رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641372

ناپدیدشدناقتصاددانچینی پس از انتقاد از " شی"

ساعت 24 - بر اساس گزارش‌ها، ژو هنگ‌پنگ، اقتصاددان برجسته چینی که در یک اندیشکده دولتی فعالیت می‌کرد، پس از بیان انتقاداتی درباره رهبر چین در یک گفت‌وگوی خصوصی، ناپدید شده است.

ند.

ساعت 24 - به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، ژو هنگ‌پنگ، ۵۵ ساله، در ماه آوریل، پس از اینکه در یک گروه خصوصی در «وی‌چت» درباره وضعیت اقتصادی چین و احتمالا از شخص شی جین‌پینگ، رهبر چین انتقاد کرده، بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفته است. گفته می‌شود این اقتصاددان از آن زمان تاکنون در انظار عمومی دیده نشده است.

ژو بیش از ۲۰ سال در آکادمی علوم اجتماعی چین «CASS» کار می‌کرد و اخیراً معاون موسسه اقتصاد و مدیر مرکز تحقیقات سیاست عمومی این نهاد شده بود. این اقتصاد‌دان آخرین بار در ماه آوریل و در یک نشست رسانه‌ای دیده شده است و وال استریت ژورنال می‌‌گوید تلاشش برای تماس با او در خانه‌اش بی‌نتیجه مانده است.آکادمی علوم اجتماعی چین نیز به پرسش‌های روزنامه گاردین در این مورد پاسخی نداده است.  

اوایل ماه میلادی جاری، رسانه‌های هنگ‌کنگی از تغییرات در رده‌های بالای مدیریتی این آکادمی خبر دادند. به گزارش روزنامه سینگ تائو دیلی، همزمان با برکناری ژو از سمت خود، مدیر و دبیر این موسسه نیز از پست‌هایشان عزل شدند، اما برخلاف ژو، آن‌ها سمت‌های دیگری گرفتند. نام ژو دیگر در وب‌سایت آکادمی علوم اجتماعی چین ذکر نشده و وب‌سایت‌های مرتبط با او در دانشگاه تسینگ‌هوا نیز از دسترس خارج شده‌اند.

آکادمی علوم اجتماعی چین «Cass» یک اندیشکده برجسته در این کشور است که مستقیماً به شورای دولتی حزب کمونیست چین گزارش می‌دهد و گاهی به عنوان مشاور سیاست‌گذاری‌های این نهاد، تحلیل‌های نسبتاً صریحی ارائه داده است.با این حال در دوره حکمرانی اقتدارگرایانه شی جین‌پینگ با منتقدین از حزب کمونیست و به‌ویژه رهبری او، به شدت برخورد شده است.

پیش از این، برخی از اساتید دانشگاه‌های چین به روزنامه گاردین گفته بودند ترس از سرکوب، باعث شده تا آن‌ها از گزارش یا بحث درباره ارزیابی‌های منفی وضعیت اقتصادی، اجتماعی یا سیاسی چین خودداری کنند. افراد از حرف زدن درباره شی جین‌پینگ، در فضاهای آنلاین که به شدت تحت نظارت و سانسور است اجتناب می‌کنند و یا با اشاره‌های مبهم و غیر مستقیم درباره او صحبت می‌کنند.  

رئیس جمهوری چین پس از پنج‌سال به فرانسه رفت، شی جین پینگ در فرانسه، مجارستان وصربستان به دنبال چیست؟ شی جین پینگ در ۲۵امین سالگرد بمباران سفارت چین در صربستان؛ بلگراد و پکن ۲۹ توافقنامه امضا می‌کننددر ماه‌های اخیر، اطلاعیه‌هایی در وب‌سایت آکادمی علوم اجتماعی چین منتشر شده که نشان می‌دهد کارکنان این موسسه در جلسات متعددی درباره آموزش سیاسی شرکت کرده‌اند که بر وفاداری به حزب و پیروی از «اندیشه شی جین‌پینگ»، تاکید داشته‌ است.

در گزارشی از یکی از این جلسات که در ماه ژوئیه برگزار شد، آمده است: «در این نشست تاکید شد که ما باید همواره به خاطر داشته باشیم که آکادمی علوم اجتماعی چین یک نهاد سیاسی است که کار آن بر پژوهش علمی متمرکز است. باید اجرای دقیق نظم سیاسی حزب را در اولویت قرار دهیم و سخت تلاش کنیم تا نظم را رعایت کنیم و به قوانین پایبند باشیم.»ین جلسات توسط گائو شیانگ، رئیس آکادمی، که از وفاداران به شی جین‌پینگ است و در سال ۲۰۲۲ به این سمت منصوب شد، رهبری می‌شد.

جزئیات دقیق اظهارات ژو در گروه خصوصی وی‌چت مشخص نیست، اما روزنامه سینگ تائو دیلی این اظهارات را به عنوان «بحث نادرست درباره سیاست‌های مرکزی» توصیف کرده است.روزنامه وال استریت ژورنال نیز گزارش داده که او به طور ضمنی به «فانی بودن شی جین‌پینگ» اشاره کرده است.

اقتصاد چین در شرایط دشواری است و نگرانی‌هایی وجود دارد که دومین اقتصاد بزرگ جهان نتواند به هدف رشد سالانه ۵ درصدی خود، که هدفی نسبتاً محافظه‌کارانه محسوب می‌شود، دست یابد.

روز سه‌شنبه، بانک مرکزی چین بزرگ‌ترین بسته محرک اقتصادی سال‌های اخیر خود را برای کمک به رشد اقتصادی این کشور اعلام کرد، اما کارشناسان ابراز نگرانی کرده‌اند که این اقدامات، از جمله کاهش نرخ بهره، ممکن است برای تحریک رشد اقتصادی کافی نباشد. بحران فزاینده‌ای که در بازار املاک چین به وجود آمده است باعث شده بسیاری از سرمایه‌گذاران حوزه املاک در پرداخت بدهی‌های خود به بانک ناتوان باشند. این بحران زمانی آغاز شد که مقامات سقف مشخصی را برای دریافت وام برای سرمایه‌گذاران از بانک‌های این کشور تعیین کرد

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها