رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641505

یونیسف: وضعیت لبنان از بحران به فاجعه رسید

ساعت 24 - تعداد متوسط کودکانی که در هفته جاری در لبنان کشته شده‌اند، بیش از دو برابر تعداد کودکانی است که در جریان درگیری‌های ویرانگر سال ۲۰۰۶ در این کشور کشته شده بودند.

بنا به اعلام یونیسف برآورد می‌شود که در جریان جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ حدود ۴۰۰ کودک یا به عبارتی روزانه ۱۲ کودک کشته شده‌اند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت عمومی لبنان، ۵۰ کودک لبنانی تنها به فاصله دو روز (۲۳ و ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴) جان باختند. این وزارتخانه همچنین پیش‌بینی می‌کند که تعداد بیشتری از کودکان هنوز زیر آوار ساختمان‌های ویران‌شده در لبنان دفن شده‌اند.

در روزهای اخیر، این تشدید درگیری‌ها باعث کشته و زخمی شدن هزاران نفر، آوارگی‌های گسترده، تخریب زیرساخت‌ها و ایجاد ترسی بی‌سابقه در زندگی روزمره مردم در سراسر لبنان شده است.ادوارد بیگبدر، نماینده دفتر یونیسف در لبنان درگیری‌ها در این کشور را فاجعه خواند و گفت: «هر چه جلوتر می‌رویم، ویرانی‌ها رو به افزایش است و فاجعه‌ای بر روی فاجعه دیگر انباشته می‌شود. حملات به لبنان با سرعتی وحشتناک جان کودکان را می‌گیرد و آن‌ها را زخمی می‌کند و هرگونه احساس امنیت و آسایش را برای صدها هزار کودک در سراسر کشور از بین برده است.»

این درگیری‌ها در حالی رخ می‌دهد که ده‌ها هزار خانواده در لبنان پیش از این نیز در وضعیتی شکننده قرار داشتند. این کشور در سال‌های اخیر با مجموعه‌ای از بحران‌های بی‌وقفه دست‌وپنجه نرم کرده است؛ از جمله این بحران‌ها انفجار عظیم بندر بیروت، تاثیرات همه‌گیری کووید-۱۹ و ورود به پنجمین سال از فروپاشی اقتصادی است که نرخ فقر را به شدت افزایش داده است. ۸۰٪ از لبنانی‌ها پول خرید خوراکی ندارند

نظرسنجی انجام شده در نوامبر ۲۰۲۳ توسط یونیسف در لبنان نشان داد که ۸ خانواده از هر ۱۰ خانواده در لبنان مجبورند تا برای خرید اقلام ضروری خوراکی خود پول قرض کرده یا اقلام را به نسیه خریداری کنند، وضعیتی که نسبت به شش ماه گذشته آن افزایشی ۱۶ درصدی یافته است. همچنین در همین نظرسنجی مشخص شد که در استان‌های جنوبی، فرزندان ۴۶٪ از خانواده‌ها دچار اضطراب هستند و ۲۹٪ از آن‌ها افسرده‌اند.

واحد مدیریت بلایای لبنان تخمین می‌زند که تنها در ۷۲ ساعت گذشته، صدها هزار نفر به جوامع میزبان و بیش از ۷۰ هزار نفر به پناهگاه‌ها پناه برده‌اند. پیش از عملیات نظامی در طی این هفته، بیش از ۱۱۱ هزار نفر، از جمله بیش از ۳۹ هزار کودک، قبلاً از روستاها و شهرهای جنوب لبنان آواره شده بودند که اکنون و به احتمال زیاد برای بار دوم آواره شده‌اند. آوارگی و فقدان آب و لوازم ضروری

در میان تخریب گسترده زیرساخت‌های غیرنظامی در این هفته، ایستگاه‌های پمپاژ آبی که توسط یونیسف در استان‌های بقاع و جنوب ساخته یا بازسازی شده بودند، آسیب دیده‌اند و ۳۰ هزار نفر را از دسترسی به آب آشامیدنی محروم کرده‌اند.

یونیسف با همکاری دولت لبنان در پاسخ به این وضعیت بحرانی رو به وخامت، لوازم ضروری اعم از هزاران بطری آب آشامیدنی، بسته‌های بهداشتی، لوازم آموزشی و سرگرمی برای کودکان، پتو و کیسه خواب، لوازم بهداشتی شخصی برای زنان و دختران و مواد تغذیه‌ای از جمله مکمل‌ها و غذای کودک را به پناهگاه‌ها ارسال کرده است. یونیسف همچنین در حال ارائه خدمات حمایت روانی-اجتماعی از جمله خدمات حمایت از کودکان، آموزش و فعالیت‌های تفریحی در بسیاری از این پناهگاه‌ها است.

تعمیرات اساسی تاسیسات آسیب‌دیده آب و فاضلاب و اعزام ۲۰ واحد بهداشت سیار برای ارائه مراقبت‌های پزشکی و واکسیناسیون به مناطق مختلف به سرعت توسط یونیسف ترتیب داده شده و ۱۰۰ تن لوازم پزشکی اضطراری به بیمارستان‌هایی که با کمبود شدید منابع مواجه هستند ارسال شده است. علاوه بر این، ۲۵ تن دیگر از این لوازم به زودی به لبنان می‌رسد و ۵۳ تن دیگر نیز در حال تهیه است.

بیگبدر ادامه داد: «وضعیت در لبنان که پیش از این در آستانه فروپاشی قرار داشت، اکنون از بحران به فاجعه رسیده است. رنج کودکان باید متوقف شود. تنها راه برای انجام این کار کاهش سریع درگیری‌هاست. یک جنگ تمام‌عیار تاثیر مخربی بر ۱.۳ میلیون کودک لبنانی خواهد داشت.» «وضعیت در لبنان که پیش از این در لبه پرتگاه قرار داشت، اکنون از بحران به فاجعه رسیده است. رنج کودکان باید متوقف شود. تنها راه برای انجام این کار کاهش سریع درگیری‌هاست. یک جنگ تمام‌عیار تاثیر مخربی بر ۱.۳ میلیون کودک لبنانی خواهد داشت.»

یونیسف از تمامی طرفین درگیری خواست تا با احترام به تعهدات خود تحت قوانین بشردوستانه بین‌المللی برای تضمین حفاظت از افراد غیرنظامی، از جمله کودکان، فعالان امدادی و کارکنان پزشکی اقدام کنند. این موضوع تسهیل جابجایی امن غیرنظامیانی را که به دنبال امنیت هستند نیز شامل می‌شود. یونیسف در بیانیه خود اعلام کرده که برای اجرای طرح واکنش به درگیری‌های سال ۲۰۲۴ به بودجه‌ای بالغ بر ۳۹ میلیون دلار نیاز دارد، اما تاکنون تنها ۷.۶ میلیون دلار دریافت کرده است.

یورونیوز

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها