رفتن به محتوا
کد خبر 641971

کاهش امیدواری بازنشستگاه به دولت پزشکیان

ساعت 24 - تغییر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جابه‌جایی دولت، انتظاراتی میان کارگران و بازنشستگان ایجاد کرد ولی به نظر برخی از فعالین صنفی، روند تحقق این انتظارات، کند پیش می‌رود وامید بازنشستگان به دولت چهاردهم کمتر می‌شود.

«نصرالله دریابیگی» نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور در این رابطه می‌گوید: خواسته اصلی بازنشستگان از دولت چهاردهم، اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی است. بازنشستگان تامین اجتماعی و مقرری‌بگیران و مستمری‌بگیران آن که بین ۴ تا ۵ میلیون نفر هستند، در بدترین شرایط معیشتی قرار دارند. متوسط حقوق آنان کمتر از ۸ میلیون تومان است ضمن اینکه تبعیض آشکاری را در خانواده تامین اجتماعی مشاهده می‌کنند. کارمندان بازنشسته خود سازمان تامین اجتماعی در همه ایام‌ توسط این سازمان حمایت می‌شوند اما برای باقی بازنشستگان هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

کارگران برای آموزش، درمان و مسکن و حتی قوت غالب روزانه نیازمند وام هستند. در این شرایط بانک رفاه وام نمی‌دهد و واگذاری قرار است شرایط را بدتر هم کند

وی افزود: در روزهای پیش از انتخابات، سازمان تامین اجتماعی مبلغ ۳ میلیون تومان ذیل متناسب‌سازی و پرداخت علی‌الحساب به بازنشستگان سازمان پرداخت کرد اما نیروهای بازنشسته کشوری و لشگری اکنون ۵ ماه است که مشمول همسان‌سازی شده‌اند. بارها گفته‌اند تبعیض ممنوع و حرام است ولی در اجرای قانون متناسب‌سازی از این منظر که معیشت مردم دچار مشکل است و قوانین بسیاری مثل ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی اجرا نشده، این موضوع را به عینه می‌بینیم. دریابیگی اظهار کرد: از وزیر جدید کار انتظار داشتیم نماینده بازنشستگان و کارگران در دولت باشد. با اینکه قالیباف و پزشکیان در این حوزه قول‌هایی داده‌اند ولی این تبعیض هنوز برداشته نشده لذا از میدری می‌خواهیم تلاش کند تا این تبعیض آشکار برطرف شود.

بخش اعظم درآمدهای مردم،

پای درمان می‌رود

این فعال حقوق بازنشستگان تصریح کرد: بازنشستگان در حوزه درمانی مشکلات متنوعی دارند که رسیدگی به آن‌ها ضروری است. قسمت اعظم مخارج بازنشستگان، موضوع درمان است. درمان از منظر قانون اساسی و قانون الزام تامین اجتماعی رایگان است اما کشور به سمت بیمه‌های مکمل رفته لذا بسیاری از هزینه‌ها را از جیب پرداخت می‌کنیم.

دریابیگی تاکید کرد: همان بیمه تکمیلی نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. تامین اجتماعی ماه‌هاست که حق بیمه پرداختی ما به شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ که طرف قرارداد بیمه تکمیلی ماست را در کنار سهم خود، واریز نمی‌کند. این امر باعث توقف بسیاری از خدمات بیمه تکمیلی در پذیرش اسناد خسارات درمان شده است.

تامین اجتماعی پول انجام تعهدات را ندارد و به سازمانی بدهکار بدل شده است. یک زمان این بدهکاری به بانک رفاه بود ولی حالا این بدهکاری به بازنشستگان، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و شرکت‌های بیمه شده است

وی با اشاره به بدهی‌های تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، بیمه ایران و دیگر بخش‌های طرف قرارداد گفت: تامین اجتماعی به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کند و اگر بخواهد هم نمی‌تواند عمل کند زیرا پول کافی برای انجام تعهدات را ندارد و به سازمانی بدهکار بدل شده است.

یک زمان این بدهکاری به بانک رفاه بود و حالا این بدهکاری به بازنشستگان، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و شرکت‌های بیمه است. مقصر مشکلات درمان تامین اجتماعی که شامل ۱۰ میلیون نفر بازنشسته و خانواده‌های ایشان است هم کانون بازنشستگان و شرکت آتیه‌سازان نیست بلکه مدیران سازمان هستند. میدری باید در این حوزه اقدام کند.

روزنامه توسعه ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها