رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641250

ضرورت تهیه گزارش ملی در باره تراژدی معدن طبس

ساعت 24 - عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی نوشت: در ابتدا وقوع این حادثه دلخراش را به خانواده‌ی محترم جانباختگان، دوستان و همکاران ایشان و تمام ملت ایران تسلیت می‌گویم. بی‌گمان این حادثه روح و روان یکایک ملت ایران را آزرده کرده‌است. دوم پیشنهاد تهیه گزارش ملی معدن طبس را توسط گروهی مستقل از دولت و ذینفعان معدن دارم.

در کشورهای توسعه یافته سنتی است که پس از وقوع چنین حوادثی گزارشی ملی توسط خبرگان طراز اول کشور و مستقل از دولت تهیه می‌شود. هدف از تهیه این گزارش این است که از چنین حوادث سهمگینی درس گرفته شود تا دیگر بار تکرار نشوند. خروجی چنین گزارشی تعیین مقصر نیست. آن وظیفه دستگاه قضا است. بلکه هدف از تهیه چنین گزارشی، واکاوی زنجیره‌ی علت‌هایی است که منجر به چنین حوادثی می‌شوند. متاسفانه حوادث معدنی در ایران پرتکرار است.

حادثه معدن یورت در سال ۱۳۹۶، معدن باب نیروز در سال ۱۳۸۸، یال شمالی طبس در سال ۱۳۹۱، معدن اشکلی هجدک کرمان در سال ۱۳۸۹ و سایر حوادث. لیکن متاسفانه تا کنون در مورد هیچ‌یک، گزارش ملی تهیه نشده است. لذا، برای مدتی عواطف ملت آزرده می‌گردد و سپس همه‌چیز رو به فراموشی گذاشته می‌شود. حال آن‌که اگر گزارشی ملی تهیه شود، سبب خواهد شد که از هر حادثه درس گرفته شود و ایمنی معادن افزایش یابد.

در ایران شاید برای اولین بار این در سال ۱۳۹۵ بود که پس از حادثه پلاسکو گزارش ملی در باره آن تهیه شد. در آن زمان من در دولت این پیشنهاد را دادم و آقای رییس جمهور روحانی پذیرفت. آقای دکتر محمد تقی احمدی که از استادان به‌نام‌ سازه ایران بودند و هستند و رئیس دانشگاه تربیت مدرس بودند به عنوان رئیس گروه تهیه گزارش ملی مستقل از تمام دستگاه‌ها از سوی رئیس جمهور منصوب شدند. ایشان تعدادی از متخصصان مختلف را در حوزه‌های سازه، اتش، حقوق، بیمه، مدیریت بحران، و مسائل اجتماعی و دیگر تخصص‌های مرتبط به رئیس جمهور معرفی کردند و همه آن‌ها از رئیس جمهور حکم گرفتند 🔻در پی آن شش گروه تخصصی به شرح زیر تشکیل شدند: کمیته مهندسی آتش؛ کمیته فنی و سازه؛ کمیته مدیریت بحران؛ کمیته حقوقی؛ کمیته اجتماعی و رسانه؛ کمیته مدیریت ریسک و بیمه.

نتیجه این بررسی تهیه #گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو شد که به رئیس جمهور ارائه گردید و توصیه‌های آن به همه‌ی دستگاه‌ها ابلاغ گردید. 🔻کسانی که تمایل دارند به آن گزارش دسترسی پیدا کنند می‌توانند به لینک زیر در درگاه ریاست جمهوری مراجعه کنند: ‌https://dolat.ir/detail/292079

به هر روی به دولت پیشنهاد می‌کنم که در این ارتباط نیز چنین اقدامی را معمول دارند تا در آینده کمتر شاهد وقوع حوادث مرگبار و مرگ‌ مظلومانه کارگران معدن در اعماق معادن باشیم.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها