رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641810

نخستین زورآزمایی دلاری همتی و فرزین

هنوز دولت سیزدهم همه عناصر خودر به ویژه در لایه مدیرانمیانی ومعاونانوزارت خانه‌ها نشناخته است که مجادله کارشناسی در باره مقوله با اهمیت نرخ ارز میان وزیر اقتصاد ورییس بانک مرکزی شروع شده است.

عبدالناصر همتی پیش از اینکه وزیر اقتصاد مسعود پزشکیان شود رییس کل بانک مرکزی دولت دوم حسن روحانی بود. شاید به همین دلیل است که کوشش می‌کند با احتیاط کامل اما با پیگیری جدی در تعیین سیاستهای ارزی نقش وسهم پررنگ وبالایی داشته باشد.

از سوی دیگر محمد رضا فرزین نیز پیش از این که رییس بانک مرکزی شود معاونت مهم وزارت اقتصاد در دولت محمود احمدی نژاد را دارد. این دو نفر هردو اقتصاد خوانده‌اند و نیز درزمانی رییس بانک ملی بوده‌اند. به این ترتیب سابقه و کارنامه دو فرمانده اصلی اقتصاددر دولت پزشکیان موجب شده است تفاوت دیدگاه‌های این دونفر در کانون‌های کارشناسی ونیز در میان فعالان اقتصادی درکانون توجه قرارگیرد.

پس از استقرار دولت چهاردهم وبه ویژه استقرار همتی در وزارت اقتصاد حالا شاهد آشکار شدن اختلاف راهبرد در باره سیاست‌های ارزی هستیم. محمد رضا فرزین اصولا باورندارد نرخ ارز آزاد در کشور وجود دارد و بارها تصریح کرده است قیمت دلار همان است که بانک مرکزی می‌گوید. بنابر این وی اعتقاد ندارد باید اجازه داد قمت دلار دربازار نیما بیشتر از هردلار 46 هزار تومان باشد.

او دلنگران افزایش نرخ تورم است و می‌گوید اگر اجازه داده شود نرخ ارز در بازرا نیما روندی فزارینده را تجربه کند باید منتظر افزایش قیمت کلاها و دگر بازارها باشیم. ا. از سوی دیگر همتی می‌گوید اگر اجازه تثبیت قیمت ارزهای معتبر در بازار نیما داده شود تفاوت قیمت آن با قیمت بازار آزاد به تقاضای بیشتر منجر می‌شود و کسانی هستند که ریال دارند و منتظر می مانند تا نوبت دریافت دلار نیمایی شوند و رانت وفساد رخ می‌دهد. درروزهای تازه سپری شده به ویژه دیروز این موضوع در مجلس قانونگذاری داغ شد.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها