رفتن به محتوا
کد خبر 642471

آثار اقتصادی مهاجران در ایران

ساعت 24 -مهاجران افغان نقش بزرگی در نیروی کار ایران، به خصوص در مشاغل سخت و کم‌درآمد مانند ساخت و ساز، کشاورزی و خدمات دارند. آن‌ها با هزینه‌ی کمتر به کار مشغول می‌شوند و از این رو بخش‌هایی از اقتصاد ایران، به خصوص در حوزه‌ی ساختمان‌سازی، به آن‌ها وابسته است.

بی‌شک، حضور کارگران افغان بر دستمزد و فرصت‌های شغلی کارگران بومی ایران تاثیر داشته، و این مسئله در برخی موارد به اعتراض‌های اجتماعی یا سیاست‌گذاری‌های مرتبط با مدیریت نیروی کار مهاجر منجر شده است. برخی از مهاجران افغان به‌تدریج توانسته‌اند کسب‌وکارهای کوچک خود را راه‌اندازی کنند و در بخش‌های مختلف اقتصادی مستقل فعالیت کنند.

کم نیستند ایرانیانی که به این موضوع هم معترض‌اند. چون بسیاری از مهاجران افغان فاقد مدارک قانونی هستند، این موضوع به مشکلات امنیتی و اجتماعی منجر شده است. هم‌چنین، مهاجران خود در برخورداری از خدمات اجتماعی و اقتصادی با محدودیت‌های قانونی مواجه بوده و مشکلات بسیار دارند. معتقدم و دوستان‌هاما هم ممکن است با من موافق باشند که به‌رغم چالش‌های اجتماعی و اقتصادی بسیار، مهاجران افغان در عین حال برای اقتصاد ایران می‌توانند فرصت تلقی شوند.

اگر سیاست‌های مناسب ادغام و حمایت از این مهاجران به‌درستی پیاده‌سازی شود، و آنان به شکل مناسب در کشور توزیع شوند، حضور آنان به توسعه‌ی جامعه و اقتصاد ایران کمک شایانی می‌کند. برای بهره‌برداری بهتر از این فرصت‌ها و کاهش مشکلات، ایران نیاز به سیاست‌های مهاجرتی منظم‌تر و حمایت‌های اجتماعی گسترده‌تر دارد.

حسین عبده تبریزی - هاما

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها