رفتن به محتوا
کد خبر 642425

پیدا و پنهان مشکلات جامعه پزشکی

ساعت 24 - معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران، به تشریح مسائل و مشکلات مبتلا به جامعه پزشکی و موضوع کمبود پزشک در کشور پرداخت.

رضا لاری پور، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: در حال حاضر وضعیت کشور به لحاظ تعداد پزشک خوب است و میزان دسترسی مردم به پزشک در همه نقاط کشور تا حدود زیادی قابل قبول است ولی درباره آنچه صحبت می‌کنیم ناظر به پنج سال آینده است که ممکن است آسیب‌های جدی برای آینده کشور به دنبال داشته باشد.

آنچه در ادامه می‌آید، ماحصل پاسخ‌های معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران، به مسائل و مشکلات مبتلابه جامعه پزشکی کشور است.

حوزه پزشکی افتخار کشور است

امروز اگر در حوزه‌ای بتوانیم بر قله خوداتکایی ایستاده باشیم، حوزه پزشکی است به طوری که هیچ فرد ایرانی برای هیچ فرایند درمانی به مخیله اش خطور نمی‌کند که به خارج از کشور برود، این در حالی است که در همه رشته‌های مختلف توانمندی دانشی و علمی و کاری همکاران رشته‌های مختلف علوم پزشکی در کشور به گونه‌ای است که مردم تمام نیازشان را اینجا می‌توانند رفع و رجوع کنند. این موضوع در صنعت و اقتصاد و جاهای دیگر اتفاق نیفتاده، فقط در پزشکی رخ داده است.

طی ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته اگر بررسی کنید یک رشد بسیار قابل دفاع در حوزه طبابت کشور رخ داده است. طبیعتاً از خارج کشور به ایران می آیند. نکته‌ای که وجود دارد این است که تعداد کل اعضای نظام پزشکی کشور به جز حوزه پرستاری همین الان بالای ۳۶۰ هزار نفر است. از این میزان تقریباً ۱۴۳ هزار نفر آقایان هستند و بیش از ۲۲۰ هزار نفر خانم‌ها هستند. عدد ۹۸ هزار پزشک عدد غلطی است، همین الان مجموع تعداد پزشک و دندانپزشک از ۲۲۰ هزار نفر فراتر رفته است، این در حالی است که اگر بگوییم بخشی از حوزه درمان خارج شده‌اند و بخشی به رحمت خدا رفته‌اند، مجموعاً بالای ۱۵۰ هزار پزشک متخصص، فوق تخصص فلوشیپ و پزشک عمومی در کشور مشغول فعالیت هستند. الان بیش از ۴۷.۷ درصد از مجموع عددی که اعلام کردم پزشکان عمومی کشور هستند.

نسبت پزشک به جمعیت کشور

واقعیت این است که هنگام مقایسه نمی‌توان یک پزشک را با سرانه جمعیت یک کشور مقایسه کرد. اگر بخواهیم تعداد پزشکان بخشی را افزایش داد باید تعداد تخت، بهیار، پرستار و فیزیوتراپ، ماما و…، هم افزایش داد. Health care worker density (چگالی نظام سلامت) را داریم. چگالی نظام سلامت ارائه دهندگان همه نظام سلامت هستند، وقتی عدد ارائه می‌شود می‌توانم بگویم در کمترین میزان کشور ما به تعداد ۱۰ هزار نفر جمعیت تراکم در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان است که همان جا این عدد بین ۲۵ تا ۳۰ نفر به ۱۰ هزار نفر جمعیت از کل جامعه سلامت است. طبیعتاً بیشترین میزان در تهران، یزد، اصفهان، مازندران و فارس و تناسب ۵۰،۶۰ به ۱۰ هزار نفر را داریم. اما در مورد میزان پزشک آنچه امروز درباره اش صحبت می‌کنیم کمبود تعداد پزشک نه در عمومی و نه در تخصص‌ها؛ بلکه میزان دسترسی مردم ما در جاهای مختلف کشور عادلانه نیست. توزیع نامتوازن است اما اینکه به چه شکل می‌توان توزیع را متوازن کرد موضوع بحث ما خواهد بود.

در آینده چه خطراتی ما را تهدید می‌کند

در رشته‌های مختلف تخصصی که امروز به آن نیاز داریم جراحی قلب اطفال ما امروز یک ویتینگ لیست بالای دو ساله دارد. لیست انتظار فردی که خدایی نکرده فرزندش دچار مشکل قلبی است الان در کشور بالای دو سال است. طبیعی است اگر بررسی کنیم چرا این اتفاق افتاده مهم‌ترین عامل این است که رشته جراحی قلب اطفال یک رشته فوق العاده سخت است، فرد باید پزشکی عمومی و جراحی عمومی بخواند بعد فوق تخصص جراحی قلب بگیرد تازه قلب بزرگسال هم نیست و قلب اطفال است و رگ‌های میلیمتری و نانومتری دارد. متناسب با سختی رشته باید دریافتی داشته باشد تا جذابیت داشته باشد اما این جذابیت در تعرفه گذاری و مشوق‌های تسهیلگر ادامه تحصیل وجود ندارد.

آیا در جراحی زیبایی این مشوق‌ها وجود دارد

جراحی زیبایی یک مورد کاملاً خارج از تعرفه است، فردی برای جراحی بینی در بخش خصوصی در مرکز محدود مراجعه می‌کند یکی ۵۰ میلیون می‌گیرد و دیگری ۱۵۰ میلیون دریافت می‌کند و کاملاً سلیقه‌ای است. این را کتمان نمی‌کنم. آن کسی که ۱۵۰ میلیون می‌گیرد بیشتر هم مورد اقبال است و استدلال شان این است که آن کسی که ۵۰ میلیون می‌گیرد جراح ضعیف‌تری است. متاسفانه بخشی از این مسائلی که صحبت می‌کنیم باید با فرهنگ مردم همخوانی اتفاق بیافتد.

در کدام کشور می‌بینید فردی به محض سردرد به سطوح بالای خدمات درمانی دسترسی داشته باشد. در تمامی کشورهای پولدار دنیا و GDP بالایی دارند، یک فرد برای سردرد ساده یا خونریزی بینی باید مدت‌ها در انتظار انجام ام آر آی یا سی تی اسکن باشد. در شهر تهران و برخی مراکز استان‌ها شبانه با یک اراده می‌توانید سی تی اسکن انجام دهید و این کاملاً برخلاف اصول اولیه اقتصاد سلامت است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها