رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641752

مرموز‌ترین روزهای ایران

هیچ دولتی در هیچ دوره‌ای از تاریخ و در هیچ سرزمینی نمی‌خواهد و نیز لازم نیست اسرارهای پشت پرده و پنهانی‌های سیاست خود را در اختیار شهروندان و نیز منتقدان و دولت‌های دیگر بگذارد. به همین دلیل است که‌اندازه‌ای از پنهانکاری به ویژه آنچه در آینده رخ خواهد داد یا دولت می‌خواهد آن رخدادها اتفاق بیفتد از سوی نهادهای حکومتی قابل قبول است

.همه گروه‌های اجتماعی قبول دارند این راهبرد یعنی پنهانکاری سخت‌ترین روندهای اطلاعاتی و امنیتی باید رعایت شود‌. اما این پذیرش اندازه‌ای از پنهانکاری‌ها بیشتر در حوزه نظامی و نیز راهبردهای بلند‌مدت با کشورهای دیگر و نیز برنامه‌های درازمدت از سوی شهروندان در پویش تاریخ از طرف برخی دولت‌ها با گرایش‌های سیاسی که توزیع قدرت را جوری تنظیم می‌کنند که بیشترین قدرت در اختیار نهادهای حاکمیتی باشد.

این دولت‌ها با این اندیشه و با این راهبرد و با ترفندهایی که بلدند شهروندان و گروه‌های اجتماعی و نیز گروه‌های سیاسی را به گوشه رینگ رانده و درهای اطلاع‌رسانی و اطلاع‌یابی را روی آن‌ها می‌بندند. این نوع حکومت‌ها به بهانه‌های گوناگون و یورشی همه سویه بستن روزنه‌ها‌ی اطلاع‌رسانی را می‌بندند و شهروندان را در ابهام و در نا‌آگاهی قرار می‌دهند. شوربختانه نهادهای حکومتی در ایران از جمله دولت‌هایی به‌شمار می‌آیند که جنبش در سایه را برحرکت در روز روشن ترجیح می‌دهند و در دادن اطلاعات بهنگام و موردنیاز گروه‌های اجتماعی سرسختانه رفتار می‌کنند.

هم‌اکنون در ایران بنا به گفته‌ها و آمارهای گوناگون که از سوی نهادهای دولتی آشکار شده است شمار فقرای واقعی ایران معلوم نیست و اطلاعات بهنگام و قابل قبول با پایه‌های کارشناسی و علمی در‌باره شمار کسانی که زیر خط فقرند نداریم. دلیل این ندانستن اختلاف دیدگاه در‌باره هزینه زندگی خانوارها برای رهایی از فقر است. همین الان اگر از سازمان بودجه‌ریزی کشور خواسته شود که اعلام کند نیاز ارزی کشور برای واردات چقدر است تا بودجه‌ریزی براساس این عدد تعیین شود به دلیل اختلاف دیدگاه‌ها نمی‌تواند عددی تعیین کند. به طور مثال هنوز عدد دقیقی از سرانه مصرف شکر و برنج و چای نداریم که براساس آن بشود برنامه‌ریزی تجارت خارجی و تولید داخلی را تنظیم کرد. ایرانیان هر روز که چشم از خواب باز می‌کنند می‌پرسند قیمت دلار چقدر خواهد شد، آن‌ها می‌پرسند آیا ایران و آمریکا از جنگ دور شده‌اند یا نزدیک و همین پرسش را درباره احتمال حمله ایران به اسرائیل مطرح می‌کنند. ایرانیان هر روز که سپری می‌شود تردید دارند قیمت هر لیتر بنزین در ماه‌های آینده چقدر خواهد شد و نمی‌دانند قرار است قیمت برق افزایش یابد یا نه و… این روزها ایران مرموزترین روزهای تاریخ معاصر را تجربه می‌کند و ایرانیان نیز سردرگم و آشفته‌اند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها