رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641146

سیاست خارجی از معیشت مردم سوخت می گیرد

ساعت 24 - دولت‌های ایران از 1330 به این‌سو با شهروندان از نظر اقتصادی برخورد سختگیرانه نداشتند و حتی به همه گروه‌های اجتماعی از درآمد صادرات نفت سهم می‌دادند. دولت‌های ایران حتی در شرایط سخت نیز با برگزیدن متغیر بسیار آسیب‌ساز کسری بودجه تمایل دارند بر شهروندان فشار مستقیم نیاورند و به گروه‌های ذی‌نفوذ و مردم عادی با یارانه پیدا و پنهان و پرداخت‌های فرابودجه‌ای کمک کنند

اما در سال‌های تازه‌سپری‌شده به ویژه از سال 1397 به این‌سو که دولت‌های ایران و به ویژه مردم با تحریم‌های سخت دونالد ترامپ دست به گریبان شده‌اند، روزگار تنگ و تاریک شده است. دولت‌های ایران شامل دولت روحانی و دولت رییسی پس از اینکه دیدند تحریم‌های آمریکا جدی است و مهم‌ترین منبع درآمد دولت یعنی درآمد حاصل از صادرات را نشانه گرفته و به هدف زده است رویکردشان به شهروندان تغییر کرد.

شهروندان ایرانی در این سال‌ها به مرور مصرف خود را آرایش تازه‌ای داده و کالاهایی مثل تفریح و آموزش و گردشگری را از سبد مصرف کم کردند. در سال‌های تازه‌سپری‌شده و براساس آمارهای رسمی ایرانیان کم‌درآمد سپس کوشش کردند برای تعادل دخل و خرج از پوشاک و خورد و خوراک‌های کمی غیر‌متعارف بزنند.

این اتفاق‌ها پس از آن افتاد که نرخ تورم‌های بالای 40‌درصد در برابر رشدهای پایین‌تر مزد و حقوق بنیه بخش عمده‌ای از مردم را به زیر خط فقر رانده است. دولت سیزدهم با هر حساب و کتاب سیاسی به این نتیجه رسیده بود می‌توان باز هم از معیشت شهروندان به سود سیاست خارجی برداشت کرد و امیدوار بود صدای مردم درنیاید.

دولت‌های ایران حتی حاضرند به ثروتمندان یارانه بدهند و قیمت نان و بنزین را در ظاهر گران نکنند. شهروندان ایرانی به ویژه مزدبگیران و حقوق‌بگیران حالا به امید این هستند که دولت چهاردهم با سیاست خارجی معتدل‌تر هزینه‌ای پیشین را از دوش مردم کاهش داده و با غرب به سازگاری برسند. در صورتی که پزشکیان در دیدار‌هایش با مقام‌های سیاسی به ویژه با مدیران غربی به نتیجه نرسد و آتش تنش باز هم بالاتر رود، کار بر مردم سخت می‌شود.

واقعیت این است که سوخت معیشتی مردم دیگر تکافوی پرداخت‌ها و صورتحساب سیاست خارجی را ندارد و پیامدهای ناشناس خواهیم داشت. حالا که رییس دولت به جایی می‌رود که می‌تواند سخن بگوید بهتر است در تنظیم گفت‌وگوها نگاهی هم به سفره ایرانیان بیندازد.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها