رفتن به محتوا
کد خبر 642237

پوست‌اندازی زنان ایران دیده می شود

ساعت 24 - پیش از اینکه نوشته زیر خوانده شود یادآور می‌شوم منظور از زنان ایران کسانی هستند که در حال حاضر در ایران‌زمین و با قاعده و قانون جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند. جمعیت زنان ایرانی با کمی مدارا نیمی از جمعیت ایران را به خود اختصاص داده‌اند و از این نظر با مردان ایرانی برابری می‌کنند.

زنان ایرانی که سن آن‌ها در کرانه 70-60 سال است دو جور زندگی را در دو رژیم سیاسی گوناگون تجربه کرده‌اند و بیشتر این گروه سنی حالا مادر یا مادربزرگ‌هایی هستند که شاید برای دختران جوان خود یا نوه‌های دختری خود روش زندگی در نظام سیاسی شاهی را یادآوری می‌کنند. زنانی که در دهه 60 شمسی زاد و رشد کرده‌اند نیز اما می‌توانند ادعا کنند دو جور زیست مادی و فرهنگی را در همه سال‌های پشت‌سر گذاشته تجربه کرده‌اند. زنان ایرانی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب بهمن 1357 با توجه به نظام سیاسی بر سر کار آمده سبک زندگی خاصی را تجربه کردند و بیشتر از اینکه تابع رای و باور خود باشند تابع رای و اراده نظام سیاسی بودند. زنان ایرانی به اجبار یا به میل نوع پوششی را برگزیدند که نظام سیاسی می‌خواست و می‌خواهد. پس از سپری شدن دهه نخست از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران اما دختران جوان‌تر زاد و رشد کرده و در دهه‌های 60 و 70 شمسی میل به آزادی نسبی از سبک زندگی و پوشش خاص مورد توجه نظام سیاسی را در عمل نشان دادند و از عرف و قانون که آن‌ها را ناگزیر می‌کرد به هر شکل که شده موی سر خود را نشان ندهند عدول کردند. شمار زنان ایرانی به ویژه آن گروهی که در دهه 80 زاد و رشد کرده‌اند در عدول از عرف و قانون و اراده نهادهای حاکمیتی بیرون شدند روندی فزاینده پیدا کرده و در حال حاضر این یک اپیدمی شده است که نوع پوشش زنان و دختران در سال 1393 با سال‌های حتی نیمه اول دهه 90 تفاوت‌های بنیادین دارد. این موضوع به یک کانون تنش‌زا میان نهادهای حاکمیتی با زنان و دختران تبدیل شده است. زنان ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اما در دیگر مقوله‌ها نیز پوست‌اندازی کرده‌اند. به‌طور مثال در حالی که در سال‌های نخست پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی اشتغال زنان یک رخداد غم‌انگیز و ناراحت‌کننده برای پدران و مادران و همسران بود اما به مرور زمان و سخت‌تر شدن زندگی مادی خانوارهای ایرانی، شاغل شدن زنان حالا دیگر یک امر پذیرفته شده است. حالا خانواده‌ها و همسرانشان به زنان سختگیری نمی‌کنند که باید در خانه باشید و از فرزندان خود مراقبت کنید. چرا؟ چون بعد خانوار در میان ایرانیان در بهار امسال به 3درصد رسیده است (سه و 8صدم درصد) و زنان دیگر ناگزیر به نگهداری از شمار بیشتری فرزند نیستند. از طرف دیگر درآمد مردان ایرانی به ویژه در شهرهای بزرگ و تکافوی هزینه‌های همین شمار اندک بعد خانوار را نیز نمی‌دهد. زنان ایرانی در شهرهای بزرگ دیگر ابایی ندارند که در میدان‌های شلوغ شهر، در خیابان‌ها و در ایستگاه‌های مترو پا به پای مردان کالا بفروشند. دیگر زنان ایرانی بدون هراس و بدون اینکه شرمگین باشند در فعالیت‌های خدمات عمومی که به خانواده‌ها خدمات ارائه می‌کنند فعالیت دارند اما تجربه و آمارهای رسمی نشان می‌دهند که زنان ایرانی با تبعیض‌های شغلی و درآمدی روبه‌رو هستند. یک پوست‌اندازی دیگر شاید لازم است رخ دهد تا زنان ایرانی در شغل و تحصیل و انتخاب سبک و روش زندگی آزادتر به آنچه می‌خواهند برسند.

نظرات کاربران
  • نعمت الله
     - ۳ روز پیش

    وقتی نظرخوانندگان را منتشر نمیکنید تاتضارب آرإ ونظریات مردم معلوم شود ارسال نظر جز استفاده هیئت تحریریه نتیجه دیگری دارد ؟

  • محسن
     - ۷ روز پیش

    پوست اندازی و تحول خوبه و باعث خوشحالی یه فقط خداکنه خودشان پوست بیندازند و پوست مردها را بیشتر نکنند!

نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها