رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641334

ادعای بی بی سی : پزشکیان به غرب «چراغ سبز» نشان داد

ساعت 24 - رسانه انگلیسی بی بی سی دربخش فارسی با تفسیر سخنان مسعود پزشکیان در سازمان ملل متحد ادعا کرد رییس دولت مستقر درایران به غرب چراغ سبز نشان داده است.این رسانه نوشت : مسعود پزشکیان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را همان طور که در آغاز با «ورود به عصر جدید» برای کشورش شروع کرد، در پایان هم تلویحا از آمریکا و بلوک غرب خواست که دولت او را آماده از سرگیری فصل جدیدی در مناسبات سیاسی با ایران ببینند. فصلی که به گفته آقای پزشکیان شرط اصلی آن احترام و رفع تحریم‌های ایران است.

او که در قامت یک اصلاح‌طلب وارد انتخابات و پیروز آن شد، امروز برای نخستین بار در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و اگر چه جنگ در غزه و حملات اسرائیل به لبنان را در ابتدای سخنرانی خود گنجاند اما همچون روسای جمهوری تندرو ایران، سخنی از «نابودی اسرائیل» بر زبان نیاورد و در حقیقت این کشور را «رژیم صهیونیستی» نخواند.

سخنان امروز آقای پزشکیان نه تنها به علت این که نخستین حضور او در نیویورک بود، بلکه به علت آنچه او روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران طرح کرده بود مورد توجه قرار گرفت. آقای پزشکیان روز گذشته گفته بود ایران به دنبال «پرهیز از جنگ با اسرائیل» و امروز هم بارها از «صلح طلب» بودن کشورش گفت.

آقای پزشکیان در ابتدای سخنان خود به بحران غزه و جنگ اسرائیل با حماس در حدود یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: «جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند و هرچه زودتر آتش‌بسی دائمی برقرار گردد و وحشی‌گری دیوانه‌وار اسرائیل در لبنان، پیش از آنکه منطقه و جهان را به آتش بکشاند، متوقف شود. .. پیشنهاد می‌کنیم که تمامی مردم فلسطین، چه کسانی که اکنون در سرزمین مادری‌شان حضور دارند و چه آن‌هایی که مجبور به ترک خانه و کاشانه شده‌اند، در یک همه‌پرسی سراسری، آینده خود را تعیین کنند. ما معتقدیم با چنین سازوکاری می‌توان به صلحی پایدار رسید. تنها از این طریق است که مسلمان، یهودی و مسیحی می‌توانند در سرزمینی واحد و در آرامش و به دور از نژادپرستی و آپارتاید در کنار هم زندگی کنند».

پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود به کشورهای همسایه ایران پرداخت و «اتحاد منطقه‌ای» را که در چند هفته گذشته تحت عنوان تشکیل منطقه‌ای شبیه به اتحادیه اروپا میان کشورهای مسلمان طرح کرده بود، مجددا پیشنهاد کرد و شروط آن را چنین برشمرد: «اول اینکه بپذیریم همسایه هستیم و به لطف همسایگی همواره در کنار هم باقی خواهیم ماند. ..

برون سپاری امنیت به کشورهای فرامنطقه‌ای به سود هیچ یک از ما نیست. دوم اینکه نظم جدید منطقه باید فراگیر و به سود همه همسایگان باشد. نظمی که منافع تک تک کشورهای همسایه را تامین نکند، نمی‌تواند پایدار باشد. سوم اینکه کشورهای همسایه و برادر نباید منابع ارزشمند خود را در جهت رقابت‌های فرسایشی و مسابقه تسلیحاتی هدر دهند».

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها