رفتن به محتوا
کد خبر 641985

ادعا:حمله به معیشت مردم از سوی همتی

ساعت 24 - خبرگزاری تسنیم ادعا کرده است دولت با افزایش نرخ ارز نیمایی می‌خواهد با یک تیر دو نشان بزند؛ یعنی در کنار ایجاد رضایت در اتاق بازرگانی با توجه به اینکه اعضای اتاق بازرگانی به دولت چهاردهم نزدیک تر هستند، بورس را هم تقویت کند. اما تکلیف معیشت مردم چه می‌شود؟تحلیل این خبرگزاری در ادامه آمده است:

سیرصعودی قیمت دلار نیما درحالی همچنان در مرکز مبادله ارزی ادامه دارد که امروز این نرخ رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است.در معاملات امروز (شنبه 14مهر 1403) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل، به‌نرخ 49 هزار و 833 تومان رسیده و حواله دلار نیز به‌نرخ 47 هزار و 146 تومان معامله می‌شود.

دلار نیما از روز پنج‌شنبه 12 مهرماه وارد کانال 47 هزار تومان شده و این افزایش درحالی همچنان ادامه دارد که وزیر اقتصاد مدافع افزایش قیمت ارز نیما و نزدیک کردن این نرخ به بازار است.

همتی رسما اعلام کرده که "سیاست جدیدمان این است که بازار به نرخ نیما نزدیک شود، هم دلار نیما را افزایش می‌دهیم و هم نرخ بازار را کاهش می‌دهیم."

او همچنین در اظهارنظر دیگری بار دیگر از این سیاست دفاع کرد و گفت: فاصله قیمت ارز نیمایی و آزاد باید به حداقل برسد در حدی که توجیه داشته باشد، الآن این اختلاف توجیه ندارد و بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید

دلار نیما وارد کانال 47هزار تومان شد/افزایش قیمت ادامه دارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد تقریباً از ابتدای زمستان سال گذشته روند صعودی نرخ نیما سرعت گرفته به‌نحوی که تقریباً از حدود 40 هزار تومان به 47 هزار و 146 تومان رسیده است. درحالی روند افزایشی ارز نیما همچنان ادامه دارد که اختلاف بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای ادامه این سیاست در روزهای اخیر مشهود شده است.

قیمت دلار , قیمت ارز , بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران , عبدالناصر همتی | همتی , محمدرضا فرزین ,

اگرچه عبدالناصر همتی بعد از سکانداری وزارت اقتصاد رسماً و به دفعات از افزایش نرخ نیما و کاهش فاصله دلار نیما و آزاد دفاع کرده ولی محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید دیگر امکان افزایش بیشتر قیمت دلار نیما وجود ندارد.

محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی که طی روزهای اخیر و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت در توضیحاتی درباره ارز نیما این‌طور گفت: "دیدگاهی مطرح می‌شود که اگر قیمت ارز افزایش پیدا کند صادرات نیز افزایش پیدا می‌کند، که این تصور درست نیست چرا که یکی از سیاست‌های اساسی ما باید کنترل نرخ ارز باشد. از ابتدای سال تاکنون قیمت این ارز از حدود 41 هزار تومان به حدود 47 هزار تومان رسیده است یعنی ما تحت تاثیر متغیرهای بنیادین اصلاحاتی در نرخ ارز انجام داده‌ایم، نمی‌توان نرخ آن را بیش از این مقدار افزایش داد چون ما نگران نرخ تورم هم هستیم، پایین بودن نرخ ارز برای کنترل تورم است و چنانچه با سیاست‌های ارزی اتخاذشده نرخ تورم افزایش پیدا کند، آن سیاست‌ها مناسب به‌نظر نمی‌رسند. "

با وجود مخالفت رئیس کل بانک مرکزی با ادامه روند افزایشی قیمت دلار نیما اما همچنان شاهد رکوردهای جدید افزایشی این ارز هستیم؛ همین موضوع نشان میدهد وزارت اقتصاد بر دیدگاه خود پافشاری می‌کند و قصد ندارد این سیاست را متوقف کند.

هرگونه افزایش ارز نیمایی به‌عنوان مرجع رسمی تامین ارز حتماً می‌تواند تبعاتی را در اقتصاد کشور به‌خصوص افزایش تورم داشته باشد و برهمین اساس نیز این سیاست نباید خیلی مورد دفاع بانک مرکزی باشد. قاعدتاً فرزین به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی باید هنگام تصمیم‌گیری برای افزایش یا کاهش نرخ ارز نیمایی، به تبعات آن نیز توجه کند چراکه یکی از وظایف بانک مرکزی کنترل تورم هم است.

اگرچه از مهمترین اثرات افزایش ارز نیما می‌توان به بهبود وضعیت شرکت‌های بورسی اشاره کرد و احتمالاً همتی وزیر اقتصاد هم با همین نگاه مدافع کاهش اختلاف ارز نیما و آزاد است و از آن دفاع می‌کند. اما به هر حال برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش نرخ ارز نیما معیشت و روان مردم را به‌خطر می‌اندازد؛ بنابراین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید تدبیر مناسبی در این خصوص اتخاذ کنند که اثر کمتری در معاش مردم داشته باشد.

* حمله به معیشت مردم با افزایش ارز نیما/ وزارت اقتصاد صرفا به‌فکر رضایت بورسی‌ها و تجار است!

رحمان سعادت اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص دیدگاه وزیر اقتصاد مبنی بر افزایش نرخ ارز نیمایی با انتقاد نسبت به بیان طرح هایی که بهبود معیشت جامعه را در نظر نمی گیرد، گفت: به نظر می‌رسد بخشی از تلاش‌های وزیر اقتصاد برای رساندن نرخ ارز نیمایی به نرخ ارز بازار آزاد ناشی از رفع نگرانی اعضای اتاق بازرگانی است.

وی در این باره افزود: فعالین اقتصادی و بازرگانی معتقد به بازار آزاد هستند بنابراین از نرخ ارز صادراتی و نیمایی رضایت ندارند؛ شاید بخشی اصلی عدم تمایل فعالین اقتصادی به عرضه ارز خود در سامانه نیما ناشی از پایین بودن نرخ ارز نیمایی نسبت به نرخ ارز بازار آزاد است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: از سوی دیگر بخشی از تلاش وزیر اقتصاد در راستای افزایش نرخ ارز مبنی بر بهبود وضعیت بورس است. افزایش نرخ ارز نیمایی زمینه ساز بالا رفتن سود شرکت‌های بورسی می‌شود.

وی در این باره یادآور شد: دولت با افزایش نرخ ارز نیمایی می‌خواهد با یک تیر دو نشان بزند؛ یعنی در کنار ایجاد رضایت در اتاق بازرگانی با توجه به اینکه اعضای اتاق بازرگانی به دولت چهاردهم نزدیک تر هستند بورس را نیز تقویت کند و اینگونه بخشی از مشکلات یک سال گذشته بورس را جبران کند تا منجر به ایجاد رضایت نسبی بورس شود.

وی در این باره با انتقاد از سیاست افزایش نرخ ارز نیمایی به تبعات جبران ناپذیر آن اشاره کرد و گفت: در صورت افزایش نرخ ارز نیمایی با توجیه نزدیک کردن به نرخ ارز در بازار آزاد، باید بپذیریم که نرخ ارز نیمایی اگر به محدوده 50 تا 60 هزار تومان برسد هیچ ابزاری برای کنترل نرخ ارز در بازار آزاد و عدم افزایش نرخ ارز آزاد وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان یادآور شد: در صورتی که نرخ ارز نیمایی بالا برود بی شک در فاصله بسیار کمی شاهد افزایش نرخ ارز در بازار آزاد خواهیم بود به طوری که قابل پیش‌بینی است نرخ ارز بازار آزاد به محدوده 90 هزار تومان و شاید بیشتر برسد.

وی افزود: امیدی نیست که نرخ ارز در وضعیت کنونی اقتصادی و سیاسی کشور تک نرخی شود، پس افزایش نرخ ارز نیمایی به نوعی انتحار است چرا که نرخ ارز بازار آزاد یعنی تحمیل تورم به اقشار آسیب پذیر جامعه را به شدت افزایش می‌دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها