رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641217

لایحه بودجه ۱۴۰۴ باید بر اساس برنامه هفتم باشد

ساعت 24 -رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بنده به دولت نامه نوشتم که لایحه بودجه ارسالی از دولت به مجلس باید حتماً بر اساس اولویت‌های برنامه هفتم باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف صبح امروز (دوشنبه ۲ مهر ماه) و در جلسه بررسی گزارش بودجه سالانه کشور در دیوان محاسبات، گفت:

 او ادامه داد شاید زمانی که بحث بودجه مطرح شود، از آن تعبیر به «بودجه دولت» شود، اما واقعیت آن است که بودجه سالانه عملاً بودجه زندگی مردم است و زمانی که اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است، هر کدام از تصمیمات ما به صورت مستقیم روی زندگی مردم اثر می‌گذارد و باید بدانیم که نوع عملکرد و تصمیمات ما همه جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دیوان محاسبات نقش مهمی در این زمینه دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دیوان محاسبات باید بتواند به درستی به تصمیم‌گیری‌های ما در بخش‌های مختلف جهت‌گیری دهد و اگر این گونه اتفاق افتاد و به درستی عمل شود، ما می‌توانیم نقاط قوت و ضعف خود را تشخیص دهیم و بعد تلاش کنیم که آن‌ها را اصلاح کنیم.

قالیباف اظهار کرد: بنده و دیگر همکارانم در مجلس شورای اسلامی و همچنین مسئولان دیوان محاسبات باید بپذیریم که وظیفه سختی به دوش ماست و باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشیم. امروز آنچنان که باید و شاید شفافیت لازم وجود ندارد و بنده تشکر می‌کنم از اینکه جلسه هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور به این گونه تشکیل می‌شود و اطلاع رسانی می‌شود و مردم در جریان قرار می‌گیرند. مردم باید به صورت مستقیم از گزارش‌ها مطلع باشند و اگر بی انضباطی مالی وجود دارد، همه دستگاه‌ها باید بدانند که عملکرد مالی آن‌ها بررسی می‌شود و مردم انحراف و بی‌انضباطی مالی آن‌ها را متوجه می‌شوند که این کار نقش مهمی در ایجاد بازدارندگی در کاهش بی‌انضباطی مالی دارد.

وی ادامه داد: بنده در یک دوره ۴ ساله در مجلس شورای اسلامی هستم و سابقه اجرایی هم دارم و بر این اساس می‌گویم که باید گزارش‌های تحلیلی مبتنی بر عدد و رقم که در دیوان محاسبات تهیه می‌شود، جهت‌گیری شده و به صورت موضوعی اولویت بندی شود، چرا که هیچ چیزی به‌اندازه این گزارش‌ها در تصمیم سازی و تصمیم گیری مسئولان رده اول کشور اثرگذار نیست.

قالیباف متذکر شد: گاهی اوقات گزارش‌های مفصل با عدد و رقم‌های مفصل ارائه می‌شود که نه فرصت مطالعه آن وجود دارد و نه ضرورت دارد که این گزارش‌ها به این صورت تهیه شود، اما زمانی که تحلیلی مبتنی بر این داده‌ها و به صورت کاملاً دقیق و شفاف ارائه شود، یک تصمیم گیری درست را هدایت می‌کند و دیگر این گونه نیست که ما اوراق مالی چاپ کنیم و این همه هزینه به کشور تحمیل کنیم، در شرایطی که به همان میزان نقدینگی در اختیار خزانه است.

قالیباف تاکید کرد: در حقیقت تصمیم‌سازی و تصمیم گیری درست است که ما را به عدالت می‌رساند. نباید اینگونه باشد که شفافیت منابع و مصارف نباشد و اطلاعات دقیق نباشد و ما دلسوزانه به آن نپردازیم. ما حتماً محدودیت‌های منابع داریم، اما باید از منابع موجود به درستی استفاده کنیم.

بخشی از منابع کشور هدر می‌رود

وی ادامه داد: باید بپذیریم که امروز به همان میزانی که از منابع خود استفاده می‌کنیم - اگر بیشتر از آن نباشد حتماً کمتر از آن نیست- بخشی از منابع ما هدر می‌رود و ما از آن منابع استفاده نمی‌کنیم و این یک واقعیت است. اگر فکر کنیم افراد دیگری می‌خواهند این مشکل را حل کنند، اشتباه می‌کنیم و مجلس و دولت در این زمینه وظیفه دارند و حتماً دیوان محاسبات کل کشور هم در این زمینه نقش کلیدی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بیت‌المال و انفال باید مورد توجه قرار گیرد و باید به آن توجه کنیم. برنامه هفتم، سند بالادستی دولت و مجلس است و سعی شده که با خرد جمعی تدوین و تصویب شود و نظرات نخبگان و کارشناسان هم درباره آن اخذ شده است.

برنامه هفتم از برنامه‌های توسعه قبلی کشور کم اشکال‌تر است

قالیباف تاکید کرد: نمی‌گویم برنامه هفتم توسعه ایراد و اشکالی ندارد و برخی از ایرادات آن همین الان هم مشهود است، اما در مقایسه با برنامه‌های ۵ ساله توسعه کشور در گذشته بسیار کم اشکال‌تر است و از همه مهم‌تر برنامه هفتم واقعی است و ما می‌توانیم آن را اجرا کنیم و سعی کردیم که این اتفاق در تنظیم برنامه بیفتد.

وی اظهار کرد: بنده به دولت نامه نوشتم که لایحه بودجه ارسالی از دولت به مجلس باید حتماً بر اساس اولویت‌های برنامه هفتم باشد و دیوان محاسبات هم حتماً باید مطابق با برنامه هفتم، بررسی‌های خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: امسال، سال اول اجرای قانون برنامه هفتم توسعه است و ۵ سال فرصت برای اجرای آن است. حتماً گزارش‌های دیوان محاسبات زمانی که به مجلس ارائه می‌شود، باید منطبق با این برنامه باشد.

ح

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها