رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641728

اما هشدار «تله جمعیتی»

ساعت 24 -یک کارشناس جمعیتی با بیان اینکه «تله جمعیتی» در ارتباط با نرخ باروری و جوانی جمعیت مطرح می‌شود، اظهار کرد: هنگامی که نرخ باروری یک کشور از ۱.۳ تا ۱.۵ باشد، آن کشور در تله جمعیتی قرار دارد. بروز تله جمعیتی به معنای بروز هشدار است و تمام سیاست‌ها می‌بایست به سیاست‌های جوانی جمعیت معطوف‌شود. دلیل توجه به سیاست‌های جمعیتی این است که کشور از تله جمعیتی خارج شده و به نرخ ۲.۱ نزدیک شود.

 

 

رئیس اسبق دبیرخانه شورای ملی سالمندی کشور ادامه‌ داد: اگر نرخ باروری کمتر از ۱.۳ شود، وارد «چاه جمعیتی» می‌شویم. هنگامی که یک کشور وارد چاه جمعیتی شود به سختی می‌تواند از آن خارج شود. خروج از چاه جمعیتی نیازمند سیاست‌های گسترده، هزینه زیاد و مدت‌زمان طولانی است. خروج از چاه جمعیتی فقط به مسائل اقتصادی مربوط نمی‌شود بلکه باید هنجارها، دیدگاه‌ها و رویکرد جامع در ارتباط با ازدواج و فرزندآوری را با کارهای فرهنگی و اجتماعی تغییر داد. هنگامی که هنجارها، دیدگاه‌ها، رویکردها و ساختارها تغییر کرد، یک کشور می‌تواند از چاه جمعیتی خارج شود.

وی با بیان اینکه جمعیت‌شناسان نسبت به قرار گرفتن ایران در تله جمعیتی هشدار می‌دهند، گفت: برخی از جمعیت‌شناسان بر این باور هستند که نرخ‌باروری کشور به درستی اعلام‌ نمی‌شود و نرخ باروری کشور کمتر از ۱.۴ است و می‌بایست از تله جمعیتی خارج‌ شد. گاهی اوقات بیان می‌شود که جمعیت کشور باید بین ۱۵۰ میلیون تا ۲۱۰ میلیون نفر باشد که جزو اهداف نهائی سیاست‌های افزایش جمعیت است. برای افزایش جمعیت کشور تا ۲۱۰ میلیون باید به موضوع «ظرفیت زیستی کشور» نیز توجه‌ کنیم.

علامه ادامه داد: هنگام اتخاذ سیاست‌های افزایش جمعیت می‌بایست به زیست‌بوم کشور از منظر آب، انرژی، اقتصادی، سرانه درآمدی، بردارهای توسعه توجه‌ کنیم و ظرفیت زیستی یک زیست‌بوم را محاسبه‌کنیم. شاید این پرسش ایجاد شود که با توجه به موقعیت جغرافیایی و اراضی بیابانی و کوهستانی کشور و همچنین دسترسی به منابع انرژی، تا چه میزان از پتانسیل افزایش جمعیت برخورداریم؟. در پاسخ به این پرسش باید گفت با ناترازی‌های فراوانی در حوزه انرژی طی سال‌های تحریم مواجه هستیم و همچنین باید به مولفه‌هایی مانند آب، خاک، محیط زیست، مسائل اجتماعی، رضایت و امید به زندگی توجه کنیم. تحقق جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری برای کشور ممکن است اما باید به توسعه زیرساخت‌ها توجه کرد و از جوانی جمعیت برای توسعه کشور بهره گرفت.

وی با اشاره به باز شدن پنجره جمعیتی کشور گفت: اگرچه پنجره جمعیتی کشور از سال ۸۳ باز شده و همچنان باز است، اما نتوانسته‌ایم از این فرصت استفاده کنیم. دشمن به خوبی توانسته است فرصت‌های جمعیتی کشور را شناسایی کند و علیه کشور تحریم‌های ناجوانمردانه وضع کند. تحریم‌های یک جانبه سبب شده که نتوانیم محورهای توسعه کشور را به خوبی پیش‌ بریم. متاسفانه شرایط به نحوی است که نه تنها از پنجره جمعیتی کشور استفاده نکرده‌ایم بلکه دچار «نشتی جمعیت» شده‌ایم و متاسفانه میل به مهاجرت در میان نخبگان جوان که می‌توانند عامل حرکت و نوآوری کشور باشند، افزایش یافته است.

علامه ادامه داد: به دورانی که پنجره جمعیتی کشور باز است، دوران «سود جمعیتی اول» یا «اقتصاد طلایی» می‌گویند. باز هم تاکید می‌کنم که نتوانستیم از دوران پنجره جمعیتی کشور استفاده کنیم. در شرایطی می‌توان با افزایش جمعیت به مرز ۱۵۰ میلیون نفر موافقت کرد که زیرساخت‌های زیستی برای کشور فراهم شود که در حال حاضر این زیرساخت‌ها فراهم نیست.

ایسنا

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها