رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 641868

حوثی‌ها کیستند و نقش آنها در بحران منطقه چیست؟

ساعت 24 - در روزهایی که اسرائیل حملات خود را علیه حزب‌الله لبنان تشدید کرده، حوثی‌های یمن که مورد حمایت ایران هستند نیز بر حملاتشان افزوده‌اند تا نشان دهند که نقش مهمی در درگیری‌های پیچیده‌ خاورمیانه دارند.

بر همین اساس، آن‌ها روز شنبه و در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در حال بازگشت از سفر نیویورک بود، یک موشک بالستیک را به سمت فرودگاه اصلی اسرائیل شلیک کردند.

آن‌ها همچنین روز دوشنبه پس از سرنگونی یک پهپاد ارتش آمریکا که در حال پرواز بر فراز یمن بود، اسرائیل را تهدید به «تشدید عملیات نظامی» کردند.

به گفته ارتش و مقامات امنیتی بریتانیا، روز سه‌شنبه نیز یک پهپاد مملو از مواد منفجره با یک کشتی در دریای سرخ برخورد و تقریبا در همان همزمان یک موشک به کشتی دیگری برخورد کرد.

مجموع این تحولات که آخرین اقدامات تهاجمی حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری در آبراه کلیدی دریای سرخ محسوب می‌شود، بار دیگر پرسش‌هایی را درباره اهداف و استراتژی آن‌ها مطرح کرده است. علت اصرار حوثی‌ها برای مداخله در درگیری‌های کنونی چیست؟

حوثی‌های مورد حمایت ایران، حدود یک دهه پیش بسیاری از مناطق شمالی یمن از جمله صنعا پایتخت آن را تصرف کردند و دولت این کشور به ریاست جمهوری عبد ربه منصور هادی که در سطح بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شده بود را به تبعید فرستادند.

پس از آن، در سال ۲۰۱۵ میلادی ائتلافی از کشورهای منطقه تحت رهبری عربستان سعودی که حامی دولت رسمی یمن بود، وارد جنگ با این گروه شبه‌نظامی شد. حوثی‌ها از آن زمان وارد یک جنگ داخلی درازمدت و بی‌سرانجام شدند که کشور را در فقری عمیق‌تر همچنین قحطی و بیماری فرو برده است.

با این حال سال گذشته در پی حمله فلسطینی‌های مسلح به رهبری حماس به خاک اسرائیل در ۷ اکتبر و کشتن بیش از ۱۲۰۰ نفر و به گروگان گرفتن حدود ۲۵۰ نفر که آغازگر جنگی ویرانگر میان حماس و اسرائیل بود، حوثی‌ها نیز رویه خود را تغییر دادند و شروع به هدف قرار دادن کشتی‌هایی کردند که در سراسر کریدور دریای سرخ در حرکت بودند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها