رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641503

قانون عفاف وحجاب ضد وفاق است

ساعت 24 - یک وکیل دادگستری درباره تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان، گفت:قانونگذاری باید متکی بر یک پیوست مطالعاتی مبین هنجارهای اجتماعی باشد. سه بعد قانون‌گذاری شایسته، شامل شاخص محتوایی، بعد زبانی و ساختاری، و بعد حقوقی باید در چارچوب استانداردهای تقنینی تشمیت شود.

 این موضوع که این قانون در اجرا، چه میزان از ظرفیت‌های جامعه پذیری بهره مند است وچقدر اقناعی و مجاب کننده برای تطبیق با شاخص‌های قانون پذیری هنجاری ایران امروز است قابل بحث است.اینکه تا چه ساحتی از موازین فرهنگی و آموزشی بهره‌مند است و تا چه میزان از ظرفیت‌های پلیسی و انتظامی بهره گرفته است، اهمیت دارد و بنابراین اگر با تصویری از این قانون مواجه شویم که به نوعی در راستای احساس ناامنی برای شهروندان باشد، من پیش‌بینی مقاومت در برابر قانون و به نوعی حرکت در خلاف مسیر اجرای آن را می‌بینیم. و به نوعی ممکن است زمینه‌ای را برای چالش گسست از قانون را فراهم کند.

به گزارش گروه شهرنوشت «توسعه ایرانی»، لایحه عفاف و حجاب بعد از رفت و آمد چندین باره از مجلس به شورای نگهبان بالاخره در این شورا به تصویب رسید. این خبری بود که توسط سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، چهارم مهرماه اعلام شد و وی در گفت وگو با رسانه‌ها از تایید لایحه حمایت از خانواده از طریق عفاف و حجاب موسوم به لایحه عفاف و حجاب از سوی شورای نگهبان خبر داد.

به گفته احمد راستینه این لایحه بعد از تایید شورای نگهبان به مجلس ابلاغ شد و به زودی ریاست مجلس این قانون را ابلاغ خواهد کرد.

این لایحه در حالی پس از چندین بار ارجاع به مجلس و بازگشت؛ توسط شورای نگهبان تایید شده است که شهریورماه امسال به شورای نگهبان تحویل شد اما به دلیل وجود ایرادات فراوان از جمله ۴۹ مورد ابهام، ۱۷ مورد تذکر به مجلس اعاده شده بود و آنطور که رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس می‌گوید شورای نگهبان همان کلیاتی که مجلس فرستاده را تایید کرده است.

اما لایحه عفاف و حجاب در حالی به تایید شورای نگهبان رسیده است که چندی پیش دادستان کل کشور در این باره اعلام کرده بود؛ «اقدامات زیادی در خصوص بی‌حجابی یا بدحجابی انجام شده اما باز هم هست و تعطیل نشده است... مکررا گفتیم بحث اقدام قضایی، پایان خط است و ابتدا باید از طریق ارشاد و نهی از منکر اقدام شود. .. کسی حق ندارد در خیابان با کسی برخورد فیزیکی داشته باشد. .. کسی حق ندارد ولو فردی مرتکب جرم می‌شود در خیابان برخورد ناشایست داشته باشد. » همچنین مسعود پزشکیان رییس جمهور در نشست خبری خود در پاسخ به گلایه خبرنگاری مبنی بر حضور گشت ارشاد در خیابان‌ها گفته بود؛ «باز هم گشت ارشاد اذیت می‌کند؟ قرار نبود ادامه دهند، پیگیری می‌کنم.» اگرچه تایید لایحه عفاف و حجاب به صورت رسمی از سوی شورای نگهبان اعلام نشده است اما باید دید که پس از ابلاغ از سوی رئیس مجلس در مقام اجرا، رئیس‌جمهور این قانون را به چه صورتی اجرا خواهد کرد تا تنش اجتماعی کمتر شده و جامعه با چالش‌های بیشتری مواجه نشود. محمد صالح نقره‌کار، افزود: هرچند که همه نهادهای حکمرانی و شهروندان باید به قانون توجه داشته باشند و حاکمیت قانون را جدی بگیرند، اما این به معنای نادیده گرفتن پیش‌نیازهای یک قانون صحیح نیست که باید بر مبنای هنجارهای اجتماعی و منافع همگانی بنا شود.

اجرای این قانون به گفتمان وفاق و همدلی آسیب می‌زند

وی ادامه داد: نظام تقنینی ما، شامل مجلس و شورای نگهبان و نهادهایی که در راستای اجرا و تمشیت تقیین عمل می‌کنند باید توجه داشته باشند که عرف اجتماعی و هنجارهای موجه جامعه نباید مورد بی‌توجهی این نهادها قرار بگیرد زیرا این امر ممکن است ظرفیتی برای مقاومت در برابر قانون نسبت به شهروندان ایجاد کند.

نقره کار تصریح کرد: آنچه که در شرایطی فعلی در دولت و نگاه وفاق‌محوری که در حاکمیت و سه قوه وجود دارد باید مورد توجه نهادهای رسمی و مجری قوانین قرار بگیرد و معتقدم اجرای این قانون با کیفیت حاضر در شرایطی که کشور به یک وفاق و همبستگی درخصوص موضوعات مختلف رسیده است به این وفاق و همدلی آسیب می‌زند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها