رفتن به محتوا
کد خبر 642031

بازارنفت جهان وتنش تهران- تل آویو

ساعت 24 - بحران جاری خاورمیانه، حمله موشکی ایران به اسرائیل و احتمال بمباران تاسیسات نفتی ایران همگی در روزهای گذشته بهای نفت در بازار جهانی را حدود ۹ درصد افزایش دادند. دیروز جمعه چهارم اکتبر بهای نفت برنت دریای شمال به ۷۸ دلار و بهای هر بشکه نفت آمریکا به بیش از ۷۴ دلار رسید.

اظهارات رئیس جمهوری آمریکا نیز درباره احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران این گرایش را تشدید کرد و در عین حال اهمیت ایران را در بازار جهانی نفت نشان داد.
نیمی از تولید نفت خام ایران صرف صادرات می‌شود و چین نخستین مشتری و واردکننده نفت ایران است. این صادرات که با دور زدن تحریم‌های آمریکا و البته اذن و آگاهی این کشور صورت می‌گیرد در سال گذشته به میزان ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به این ترتیب جمهوری اسلامی، پس از آمریکا دومین کشور افزایش‌دهنده صادرات نفت خود بود. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، جمهوری اسلامی قادر است صادرات نفت خود را بیش از این افزایش دهد، زیرا شرکت ملی نفت ایران قادر است روزانه تا حدود چهار میلیون بشکه نفت خام تولید کند. درآمد نفتی جمهوری اسلامی در سال گذشته میلادی به ۴۱ میلیارد دلار یعنی به حدود ۴۱ درصد کل کالاهای صادراتی این کشور بالغ شد.

در هر حال، به گفته کارشناسان نبود نفت ایران در بازارهای جهانی غیرقابل جبران نیست، زیرا، عرضه جهانی نفت در ماه‌های آینده بیش از تقاضا خواهد بود و سازمان اوپک و مهمترین عضو آن عربستان سعودی از ذخایر کافی برای جبران فقدان نفت ایران در بازارهای جهانی برخوردارند. در حال حاضر عربستان سعودی برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت تولید روزانه خود را به ۹ میلیون بشکه محدود ساخته و قادر است ۳ میلیون بشکه بر تولید روزانه خود بیفزاید. به این ترتیب، بمباران احتمالی تاسیسات نفتی ایران توسط اسرائیل به مهمترین منبع مالی جمهوری اسلامی ایران و نظام رانتی بزرگی که حول آن شکل گرفته ضربه می زند بی آنکه بهای جهانی نفت را دچار نوسان‌های شدید کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها