رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641721

کل نظام تصمیم به تغییر گرفته است

ساعت 24 - در این شرایط ما باید درایت خود را حفظ کنیم. ضمن اینکه بنا به فرمایش درست مقام معظم رهبری، ساختار گروهی مانند حزب‌الله به نحوی نیست که با شهادت سیدحسن نصرالله دچار آسیب شود. این گروه یک بدنه و ساختار قوی و مستحکم دارد و این جریان به قوت خود باقی است. اگرچه کسی نمی‌تواند منکر جایگاه، نفوذ و قدرت شخصیتی مانند سیدحسن نصرالله به عنوان کسی شود که چندین دهه نقش راهبری حزب‌الله را بر عهده داشت.

اما حزب‌الله در این سال‌ها توانسته است به یک سازماندهی و کادرسازی برسد که می‌تواند به فوریت جایگزینی برای سیدحسن نصرالله پیدا کند. از سوی دیگر در چنین شرایطی دولت آقای پزشکیان سعی دارد در قالب شعار وفاق ملی و همچنین تنش‌زدایی دیپلماتیک، «یک موازنه نسبی»، تاکید می‌کنم یک موازنه نسبی حداقلی را برقرار کند.

من نمی‌گویم موازنه ۵۰-۵۰ با شرق و غرب، می‌گویم یک موازنه نسبی را برقرار کند. به این معنا که می‌خواهیم در تحولات منطقه‌ای و جهانی حق انتخاب بیشتری را برای خود ایجاد کنیم. چون این حق کشور ماست؛ حق ملت ماست. ما نباید خودمان به دست خودمان انتخاب‌هایمان را محدود کنیم. این ضد منافع و ضد امنیت ملی است.

هرچقدر حق انتخاب‌های ما بیشتر باشد به همان میزان مسیر و زمینه برای تحقق منافعمان بیشتر خواهد شد. به خصوص در روابط با غرب باید از این فضای سکون، انسداد و بن‌بست خارج شویم. هم در روابط با آمریکا باید به یک وضعیت مطلوب برسیم و هم روابط با اروپا باید از این وضعیت نامطلوب خارج شود.

یادمان نرود در زمان برجام چه بسترهایی برای همکاری با اروپایی‌ها فراهم بود؛ زمانی که خودم به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان خدمت می‌کردم و در زمان برجام، بهترین فرصت‌ها برای تقویت همکاری‌های تجاری بین دو کشور فراهم شد. خاطرم هست تمام ایالت‌های آلمان پیشگام انعقاد قرارداد با ایران بودند و حتی میزان قراردادها تا ۱۲ میلیارد دلار بالا رفت. یعنی ۱۲ میلیارد دلار پروژه مشترک تجاری با آلمان در زمان برجام داشتیم. بنابراین باید در چنین شرایطی این روابط گذشته با اروپایی‌ها احیا شود.

ما باید به دنبال توسعه اقتصادی، رفاه، آسایش، امنیت و به دنبال بهبود وضع زندگی مردم باشیم؛ بله چارچوب‌ها و اصول کلی سیاست خارجی فراتر از اختیار دولت‌هاست. اما در کنار آن می‌توان به دنبال بهترکردن شرایط بود. واقعا جا دارد همه ارکان نظام نگاه درستی به سیاست خارجی داشته باشند تا وضعیت مردم بهبود پیدا کند. ما نمی‌توانیم این ظرفیت‌ها و ‌فرصت‌ها را نادیده بگیریم.

 فارغ از تمام تحولاتی که در منطقه خاورمیانه روی داده است و فارغ از تمام تلاش‌های مخرب سیاست‌های جنگ‌افروزانه بنیامین نتانیاهو و اسرائیل، باید جمهوری اسلامی ایران و دولت آقای پزشکیان تمرکز خود را روی تنش‌زدایی با غرب و آغاز مذاکرات بگذارد. چون این اولین بار نیست که اسرائیل دست به جنایت، ترور و کشتار زده است و قطعا آخرین بار هم نخواهد بود.

ذات این رژیم با ترور و کشتار عجین شده است. ازاین‌رو نمی‌توانیم متناسب با سیاست‌های اسرائیل حرکت کنیم. ما باید سیاست مستقل خود را بدون آنکه وارد زمین بازی اسرائیل شویم، در پیش بگیریم. ما ظرفیت‌های بسیار زیادی برای بهبود وضعیت در حوزه سیاست خارجی داریم. نباید و نمی‌توانیم اجازه دهیم که این فرصت‌ها از دست بروند؛ بله در مقاطعی این فرصت‌ها به هر دلیل کمتر مورد توجه قرار گرفتند.

اما اکنون به نظر می‌رسد کل نظام تصمیم به تغییر گرفته است و سعی دارد از این فرصت‌ها به نحو احسن استفاده کند، پس چرا در زمین نتانیاهو بازی کنیم؟! حالا اینکه برخی جریان‌های سیاسی و منطقه‌ای برای خود و کشور ایران نسخه می‌پیچند و از جنگ و درگیری و تنش مستقیم تهران با اسرائیل سخن می‌گویند، یقینا نه به اقتضائات عالم دیپلماسی واقف‌اند و نه شناختی از تحولات منطقه و جهان دارند. ضمن آنکه این جریانات یقینا دلشان برای ایران و مردم هم نسوخته است و صرفا سعی دارند با جنگ‌افروزی دایره فشار بر مردم را افزایش دهند.

علی ماجدی - شرق

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها