رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641426

اظهار امیدواری گروسی در سفر به ایران

ساعت 24 - رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه خبری «پی‌بی‌اس» نکات و ارزیابی‌هایی را درباره سفری که قرار است در روزهای آینده به تهران داشته باشد مطرح کرد.

گروسی درباره نامه‌ای که مدعی است از مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران دریافت کرده گفت: «من این تابستان نامه‌ای از رئیس‌جمهور پزشکیان دریافت کردم که از تمایل او برای دیدار با من حکایت داشت.»

مدیر کل آژانس اتمی در ادامه ابراز امیدواری کرد سفرش به ایران به یک «نقطه عطف» تبدیل شده و به «پیشرفت‌های آشکار» در خصوص روابط بین ایران و آژانس در ارتباط با مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران منجر شود.

گروسی همچنین خاطرنشان کرد مسائل زیادی وجود دارند که لازم است درباره آن‌ها با مقام‌های ایران گفت‌وگو کند.

وی گفت: «ما داریم زمینه‌های آن دیدار را فراهم می‌کند. انتظار می‌رود این دیدار- طبق تفسیر خود آن‌ها- آغازگر پیشرفت واقعی و یک نقطه عطف باشد. بنابراین باید ببینیم. چیزهای زیادی وجود دارند که لازم است درباره آن‌ها بحث کنیم. داریم برای آن آماده می‌شویم.»

مجری برنامه از گروسی درباره ادعای پیدا شدن ذرات اورانیوم در برخی سایت‌های ایران پرسید و گفت آیا به نظر او ایران درباره این موارد توضیح خواهد داد یا خیر. گروسی در پاسخ گفت: «بسیار خوب، من باید ادامه بدهم. هیچ وقت نباید دست از تلاش بردارم.»

گروسی اضافه کرد: «من به حرف‌های یک مقام بلندپایه یکی از کشورهای عضو آژانس اتمی گوش می‌دهم. البته، تاریخچه‌ای در اینجا وجود دارد و ما همیشه این را در ذهن داریم. ما اعتماد می‌کنیم اما راستی‌آزمایی هم می‌کنیم. بنابراین، ما امیدواریم که بتوانیم سرانجام به یک نقطه بهتری برسیم.»

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به یک سوال دیگر تصریح کرد که امیدواری چندانی برای بازگشت ایران از تصمیم چند ماه پیش برای لغو انتصاب برخی از بازرس‌های آژانس ندارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا ایران مجوزهای بازرس‌های لغوانتصاب‌شده آژانس را بازخواهد گرداند گفت: «آن‌ها این کار را انجام نخواهند داد. متاسفانه آن‌ها گفته‌اند که از میان مجموعه بازرس‌های ما آن‌هایی که مجوزشان را باطل کرده‌اند را احیا نخواهند کرد. »

وی اضافه کرد: «بنابراین، صادقانه بگویم در این خصوص مایوس هستم. اما همان‌طور که به یکی از همکارانتان گفتم آن کشتی رفته است. ما به کارمان ادامه می‌دهیم. تلاش می‌کنیم بهترین کاری که می‌توانیم را انجام دهیم و به طور قطع چنین خواهیم کرد. »

گروسی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که قصد دارد یک «خط مبنا» برای مشخص کردن وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای ایران مشخص کند. او گفت: «ما می‌خواهیم یک خط مبنای معتبر در خصوص مواد هسته‌ای، ظرفیت‌های تولید سانتریفیوژ و مسائل دیگر مشخص کنیم.»

مدیر کل آژانس در ادامه گفت: «من از یک مذاکره نهایی یا یک مذاکره گسترده صحبت نمی کنیم. دارم از فراهم کردن زمینه‌ها برای آن صحبت می‌کنم. اگر آژانس توانایی این را نداشته باشد که بگوید که چه چیزهایی در آنجا هستند بنیان‌های اساسی برای یک مذاکره سالم فراهم نیستند. »

وی اضافه کرد: «من معتقدم که همتایان من در ایران این را درک می‌کنند. بنابراین، بیایید امیدوار باشیم که این تعامل مجدد و این از سرگیری تماس‌ها در سفر آینده من به تهران، مثبت باشد. »

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها