رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641357

انواع میلگرد و کاربرد آن در صنعت ساخت و ساز

میلگرد قطعه‌ای فولادی است که در ابعاد و انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. کاربرد میلگرد تنها در ساخت و ساز خلاصه نشده و به صورت گسترده در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

 

به گزارش فولاد رامیار صنعت، فعال حوزه آهن آلات ساختمانی، میلگردهای A2 تا A4 به سبب شکل ظاهری و ترکیبات خاصی که دارند، به صورت گسترده در ساختمان سازی و به منظور افزایش مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار میگیرد. به همین دلیل است که قیمت روز میلگرد در بازار، به صورت مستقیم بر هزینه نهای پروژه شما تاثیر خواهد گذاشت. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی کاربرد انواع میلگرد در ساختمان به صورت کامل بپردازیم.

کاربرد انواع میلگرد چیست؟

میلگرد یا آرماتور یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد است که علاوه بر ساخت و ساز در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول فولادی در اشکال و اندازه‌های متنوعی طراحی و تولید می‌شود که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه به بررسی کاربرد انواع میلگرد به صورت کامل می پردازیم:

کاربرد میلگرد ساده چیست؟

یکی از انواع میلگرد در ساختمان و صنایع مختلف، میلگرد ساده است. میلگرد ساده به سبب ظاهر خاصی که دارد، عمدتا در صنایع و ساخت محصولاتی نظیر پیچ و مهره، لوله، میلگرد ترانس و … کاربرد دارد.

کاربرد میلگرد فولاد کربنی در صنایع

میلگرد فولاد کربنی به سبب ترکیبات خاصی که دارد برای ساخت قطعات متحرک که نیازمند استحکام و ایمنی بسیار بالا هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کاربردهای میلگرد کربنی در صنایع می‌توان به ساخت قطعات سایش سطحی، میل لنگ، ابزارهای نیمکت، غلتک ها، پنجره‌های ساختمانی، پیستون پمپ، چرخ دنده‌ها و … اشاره کرد.

کاربرد میلگرد فولاد آلیاژی

همانطور که از نام این نوع میلگرد مشخص است، از آلیاژهای متنوعی با توجه به کاربردشان تولید می شوند. عمده کاربرد میلگرد فولاد آلیاژی در ساخت لوازم خانگی، ماشین لباسشویی، صنایع خودروسازی و دستگاه‌های صنعتی خلاصه می‌شود.

انواع میلگرد در ساختمان سازی

به طور کلی بتن به سبب ترکیبات خاص خود، از مقاومت بالایی برخوردار نیست. برای جبران این ضعف و افزایش مقاومت بتن در برابر تنش و کشش، از میلگرد آجدار استفاده می‌کنند. میلگرد آجدار به سبب آج هایی که روی سطح خود دارد، چسبندگی بالایی با بتن داشته و به افزایش مقاومت و استحکام بتن کمک می‌کند.

در ادامه به بررسی کاربرد انواع میلگرد آجدار در ساختمان سازی می پردازیم:

کاربرد میلگرد A1 در ساختمان

میلگرد A1 یا میلگرد ساده به سبب نداشتن آج روی بدنه خود، برای افزایش مقاومت و استحکام سازه مورد استفاده قرار نمی گیرد. از طرفی به سبب استفاده از کربن کمتر در ترکیبات خود، نسبت به سایر میلگردها نرم تر است و انعطاف پذیری و شکل پذیری بالایی نیز دارد. به همین دلیل بیشتر در خاموت زنی و اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد میلگرد A2 در ساختمان سازی

میلگرد آجدار A2 میزان کربن بیشتری نسبت به میلگرد A1 در ترکیبات خود دارد. به همین دلیل انعطاف پذیری آن نیز کمتر بوده و برای عملیات جوشکاری مورد استفاده قرار نمی گیرد. از میلگرد A2 در ساخت دیوارهای برشی و خاموت زنی استفاده می‌شود. شکل ظاهری آج‌های این نوع میلگرد به اینصورت است که یک ردیف آج روی بدنه آن قرار گرفته است. به همین دلیل مقاومت کششی بتن را افزایش خواهد داد.

کاربرد میلگرد A3 در ساخت و ساز

میلگرد آجدار A3 به دلیل درصد کربن بیشتری که در ترکیبات خود دارد، نسبت به دو میلگرد قبلی سختی بیشتری دارد. به همین دلیل در برابر نیروهای کششی و فشاری مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. روی بدنه میلگرد A3 دو ردیف آج قرار گرفته است که سبب افزایش مقاومت و استحکام آن شده است. این نوع میلگرد در ستون و تیرها مورد استفاده قرار گرفته و برای جوشکاری گزینه مناسبی نخواهد بود.

کاربرد میلگرد A4

سخت ترین و مقاوم ترین نوع میلگرد آجدار در بازار، میلگرد A4 است. از میلگرد آجدار مرکب یا A4 اصولا در مناطق کویری با تغییرات دمایی شدید استفاده می‌شود. عمده کاربرد این میلگرد مربوط به دیوارهای برشی، ستون و قاب خمشی است. 

کاربرد میلگرد در ساختمان سازی

همانطور که در ابتدا توضیح دادیم، میلگردها در 4 نوع A1 تا A4 تولید و به بازار عرضه می شوند. هدف اصلی استفاده از میلگرد در ساخت و ساز، تقویت بتن و افزایش مقاومت کششی سازه است. اما میلگرد ها در اشکال مختلفی در سازه مورد استفاده قرار میگیرند که در ادامه به معرفی آن‌ها می پردازیم:

میلگرد راستا

میلگرد راستا قطعه‌ای طولی است که برای اتصال بین سازه‌های بتنی و فلزی مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. میلگرد‌های راستا به کمک پیچ و مهره به بخش‌های مختلف سازه وصل می شوند.

میلگرد سنجاقی

میلگردهای سنجاقی نسبت به سایر میلگردها قطر کمتری دارند و بگونه‌ای خم می شوند که ظاهری شبیه به سنجاق پیدا می‌کنند. از این محصول فولادی برای افزایش استحکام سازه بتنی و تحمل بهتر آن در برابر فشار و بار وارده به ستون‌ها استفاده می‌کنند.

میلگرد خرک

عمده کاربرد میلگرد خرک مربوط به ساخت فونداسیون است. این قطعه فولادی به صورت عمودی روی مش و در زیر فونداسیون قرار میگیرد. استفاده از میلگرد خرک، سبب افزایش پایداری و مقاومت سازه خواهد شد.  

میلگرد رکابی

میلگرد رکابی نوعی قطعه فولادی U شکل است که که به صورت مستقیم در سازه استفاده نمی‌شود. اما کاربرد اصلی آن افزایش استحکام بتن است.

میلگرد ادکا

میلگرد ادکا نوعی میلگرد است که برای اتصال سقف به تیرچه مورد استفاده قرار میگیرد. به کمک این میلگرد تنش‌های وارد بر میلگردهای اصلی کاهش یافته و از تخریب سقف و سازه در برابر نیروهای مختلف مثل زلزله جلوگیری می‌شود.

میلگرد خاموت

میلگرد خاموت که اصولا از میلگردهای سایز ریز تولید می‌شود، در ستون و تیرها برای جلوگیری از ترک برداشتن بتن، مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع خاموت یک سد دفاعی در برابر حوادث طبیعی خواهد بود.

جمعبندی

همانطور که گفتیم عمده کاربرد میلگرد تنها در ساخت و ساز خلاصه نمی‌شود. از انواع میلگرد به ویژه A1 یا ساده در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، پتروشیمی، ساخت پیچ و مهره و … استفاده خواهد شد. از کاربرد گسترده انواع میلگرد در ساختمان می‌توان به تقویت بتن و جبران ضعف مقاومت کششی آن اشاره کرد. در زمان خرید میلگرد برای پروژه خود پیشنهاد می‌کنیم ابتدا از افراد متخصص مشاوره رایگان دریافت کنید. چرا که مقاومت و استحکام میلگردهای آجدار با توجه به سایز و برند تولیدکننده آن‌ها تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. شما می‌توانید در زمان خرید انواع میلگرد آجدار و ساده با کارشناسان ما در فولاد رامیار صنعت و با شماره 03155057 تماس بگیرید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها