رفتن به محتوا
کد خبر 641891

در چه شرایطی مالیات به مرحله اجرا می رسد؟

در صورتی‌ که اشخاص حقیقی و حقوقی بدهی مالیاتی خود را در موعد مقرر پرداخت نمایند، مشمول ترتیبات اجرایی وصول مالیات می‌شوند.

سازمان امور مالیاتی ، وصول این بدهی مالیاتی را بر عهده دارد که طبق مواد قانونی 211 و 212 قانون مالیات‌های مستقیم انجام می‌شود. این قوانین دستورالعمل اجرایی نحوه وصول و اجرای مالیات را بیان می‌کنند. در ادامه این مقاله به طور کامل به نحوه و شرایط وصول مالیات و همچنین عواقب عدم پرداخت مالیات میپردازیم. همراه ما باشید.

فرایند وصول مالیات

وصول مالیات یعنی از مودیان مبلغ مشخص و قطعی شده مالیات پرداختی اخذ شود. شروع این فرایند با صدور و ابلاغ برگ قطعی مالیات است. درصورتی‌ که شخص مبلغ مالیات تعیین‌شده را بپذیرد و پرداخت کند، این فرایند به اتمام می‌رسد. اما اگر از پرداخت مالیات قطعی خود امتناع کند، دستورالعمل مطالبه مالیات پرداخت‌نشده توسط اداره وصول و اجرا ادامه پیدا می‌کند.

ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم می‌گوید، شناسایی و تشخیص میزان درآمد، مطالبه و وصول مالیات را باید سازمان امور مالیاتی کشور انجام دهد. چگونگی وصول مالیات و دستورالعمل‌های اجرایی نیز با این سازمان خواهد بود.

عدم پرداخت مالیات چه عواقبی دارد ؟

همان طور که می‌دانید مالیات نقش مهمی در تامین منابع کشور داشته و تاثیر مستقیم در عملکرد دولت‌های مدرن ایفا می‌کند. همچنین بودجه لازم برای خدمات عمومی و زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند، در نتیجه عدم پرداخت مالیات که بخشی از آن به ‌عنوان فرار مالیاتی یاد می‌شود، پیامدهای مهمی هم برای افراد و هم برای جامعه به همراه دارد.

موسسه حسابگرنوین ( وکیلی تکس ) اینجاست تا شما از عواقب عدم پرداخت مالیات در امان باشید. پس همین حالا با کارشناسان ما جهت مشاوره و سپردن امورمالیاتی خود تماس حاصل فرمایید.

برخی از عواقب عدم پرداخت مالیات

  • اعمال جریمه‌های سنگین : در سطح فردی، فرار مالیاتی می‌تواند منجر به عواقب قانونی شدید شود. مقامات مالیاتی برای نحوه وصول و اجرای مالیات اغلب جریمه‌های سنگینی را برای افرادی‌ که از مقررات مالیاتی پیروی نمی‌کنند، درنظر می‌گیرند. در موارد شدیدتر، افراد ممکن است با اتهاماتی روبرو شوند که می‌تواند منجر به حبس گردد. چنین نتایجی نه‌ تنها اعتبار شخصی و حرفه‌ای فرد را خدشه‌دار می‌کند، بلکه منجر به اختلال در وضعیت مالی فرد می‌شود.
  • آسیب به خدمات عمومی : پیامدهای اجتماعی گسترده‌تر فرار مالیاتی عمیق است. وقتی افراد سهم عادلانه خود را در سیستم مالیاتی سهیم نکنند، خدمات عمومی ضروری مانند آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و توسعه زیرساخت‌ها آسیب می‌بینند. این موضوع می‌تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی برای همه شهروندان شود و به‌ ویژه بر جمعیت‌های آسیب‌ پذیری که به شدت به حمایت دولت متکی هستند، تاثیر می‌گذارد.

بنابراین، نحوه وصول و اجرای مالیات اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. علاوه بر این، فرار مالیاتی گسترده اعتماد عمومی به نهادهای دولتی را از بین می‌برد، قرارداد اجتماعی را تضعیف می‌کند و مسئولیت مدنی را کاهش می‌دهد.

توقیف اموال بدهکار مالیاتی طبق ماده 211 قانون مالیات‌های مستقیم

طبق ماده 210 قانون مالیات‌های مستقیم یک فرصت ده روزه از تاریخ ابلاغ برگ قطعی برای پرداخت به مودی داده میشود. اگر مودی بعد از این مدت اقدامی در جهت پرداخت بدهی قطعی شده خود ننماید، اداره امور مالیاتی به موجب برگ اجرایی به او ابلاغ می‌کند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ کلیه بدهی خود را بپردازد یا ترتیب پرداخت آن را به اداره ‌امور مالیاتی بدهد.

بر اساس ماده 211 همان قانون، درصورتی‌ که مودی مالیاتی بعد از ابلاغ برگ اجرایی همچنان مالیات تعیین‌شده را پرداخت نکرده یابرای نحوه پرداخت آن تعیین تکلیف ننماید. در این صورت به‌اندازه بدهی اعم از اصل‌ و جرایم متعلق به اضافه ده درصد مجموع بدهی از اموال منقول یا غیرمنقول و مطالبات مودی توقیف خواهد شد. این کار یعنی صدور توقیف که نحوه وصول و اجرای مالیات با واحد اجرائیات اداره امور مالیاتی خواهد بود. موضوع ده درصد مذکور بابت توقیف اموال مودی بدهکار بابت هزینه‌های وصول و اجرا می‌باشد.

تبصره 1 ماده 215 قانون مالیات‌های مستقیم

در تبصره 1 ماده 215 تصریح شده است که در پروسه توقیف و اقدام جهت فروش اموال غیرمنقول پس از اقدامات قانونی و انتشار آگهی، حتی در صورتی که مودی قبل از انتقال مال مذکور به نام‌ سازمان امور مالیاتی کشور و یا دیگری‌، حاضر به پرداخت‌ بدهی خود باشد سازمان امور مالیاتی کشور با دریافت بدهی ‌مودی به اضافه ده درصد بدهی و هزینه‌های متعلقه از ملک مزبور رفع توقیف می‌نماید.

اموالی که مشمول توقیف اموال بدهکار مالیاتی نمی‌شوند

براساس ماده 212 قانون مالیات‌های مستقیم، در صورت صدور دستور توقیف اموال فرد بدهکار ، صرفا برخی از اموال مشمول این دستور می‌شوند. اموالی که توقیف آن‌ها برای پرداخت بدهی مالیاتی ممنوع است عبارتند از:

  •  دو سوم حقوق کارکنان و سه چهارم حقوق بازنشستگی و وظیفه
  •  لباس و وسایل مربوط به برطرف کردن نیازهای واجب شخص و افراد تحت تکفل او
  •  مواد غذایی و نفقه اشخاصی که باید نفقه به آن‌ها پرداخت شود.
  •  وسایل کشاورزی و صنعتی و وسایل مورد نیاز برای کسب حداقل معیشت بدهکار
  •  محل سکونت فرد بدهکار

تبصره یک ماده 212 قانون مالیات‌های مستقیم

به منظور نحوه وصول و اجرای مالیات، درصورتی‌ که ارزش پولی اموال در نظر گرفته‌ شده برای توقیف، بیشتر از میزان بدهی مالیاتی باشد و نتوان آن را تفکیک کرد، کل اموال توقیف و به فروش گذاشته می‌شود. سپس باقی آن به فرد بدهکار باز گردانده می‌شود. البته درصورتی‌ که فرد بدهکار، اموال بلامعارض دیگری داشته باشد که برابر با میزان بدهی باشد، این اتفاق نمی‌افتد.

تبصره دو ماده 212 قانون مالیات‌های مستقیم

درصورتی‌ که مودی مالیاتی متاهل باشد و با همسرش در یک خانه زندگی کنند، وسایلی که اغلب زنان از آن استفاده می‌کنند متعلق به زن و مواردی که مردان استفاده می‌کنند، متعلق به مرد خواهد بود. مگر این‌که خلاف آن مشخص شود.

تبصره سوم ماده 212 قانون مالیات‌های مستقیم

بر اساس این تبصره درصورتی‌ که اموال توقیف‌ شده فرد بدهکار مالیاتی شامل واحدهای تولیدی، کشاورزی و صنعتی شود، اجرایی کردن دستور توقیف نباید مانع از کار این واحدها شود. این صدور توقیف با هدف نحوه وصول و اجرای مالیات باید به شکلی اجرایی شود که واحد تولیدی تعطیل نشود.

مرجع دادخواهی اقدامات اجرایی

طبق ماده 216 قانون مالیاتهای مستقیم مرجع رسیدگی به شکایات ناشی از اقدامات ‌اجرایی راجع به مطالبات دولت از اشخاص ، اعم از حقیقی یا حقوقی‌ که طبق مقررات اجرایی مالیات ها قابل مطالبه و وصول می‌باشد. هیات حل اختلاف مالیاتی نیز موضوع ماده 216 خواهد بود و به شکایات مزبور به‌ فوریت و خارج از نوبت رسیدگی و رای صادر خواهد شد. رای ‌صادره قطعی و لازم‌الاجراء است‌.

اجرای دستورالعمل وصول بدهی مالیاتی

بر اساس بند 3 دستورالعمل ترتیبات اجرایی چگونگی وصول بدهی بدهکاران مالیاتی به این شرح است:

اگر فرد بدهکار در طول مدت تعیین‌شده که در برگ اجرایی آمده است ( یک ماه از تاریخ ابلاغ ) از پرداخت بدهی یا تعیین نحوه آن سرباز بزند، این اقدامات اجرایی برای وصول بدهی مالیاتی براساس فصل نه باب چهار و همچنین مفاد آیین‌نامه موضوع ماده 218 قانون مالیات‌های مستقیم از اموال بدهکار مالیاتی شامل وجوه نقدی، خودرو، املاک و... خود فرد یا اشخاص ثالت انجام می‌شود.

سخن آخر

عدم پرداخت مالیات به‌طور قابل‌توجهی بر رفاه اجتماعی و ثبات اقتصادی تاثیر می‌گذارد. انطباق موثر مالیاتی و نحوه وصول و اجرای مالیات، جامعه عادلانه‌تری را تقویت و تضمین می‌کند که خدمات عمومی قوی و قابل دسترس برای همه باقی بماند. فرد مذکور در صورت عدم پرداخت جریمه‌های سنگین شامل توقیف اموال بدهکار توسط واحد اجرائیات اداره امور مالیاتی اجرایی می‌شود. بنابراین برای درامان ماندن از مشکلات مالیاتی ، می‌توانید همین حالا با موسسه حسابگرنوین ( وکیلی تکس ) تماس گرفته و از خدمات این موسسه با داشتن تیم مجرب و کارامد بهره مند شوید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها