رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641140

صادرات طلای ایران در مقابل ترکیه «صفر» است

ساعت 24- رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید به دلیل موانع داخلی، طلا و جواهرات ایرانی صادر نمی‌شود و سال گذشته میزان صادرات کشور تنها حدود ۸۷۵ کیلوگرم مصنوعات طلا بود.

نادر بذرافشان روز شنبه ۳۱ شهریور به خبرگزاری ایلنا گفته است که این عدد قابل توجهی محسوب نمی‌شود و در مقایسه با صادرات کشورهایی مانند ترکیه، میزان صادرات ایران چیزی نزدیک به صفر است.

جمهوری اسلامی بعد از سال‌ها اعمال ممنوعیت صادرات طلا و جواهرات، در ابتدای کار دولت ابراهیم رئیسی این ممنوعیت را لغو کرد و رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران از صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری طلا و جواهرات کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد. به گفته او، پیش از آن بیشترین صادرات ایران مربوط به سال‌های ۹۱ و ۹۲ و برابر با ۸۰۰ میلیون دلار بود. :  

این در حالی است که بنابر گزارش مجمع صادرکنندگان جواهرات ترکیه، این کشور در سال گذشته ۷.۶ میلیارد دلار فقط صادرات جواهرات به ۱۵۹ کشور داشت و امسال این رقم به ۸.۲ میلیارد دلار خواهد رسید. امارات متحده مشتری بیش از ۴۰ درصد جواهرات تولیدی ترکیه است.ترکیه ۶۵۰۰ تن ذخایر طلا در معادن خود دارد که سه چهارم آن به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار هنوز دست‌نخورده باقی‌مانده است.

این کشور ۳۱ میلیارد دلار واردات طلا در سال گذشته داشت و علاوه بر جواهرات طلا، صادرات طلای این کشور نیز ۱۲ میلیارد دلار بود. میزان ذخایر طلا در میادین ایران حدود ۳۲۰ تن تخمین زده می‌شود.

آمارهای گمرکی ایران نشان می‌دهد در پنج ماه ابتدایی امسال بیش از ۳۰ تن شمش طلا وارد کشور شده که هفت برابر واردات شمش طلای ایران در دور مشابه پارسال است.آخرین گزارش شورای جهانی طلا نشان می‌دهد ایرانی‌ها در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی ۱۳.۴ تن جواهرات طلا و ۲۲.۴ تن سکه و شمش طلا خریداری کرده‌اند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها