رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641222

مالیات بودجه 1404 را چقدر افزایش می‌یابد؟

ساعت 24 - در برنامه هفتم، شاهد هدف‌گذاری نرخ ۱۰ درصد برای نسبت T/GDP (مالیات به تولید ناخالص داخلی) هستیم اما طی ۳سال اخیر با وجود افزایش‌ قابل توجه سهم مالیات در بودجه این نسبت کاهش داشت؛حال باید دید دولت چهاردهم چه سیاست مالیاتی را در بودجه ۱۴۰۴ خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مالیات یکی از ابزارهای کلیدی دولت‌ها در تامین منابع مالی و ارائه خدمات به جامعه است. اهمیت مالیات برای دولت از چند جنبه قابل بررسی است:

منبع اصلی درآمد دولت: مالیات مهم‌ترین منبع درآمد برای دولت‌ها است و به آن‌ها امکان می‌دهد تا هزینه‌های عمومی از جمله آموزش، بهداشت، زیرساخت‌ها، امنیت و خدمات اجتماعی را تامین کنند. بدون درآمدهای مالیاتی، دولت‌ها با چالش‌های جدی در تامین مالی خدمات عمومی مواجه خواهند شد و به ناچار به سراغ استفاده از درآمدهای نفتی و یا ایجاد بدهی از مسیرهای مختلف از جمله فروش اوراق خواهند رفت.

توزیع درآمد و عدالت اجتماعی: از طریق سیاست‌های مالیاتی، دولت‌ها می‌توانند به توزیع عادلانه‌تر درآمد در جامعه کمک کنند. مالیات‌های تصاعدی، که افراد و شرکت‌های ثروتمندتر سهم بیشتری از درآمد خود را به دولت می‌پردازند، به کاهش شکاف طبقاتی و افزایش عدالت اجتماعی کمک می‌کنند.

تنظیم و هدایت اقتصاد: دولت‌ها از مالیات به عنوان ابزاری برای تنظیم اقتصاد استفاده می‌کنند. با کاهش یا افزایش نرخ‌های مالیاتی در بخش‌های مختلف اقتصادی، می‌توانند بر روند سرمایه‌گذاری، تولید، و مصرف اثر بگذارند و به مدیریت نوسانات اقتصادی کمک کنند.

تشویق یا مهار رفتارها: دولت‌ها از طریق مالیات می‌توانند برخی رفتارها و فعالیت‌های اقتصادی را تشویق یا محدود کنند. به‌عنوان مثال، مالیات‌های بالاتر بر کالاهای زیان‌آور مانند سیگار و الکل، ممکن است منجر به کاهش مصرف آن‌ها شود.

در مجموع، مالیات برای دولت نه تنها یک منبع ضروری برای تامین هزینه‌های عمومی است، بلکه ابزاری برای مدیریت اقتصادی، توزیع درآمد، و حتی تاثیرگذاری بر رفتارهای اجتماعی و اقتصادی به‌شمار می‌رود. با این وجود طی سال‌ها و به دلیل وجود درآمدهای نفتی شاهد بی‌توجهی به این حوزه بودیم. همین موضوع سبب شده است تا نظام مالیاتی کشور با شرایط مدرنی که نظامات مالیاتی مختلف در دنیا از آن استفاده می‌کنند فاصله داشته باشد.

مالیات در 10 سال اخیر؛ افزایش 40 درصدی سهم مالیات در منابع عمومی طی 3 سال

به گزارش تسنیم، با توجه به استخراج آمارهای مربوط به درآمدهای مالیاتی طی 10 سال گذشته شاهد تغییرات قابل توجه نسبت درآمدهای مالیاتی به منابع بودجه عمومی بوده‌ایم. شدید‌ترین حالت تغییرات در خصوص این شاخص را در سال‌های 1400 تا 1402 شاهد بوده‌ایم. بر همین اساس نسبت درآمدهای مالیاتی به منابع بودجه عمومی از 29.9 درصد در سال 1400 به 41 درصد در سال 1402 افزایش یافته است.

مالیات ,

با توجه به بررسی‌های انجام شده، نسبت درآمدهای مالیاتی به اعتبارات هزینه‌ای نیز مانند شاخص قبلی به بالاترین حد خود در 10 سال اخیر رسیده است. بر این اساس نسبت درآمدهای مالیاتی به اعتبارات هزینه‌ای در سال 1402 به 56 درصد رسیده است. در این مورد نیز شاهد روند مشابهی طی سه سال اخیر هستیم.

مالیات ,

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها