رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641206

پزشکیان با آمریکا کنار می‌آید؟

ساعت 24 - مسعود پزشکیان با تکرار عبارت مشهورشده‌اش که «ما با کسی دعوا نداریم» دیروز به سوی ایالات‌متحده پرواز کرد. او به کشوری می‌رود که هرگز با نظام جمهوری اسلامی به سازگاری نرسیده است و هم‌اکنون یکی از سختگیرانه‌ترین تحریم‌ها را علیه این نظام اعمال می‌کند. نظام جمهوری اسلامی ایران نیز از همان روزی که دانشجویان مشهور به دانشجویان خط امام سفارت آمریکا در تهران را تسخیر کردند با نظام سیاسی آمریکا به توافق و تفاهم نرسیده است.

تا دوره‌ای که نظام جمهوری اسلامی از راهبرد رویکرد به شرق رونمایی نکرده بود و مقام‌های ارشد سیاسی کشور این را آشکار نکرده بودند می‌شد روزنه‌هایی باز در افق مناسبات ایران و آمریکا را دید اما با رویکرد به شرق این روزنه‌ها بسته‌تر شد. دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده آمریکا در سال 1397 بر آتش ناسازگاری ایران و آمریکا بنزین ریخت و آن را شعله‌ور کرد.

تحریم‌های آمریکا در سال‌های تازه‌سپری‌شده وضعیت اقتصادی ایران را از تعادل خارج کرده و پیامدهای پرشماری در سطوح گوناگون بر جای گذاشته است. پس از رویداد ناراحت‌کننده سقوط هلیکوپتر حامل مرحوم ابراهیم رییسی و مرگ وی و رویدادهای پس از آن به نظر می‌رسد روزنه‌های بسته شده در مناسبات دو نظام سیاسی جمهوری اسلامی و نیز نظام سیاسی آمریکا بازتر ‌شده و کورسوی امیدی در انتهای تونل دیده می‌شود.

در حالی که همین چند روز پیش رییس‌جمهور جمهوری اسلامی عمدا یا سهوا گفت ما با آمریکا برادریم مساله حضور وی در نیویورک معنایی دیگر یافته است و انتظار می‌رود وی در این سفر از موضع سرسختانه مرحوم رییسی در گفت‌وگو با آمریکایی‌ها دست برداشته و بخواهد نرمش نشان دهد. پرسش این است که آیا نظام جمهوری اسلامی به پزشکیان اجازه داده است با آمریکایی‌های بیشتری گفت‌وگو کند؟ آیا همراهان رییس‌جمهور به ویژه وزیر امور خارجه برنامه‌ای دارند که بشود از دل آن‌ها کاهش خصومت بیرون آید؟ آیا هیات به نیویورک رفته می‌توانند برخی تابوها را شکسته و با آمریکایی‌ها درباره مسائلی غیر از جنگ غزه و مساله لبنان حرف بزنند؟ شهروندان ایرانی از پزشکیان انتظار دارند برخی اجازه‌ها برای جابه‌جا شدن مرزهای سیم خاردار کشیده پیشین در گفت‌وگو با آمریکایی‌ها را جابه‌جا کند. کاری که پزشکیان باید انجام دهد این است که برخی مسائل سیمانی شده را نرم کرده و بتواند نور بیشتری بر تاریکخانه مناسبات ایران و آمریکا بتاباند. شهروندان ایرانی چشم ‌انتظار کامیابی‌های پزشکیان در این داستان خاص هستند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها