رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641553

بیانیه مشترک ایران، روسیه، پاکستان و چین در خصوص افغانستان

ساعت 24- وزرای خارجه ایران، روسیه، پاکستان و چین در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که تمام اعضای جامعه بین‌المللی در داشتن افغانستانی باثبات و صلح آمیز سهیم هستند.

 وزرای امور  خارجه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی پاکستان و فدراسیون روسیه در سومین نشست چهارجانبه خود درباره افغانستان (که در صبح جمعه ششم مهرماه جاری به وقت نیویورک برگزار شد)، با صدور بیانیه‌ای مشترک، آمریکا و ناتو را به‌عنوان مسئولان اصلی بحران کنونی افغانستان معرفی کردند و خواستار اقداماتی فوری برای بهبود وضعیت امنیتی و انسانی در این کشور شدند.

در این بیانیه، وزرا بر حمایت قاطع خود از حاکمیت ملی، استقلال سیاسی، وحدت و تمامیت ارضی افغانستان تاکید کردند و اظهار داشتند: تمام اعضای جامعه بین‌المللی در داشتن افغانستانی باثبات و صلح‌آمیز سهیم هستند؛ کشوری که باید به‌عنوان بستری برای همکاری‌های بین‌المللی عمل کند، نه میدان رقابت‌های ژئوپلیتیکی.

تهدیدات تروریستی و امنیت منطقه

وزرای امور خارجه با ابراز نگرانی عمیق از وضعیت امنیتی مرتبط با تروریسم در افغانستان، به حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی مانند داعش، القاعده، حرکت اسلامی ترکستان شرقی، تحریک طالبان پاکستان، جیش‌العدل، ارتش آزادی‌بخش بلوچستان و سایر گروه‌های مشابه اشاره کردند و تاکید کردند که این گروه‌ها تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان محسوب می‌شوند.

آن‌ها خواستار تقویت همکاری‌های ضدتروریسم در سطوح دوجانبه و چندجانبه شدند و افزودند: افغانستان باید در اتخاذ تدابیر جامع برای مقابله با علل و عوامل تروریسم و ریشه‌کن کردن آن در اسرع وقت مورد حمایت قرار گیرد.

انتقاد از آمریکا و ناتو

وزرای امور خارجه با اشاره به نقش مخرب آمریکا و ناتو در افغانستان، تصریح کردند: اعضای ناتو باید مسئولیت اصلی وضعیت کنونی افغانستان را بر عهده بگیرند. آن‌ها باید فرصت‌هایی برای بهبود اقتصادی افغانستان ایجاد کرده، تحریم‌های یک‌جانبه علیه این کشور را فوراً لغو کرده و دارایی‌های مسدود شده افغانستان را برای منافع مردم افغانستان بازگردانند.

حمایت از تشکیل حکومت فراگیر و بازگشت پناهجویان

در این بیانیه، بر اهمیت ایجاد نظام حکومتی فراگیر و گسترده در افغانستان که منعکس‌کننده منافع و آرزوهای همه اقشار جامعه باشد، تاکید شد. وزرا از مقامات افغانستان خواستند شرایطی را فراهم کنند که بازگشت پناهجویان افغان به وطنشان تسهیل شود و از مهاجرت بیشتر جلوگیری گردد.

تقدیر از ایران و پاکستان و درخواست حمایت بین‌المللی

وزرای امور خارجه از تلاش‌های کشورهای منطقه، به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، در میزبانی میلیون‌ها پناهجوی افغان تقدیر کردند و از جامعه بین‌المللی و اهداکنندگان خواستند حمایت‌های مالی و کمک‌های لازم را در اختیار این کشورها قرار دهند.

تاکید بر عدم سیاسی‌سازی کمک‌های بشردوستانه

آن‌ها بر اهمیت مقابله با تلاش‌ها برای سیاسی‌سازی ارائه کمک‌های بشردوستانه تاکید کرده و خواستار ادامه ارائه این کمک‌ها به افغانستان شدند تا ظرفیت این کشور برای توسعه پایدار و خوداتکایی تقویت شود.

گسترش همکاری‌های اقتصادی و اتصال منطقه‌ای

در پایان، وزرای  امور خارجه آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری و ارتقای اتصال منطقه‌ای با افغانستان اعلام کردند و تاکید کردند که این اقدامات به ادغام فعال افغانستان در همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای کمک خواهد کرد.

تسنیم 

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها