رفتن به محتوا
کد خبر 641940

تغییر تدریجی سیاست‌های ارزی

ساعت 24 - مدیرعامل اسبق بانک صادرات گفت: در ماه‌های اخیر به ویژه از ابتدای سال جاری تا امروز شاهد تعدیل آرام نرخ‌های ارز هستیم که بیشتر در کاهش فاصله میان ارز نیمایی و ارز بازار آزاد نمایان شده است و نشان از تغییر تدریجی در سیاست‌های ارزی دارد.
در این رابطه سید بهاءالدین حسینی‌هاشمی - مدیرعامل اسبق بانک صادرات –در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به موضوع نزدیک شدن میانگین قیمت نرخ‌های ارز به یکدیگر اظهار کرد: با وجود اینکه نرخ ارز در بازار آزاد اخیرا یک افزایش را تجربه کرده است اما در ماه‌های اخیر به ویژه از ابتدای سال جاری تا امروز نیز، شاهد تعدیل آرام نرخ‌های ارز هستیم که بیشتر در کاهش فاصله میان ارز نیمایی و ارز بازار آزاد نمایان شده است و نشان از تغییر تدریجی در سیاست‌های ارزی دارد.
تاثیر نرخ گذاری تکلیفی بر اقتصاد
هاشمی در رابطه با پیامدهای نرخ گذاری تکلیفی گفت: برخلاف عقیده برخی از مخالفان تعدیل نرخ ارز، به نظر می‌رسد این سیاستگذاری، اثر مثبتی بر بازار و اقتصاد برجای بگذارد. زمانی که نرخ ارز تکلیفی باشد، بسیاری از دارندگان و صاحبان ارز، ارزهای خود را به بازار عرضه نمی‌کنند و این امر یک اختلاف وسیع در تامین و تخصیص ارز ایجاد می‌کند. موضوع ماندن در صف انتظار برای تخصیص ارز، تنها یکی از پیامدهای نرخ گذاری دستوری و تکلیفی است. در این شرایط بسیاری از واردکننگان ماه‌ها در انتظار تخصیص منابع ارزی هستند که این موضوع ضربه شدیدی به اقتصاد و سرمایه‌گذاری‌ها برای تجارت وارد می‌کند.
سیاست ارز توافقی که به معنای نزدیک شدن نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ ارزی است که بانک مرکزی آن را اعلام می‌کند، در راستای سیاست تعدیل آرام و تدریجی نرخ‌های ارز قرار دارد تا میانگین نرخ اسکناس یا حواله نیمایی به نرخ بازار آزاد نزدیک شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها