رفتن به محتوا
کد خبر 642131

سرمایه گذاری عمرانی بی رونق است

ساعت 24 - انحراف از بودجه که در گزارش‌های سالانه دیوان محاسبات ارائه می‌شود همواره در کانون توجه مدیران و کارشناسان و پژوهشگران قرار می‌گیرد. دیوان محاسبات در سال‌های تازه‌ سپری‌شده یکی از چالاک‌ترین نهادهای نظارتی بوده و هست.

این نهاد که در دهه‌های گذشته تفریغ بودجه را نیز با تاخیر ارائه می‌کرد حالا و پس از سپری شدن تنها 15 روز از گذشت نیم سال اول توانسته است برخی از شاخص‌های کارنامه مالی دولت را ارائه کند. با توجه به اینکه مرکز آمار ایران و نیز بانک مرکزی با تاخیر این آمارهای مالی را ارائه می‌کنند گزارش دیوان محاسبات را می‌توان برای جامعه علاقه‌مند به اقتصاد سیاسی مهم ارزیابی کرد. مصارف بیشتر از منابع است یکی از شاخص‌های اجرای دقیق بودجه سالانه این است که منابع و مصارف آن همسنگ باشند و دولت به هر دلیلی مصارفش را از منابع سبقت ندهد. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور، با توجه به رویکرد جدید این نهاد نظارتی درخصوص پایش بر خط عملکرد بودجه و تمرکز رسیدگی‌ها بر حسابرسی منابع و کنترل فرآیندهای درآمدی مطابق ضوابط قانونی مندرج در ماده ۴۰ قانون محاسبات عمومی؛ عملکرد مالی دولت از ابتدای سال‌جاری لغایت پایان شهریور‌ماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که منابع در اختیار دولت، مبلغ ۱۲۷۷‌هزار‌ میلیارد تومان و کل مصارف عمومی نیز بالغ بر ۱۳۳۸‌هزار‌ میلیارد تومان بوده است.

کسری آن به مبلغ ۶۱‌هزار‌ میلیارد تومان با استفاده از ظرفیت‌های مدیریت منابع خزانه‌داری تامین شده است. واقعیت این است که دیوان محاسبات می‌توانست در‌باره تامین منابع در نیمسال اول آدرس دقیق‌تری بدهد. در حالی که که در گزارش آمده است کسری 61 هزارمیلیاردتومانی از گزارش تنها به این اکتفا شده است که ظرفیت‌های مدیریت منابع خزانه‌داری تامین شده است. آیا مدیریت منابع خزانه‌داری که 61‌هزار میلیاردتومان از کسری را تامین کرده است این کارش قانونی بوده و مطابق با عرف است؟ سرمایه‌گذاری عمرانی در محاق محل خرج دولت به این نتیجه رسیده است که از مبلغ ۱۱۷۲‌هزار‌ میلیارد تومان (معادل ۸۷‌درصد)از کل مصارف بابت اعتبارات هزینه‌ای و تنها مبلغ ۶۵‌هزار‌ میلیارد تومان (معادل ۴‌درصد) از کل مصارف بابت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مبلغ ۱۰۱‌هزار‌ میلیارد تومان (معادل ۹‌درصد) از کل مصارف بابت اعتبارات تملک دارایی‌های مالی و سایر مصارف توزیع شده است. به این ترتیب است که سرمایه‌گذاری از محل بودجه در این 6 ماه بررسی شده مطابق با اقلام قانونی بودجه نیست. بودجه‌های تصویب شده در سال‌های تازه‌سپری‌شده گونه‌ای تنظیم می‌شوند که در جریان اجرا برداشت از بخش عمران و سرمایه‌گذاری برای بخش هزینه‌های جاری که بیشتر آن نیز پرداخت حقوق کارکنان دولت است به این بخش کوچ کرده است. دیوان محاسبات پیش از ارائه گزارش مالی 6 ماهه نخست دولت گزارشی از وجود برخی انحرافات در تامین مالی منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و استقراض از منابع خزانه‌داری کل و بانک مرکزی باعث ایجاد عدم شفافیت و انضباط مالی شده ارائه کرده بود. در این گزارش 6 ماهه نیز آمده است: مجموع منابع استفاده شده از سرجمع وجوه عمومی استفاده شده بابت تامین منابع هدفمندی یارانه‌ها به میزان ۲۱۶‌هزار‌ میلیارد تومان از محل منابع خزانه‌داری کل کارسازی و تسویه نشده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها