رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641681

زندگی ایرانیان در شرایط هشدار جنگی

ساعت 24 - گسترده شدن جنگ در غزه از سوی اسرائیل و نیز پاسخ حماس به این کشور موجی از تحرک در میان گروه‌های عضو جبهه مقاومت برای صیانت از موجودیت حماس را در خاورمیانه برانگیخته است. گروه‌های مبارز در عراق‌، حوثی‌های یمن‌، حزب‌الله لبنان و برخی دیگر از زیرمجموعه این جبهه در ماه‌های تازه سپری شده به شکل‌های گوناگون اسرائیل را به مبارزه فراخواندند و از داشته‌های خود برای تضعیف روحیه مدیران و نظامی‌های اسرائیل استفاده کرده و می‌کنند.

 حزب‌الله لبنان اما بدون تردید نیرومندترین سازمان نظامی- ‌سیاسی است که از همان روزهای نخست حمله اسرائیل به غزه نبرد با اسرائیل را در دستور کار قرار داده و شرط توقف عملیات را صلح در غزه اعلام کرده است. در دو،سه هفته گذشته اما اسرائیلی‌ها همه خط قرمزها را نادیده گرفته و جنگی تمام‌عیار با ماهیت ترور گسترده در لبنان در پیش گرفته‌اند.

این راهبرد اسرائیل به حزب‌الله لبنان خسارت‌های مهمی وارد کرده و در حال حاضر این وضعیت ادامه دارد. پیگیری خبرها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که خاورمیانه در نقطه جوش قرار دارد و دشواری‌های ویژه‌ای برای کشورهای این منطقه پدیدار کرده است. شرایط خاورمیانه و نیز ایران به مثابه پشتیبان معنوی و مادی جبهه مقاومت‌گونه‌ای است که وزیر خارجه ایران با صراحت می‌گوید که «در شرایط هشدار قرار داریم و احتمال وقوع هر رویدادی وجود دارد. »

درست است که این سخن سید‌عباس عراقچی مشمول منطقه خطرخیز خاورمیانه است و اینکه گفته شرایط خطیر است را باید در یک بعد گسترده دید اما واقعیت این است که ایران نیز در وسط این شرایط هشدار‌دهنده قرار دارد. درحالی که هیچ کشوری در این وضعیت حاضر نیست علیه اسرائیل حتی بیانیه سخت بدهد مقام‌های ایرانی به‌طور رسمی می‌گویند ایران در این رویدادها ساکت نخواهد ماند‌.

البته مقام‌های ایرانی زمانی را برای انجام اقدام‌های تنبیهی تعیین نکرده‌اند اما به هر حال ایرانیان نیز باید هشدار وزیر خارجه را با دقت دنبال کنند. ایرانیان که سال‌های طولانی است در وضعیت‌های خاص به سر می‌برند اما سطح هشدار عراقچی را باید جدی بگیرند.

نهادهایی که در این شرایط قدرت تصمیم‌گیری دارند باید به مردم بگویند مسیر و روندها به کدام سمت است تا شهروندان به لحاظ ذهنی آمادگی داشته باشند. معلوم است در وضعیت هشدار همه کسانی که تریبون دارند و سخن می‌گویند باید شرط احتیاط گفتار و رفتار را مراعات کرده و به هراس بیشتر ایرانیان دامن نزنند. روزهای هشدار که به طور رسمی گفته شده به‌اندازه کافی ترس‌آور است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها