رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641786

با افزایش زنان سالمند مجرد مواجه هستیم

ساعت 24 - رییس دبیر خانه شورای ملی سالمندان کشور با اشاره به اینکه با پدیده زنانه شدن سالمندی مواجه هستیم، گفت: به دلیل عدم تامین بودجه سالیانه برای راهبری سند ملی سالمندان کشور و نبود سازوکار سخت افزاری و نرم افزاری لازم برای تشکیل بانک اطلاعات سالمندی و نظارت راهبردی بر اجرای سند ملی سالمندان کشور، تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است که این دبیرخانه در نظر دارد در بازه زمانی ۵ ساله اقدام به بازنگری سند ملی سالمندان با همکاری تمام دستگاه‌های ذیربط ذکر شده در سند ملی سالمندان مورد بازنگری قرار دهد.

«مژگان رضازاده» رییس دبیر خانه شورای ملی سالمندان کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت سالمندی در کشور گفت: از جمعیت کل کشور که شامل ۸۵/۹۶۴/۰۰۰ نفر است ۱۱/۴۷ درصد جمعیت سالمندی کشور است که از این تعداد جمعیت مردان سالمند (۴۷/۷۳ درصد) و جمعیت زنان سالمند (۵۲/۲۷ درصد) است و براساس تحلیل‌های صورت گرفته جمعیت سالخوردگی کشور به مرورزنانه‌تر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه با پدیده زنانه شدن سالمندی مواجه هستیم چه مشکلاتی بیشتر پیش‌رو خواهیم داشت، ادامه داد: بر اساس آخرین سرشماری‌ها تعداد زنان سالمند تنها در ایران رو به افزایش است. تنها زیستی زنان سالمند می‌تواند موجب شود آن‌ها با آسیب پذیری و مشکلات متعددی روبرو شوند. تاکنون پژوهش جامعی در مورد وضعیت زنان سالمند تنها و میزان آسیب پذیری آن‌ها در ایران انجام نشده است. این در حالی است که برای تصمیم گیری طراحی و برنامه‌ریزی و تدوین خط مشی‌ها و سیاست‌های مبتنی بر شواهد در مورد این گروه در کشور باید مطالعات دقیقی صورت گیرد.

رییس دبیر خانه شورای ملی سالمندان کشور با اشاره به چالش‌های اساسی در زمینه زنان سالمند تنها تصریح کرد: تنهازیستی بیشتر زنان سالمند تا مردان، تحصیلات پایین‌تر زنان سالمند تنها، افزایش زنان سالمند روستایی، افزایش زنان سالمند با وضعیت تجرد قطعی و بدون فرزند، افزایش زنان سالمند تنها با تحصیلات دانشگاهی بالا، افزایش زنان کهنسال از جمله مواردی است که با آن روبرو هستیم.

رضازاده درباره چالش‌های اقتصادی ناشی از این پدیده گفت: وابستگی مالی زنان سالمند به درآمد همسر عامل آسیب پذیری اقتصادی زنان سالمند تنها است، همچنین کاهش درآمد زنان سالمند بیوه پس از فوت همسر از دیگر چالش‌های اقتصادی پدیده زنان سالمند تنها است، البته زنان سالمند تنها با قناعت بالا زندگی می‌کنند. اما ما در این زمینه با چالش‌های فرهنگی نیز مواجه هستیم از جمله این موارد انگ اجتماعی منزوی کننده زنان سالمند تنها، تابو بودن ازدواج زنان بیوه، عدم تمایل به استفاده از مراقبین رسمی، اولویت قائل نشدن سالمندان برای خود و تبعیض جنسیتی در ایران است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به امید زندگی بالاتر زنان در مقایسه با مردان تعداد زنان سالمند تنها در سال ۱۳۹۵، ۹۲۵۰۰۰ نفر و برآورد سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون نفر و پیش‌بینی آماری و جمعیتی حاکی از رشد سه برابری تا سال ۱۹۳۰ خواهد داشت.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها