رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641262

کلید طلایی «مذاکره» در دستان پزشکیان

ساعت 24 - ایران حالا از همیشه بیشتر آماده مذاکره و گفتگو است. مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران نیز اکنون در اولین سفر خود به غرب راهی نیویورک و سازمان ملل شده و شاید بیش از همیشه چشم‌ها به سفر او دوخته شده است.

وعده‌های مسعود پزشکیان در زمان انتخابات در برابر رقیبش سعید جلیلی برای بسیاری امیدبخش بود. او از حل انسداد در سیاست خارجی سخن گفت در حالی که رقیبش مدام بر طبل سخنانی تکراری چون تهدیدها و فرصت‌ها می‌کوبید و هیچگاه نیز به صراحت از مذاکره سخن نگفت.

با این روند دیگر عجیب نیست اگر حالا بسیاری امیدوار باشند که روندهای سه سال گذشته اصلاح شود و ایران این بار دیگر رو در رو، و نه با روش‌هایی عجیب چون اتاق به اتاق و پیغام، پسغام (در مذاکرات دوره‌های گذشته، مذاکره‌کنندگان ایرانی حتی با طرف‌های آمریکایی در یک اتاق حاضر نمی‌شدند) با آمریکا وارد مذاکره شود.

همچنین نباید از یاد برد که سازمان ملل به عنوان یک نهاد بین‌المللی، محل تجمع تمامی کشورهای فعال در حوزه سیاست بین‌الملل است و به لحاظ انتشار دیدگاه مسئولان کشورهای مختلف، جایگاه ممتازی در صحنه روابط بین‌الملل دارد.

حضور در سازمان ملل همواره به عنوان یک بستر برای دیپلماسی چندجانبه و دوجانبه عمل کرده و آینه‌ای است که دیدگاه‌های نزدیک به ۲۰۰ کشور را منعکس کند. به همین دلیل نیز موقعیت مهم و ممتازش در سیاست بین‌الملل، همواره مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته و این توجه به‌ویژه در زمان برگزاری مجامع عمومی مهم مانند اجلاس سالانه مجمع عمومی چند برابر می‌شود.

البته درباره سفر مسعود پزشکیان دو نظر وجود دارد، برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که رئیس‌جمهوری ایران در این سفر می‌تواند مذاکرات برای رفع تحریم‌ها را کلید بزند و برخی دیگر نیز معتقدند با توجه به درگیر بودند آمریکا با انتخابات ریاست‌جمهوری، بعید است فضا برای مذاکره بین دو کشور فراهم باشد.

نظر عباس عراقچی درباره مذاکره رو در رو با آمریکا

بسیاری نظریه دوم را با توجه به روند انتخابات در آمریکا جدی‌تر می‌دانند. کما این که وزیر خارجه ایران نیز هر چند تاکنون وزرای خارجه لبنان، عربستان و بلغارستان را در نیویورک ملاقات کرده اما به صراحت گفته که امکان دیدار با بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در این سفر وجود ندارد. سید عباس عراقچی، در این باره گفته است که «من در حال حاضر امکانی نمی‌بینم و به اعتقاد من الان مصلحتی هم اقتضا نمی‌کند که چنین گفتگویی صورت بگیرد. بار قبل در برجام چنین دیدارها و گفتگوهایی بود ولی الان زمینه مناسبی وجود ندارد؛ این نظر کارشناسی من است.»

درباره سفر مسعود پزشکیان دو نظر وجود دارد، برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که رئیس‌جمهوری ایران در این سفر می‌تواند مذاکرات برای رفع تحریم‌ها را کلید بزند و برخی دیگر نیز معتقدند با توجه به درگیر بودند آمریکا با انتخابات ریاست‌جمهوری، بعید است فضا برای مذاکره بین دو کشور فراهم باشد

عراقچی البته در ادامه اضافه کرده که: «ما (ایران و آمریکا) یک‌بار گفت‌وگو کردیم، گفت‌وگوی مفصلی بین دیپلمات‌ها و وزرای خارجه دو طرف صورت گرفت که منجر به یک توافق (برجام) شد. توافقی که ایران به آن پایبند بود، ولی آمریکایی‌ها از آن خارج شدند و نمی‌شود این تجربه را نادیده گرفت. نمی‌شود توقع داشت که دوباره مانند همان تجربه تکرار شود و دوباره همان مسیر طی شود. آمریکایی‌ها باید نشان دهند که رویکردها عوض شده است. اگر آمریکایی‌ها آمادگی تغییر مسیری که بعد از خروج از برجام در پیش گرفتند را داشته باشند و بخواهند به میز مذاکره ۱+۵ بازگردند، ممکن است دوباره امکان صحبت مستقیم فراهم شود، آن هم پشت میز مذاکره ۱+۵.امیدوارم شروع مجددی از مذاکره در این سفر آغاز شود، اما ابعاد و چگونگی آن بستگی به این دارد که چه پیش خواهد آمد. »

البته عراقچی همه امیدها را ناامید نکرده و به مساله امکان مذاکره نیز اشاره کرده: «تلاش ما این است که دور جدیدی از مذاکرات در حوزه هسته‌ای شروع شود. آمادگی آن را داریم و اگر طرف‌های مقابل آمادگی داشته باشد می‌توانیم در سفر نیویورک شروع مجددی از مذاکرات را داشته باشیم.»

در واقع عراقچی قصد ندارد گویا هیچ گروهی را توامان امیدوار یا ناامید کند. او در حالی مطمئن از عدم دیدار با وزیر خارجه آمریکا سخن می‌گوید که در عین حال معتقد است آمادگی برای دور جدید مذاکرات در حوزه هسته‌ای وجود دارد اما آن چه وزیر خارجه ایران به آن اشاره نمی‌کند این است که ایران به نظر اکنون نیاز دارد که دستکم در موضوع ارسال موشک‌ها به روسیه و تحریم‌های حقوق بشری و مهم‌تر از آن تحریم‌های بانکی مربوط به fatf نیز در کنار مساله تحریم‌های هسته‌ای پرداخته شود و حتما باید روندی برای مذاکرات در این باره سازماندهی شود.

توسعه ایرانی

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها