطی برای دانشجویان و استادان دانشگاه صادر شد، استادان و دانشجویانی که در ادامه از دانشگاه اخراج یا با محدودیت‌هایی مواجه شدند، حالا با روی کار آمدن دولت چهاردهم با شعار وفاق ملی برخی نشانه‌ها درباره بازگشت استادان اخراجی به دانشگاه و حل پرونده انضباطی دانشجویان دیده می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، اواخر تابستان سال ۱۴۰۲ خبر اخراج استادان از دانشگاه‌ها یک به یک به‌گوش می‌رسید، البته دانشگاه‌ها برای این‌که از کلمه اخراج استفاده نکنند عناوین دیگری به‌کار می‌بردند، قطع ارتباط استخدامی، تعلیق یا قطع همکاری، اسمش هرچه بود یک کاردکرد داشت، آن‌هم اخراج اساتید. این مسیر با ایجاد پرونده انضباطی برای دانشجویان هم طی شد طوری‌که در همان سال کانون صنفی استادان دانشگاه به ریاست محمدرضا عارف، که در دولت چهاردهم معاون رئیس جمهور شده است در بیانیه‌ای درخواست کرد: «از احضار استادان و دانشجویان به جلسات بازجویی تحقیرآمیز جداً خودداری شود. »

با این وجود برخی تلاش کردند وضعیت پیش آمده برای استادان و دانشجویان در دانشگاه‌ها را نادیده بگیرند یا کمرنگ جلوه بدهند، یکی از این تلاش‌ها مربوط به مقیمی، رئیس سابق دانشگاه تهران بود، اسفند سال گذشته بود که او گفت: «هیچ استاد اخراجی در دانشگاه تهران نداریم، اگر یک مورد اخراجی اساتید پیدا کردید، به من معرفی کنید. آمادگی کامل دارم که یک جلسه با حضور رسانه‌ها برگزار کنم و با این استاد مدعی اخراج مناظره کنم.»

اما صحبت‌های مقیمی سبب واکنش تعدادی از استادان دانشگاه تهران شد، ابراهیم بای سلامی، جامعه‌شناس همان موقع به خبرآنلاین گفت: « «من در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ بعد از ۱۴ سال عضویت در هیات علمی با ابلاغ نامه قطع ارتباط استخدامی از دانشگاه تهران اخراج شدم. متاسفانه نهادهای امنیتی و گزینشی از سال‌ها قبل اجازه ندادند برخی از استادان تبدیل وضعیت شوند و از وضعیت قراردادی به رسمی‌آزمایشی برسند و همچنین در مرحله بعد رسمی شوند. »

همچنین آذین موحد، استاد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در واکنش به صحبتهای مقیمی با بیان این‌که «حکم انفصال از خدمت» گرفته است گفت: «رئیس دانشگاه تهران می‌فرماید کسی را اخراج نکرده‌اند، بسیار خوب، شاید اخراج را درست گفته باشند، اما باید از ایشان پرسید اساتیدی که ممنوع الکار، تعلیق، منفصل از خدمت و قطع رابطه شده‌اند چطور؟ آیا بدنه هیئت علمی همچون قبل از شهریور ۱۴۰۱ همگی مشغول به‌خدمت هستند؟ من که نیستم. بنده کماکان ممنوع الکار و در انفصال موقت به سر می‌برم.»

درباره اخراج استادان از دانشگاه تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس و استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت که: «من در علوم اجتماعی حداقل ۱۲ نفر آدم می‌شناسم که مورد حذف، بازنشستگی و اخراج قرار گرفته‌اند. ولی شاید هشت نفر آن‌ها کلا رفته‌اند و چهار نفر آن‌ها هم دارند می‌چرخند و هنوز بلاتکلیف هستند. »

دادن فرصت دوباره به استادان و دانشجویان اخراجی

ماجرای اخراج برخی استادان و دانشجویان در دولت قبل به جایی نرسید تا این‌که دولت چهاردم به ریاست مسعود پزشکیان از مردم رای گرفت، پزشکیان همان‌طورکه در مناظره‌های انتخاباتی گفته بود تلاش کرد جای وفاق را با دعوا عوض کند، از این روی بعد از انتخاب وزرای علوم و بهداشت زمزمه‌های بازگشت استادان اخراج شده از دانشگاه شنیده شد. دراین‌باره حسین سیمایی صراف، وزیر علوم گفت: «دستور رییس جمهور و معاول اول این است تا به شکایات دانشجویان و اساتید نسبت به وضعیت اخراج و تعلیق آن‌ها فرصت مجدد داده شود و مجدد مورد بررسی قرار بگیرد. من بازگشت یا عدم بازگشت آن‌ها به دانشگاه را تایید نمی کنم؛ بلکه باید پرونده مورد بازنگری قرار بگیرد و موضوع بر اساس اصل وفاق، موازین قانونی و رافت اسلامی مورد تصمیم گیری قرار بگیرد. به روسای دانشگاه‌ها توصیه می‌کنم وضعیت و شکایات دانشجویان و اساتید دارای مشکل را خودشان بررسی و رسیدگی کنند. نگذاریم مساله‌ها بزرگ شوند و تا جایی که امکان دارد خود مشکلات را رفع کنید اگر نشد به ما ارجاع دهید تا در کارگروه بررسی و به شکایات رسیدگی شود. »

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها